Dat ze gehypet en achterlijk duur zijn, dat Rolex (tegenwoordig? vroeger ook al?) dubieuze marketingclaims doet, en dat ze door sommige mensen als verlengstuk van een al te fragiel ego gebruikt worden, daar kunnen de horloges ook niks aan doen.
Onbereikbaar vrees ik, maar toch. Grappig genoeg zijn dat wel de generaties Submariner die nog door de marine der VS als kwalitatief ondermaats getest werden, maar soit, dat bedek ik met de mantel der liefde.
Een denkfout. “Gewone koffie” is op Arabische wijze gekookte koffie. In een Finjan. Met cardamom. Filterkoffie, slow koffie en french press zijn acceptabele alternatieven, Turkse koffie en bialetti kunnen er ook mee door, maar de slachting van essentiële olie die Espresso heet mag zeker niet als gewone koffie te boek staan.
Vlag gerust. Ik blijf de SPB317 fijner vinden dan de 1521.
Uiteraard. Ik heb je nooit voor humorloos versleten. Iets met korrels en zout en zo. Moet je zeker ook bij mij doen, ook al haat ik espresso echt met passie.
Tja, koffie is een functie van ingrediënten, temperatuur, contact-tijd en druk.
Je krijgt, als je de website van de Noord Amerikaanse koffie federatie er op naslaat, van te fijn gemalen koffie over-extractie. Van een te korte contacttijd onder-extractie, en ik heb zelf het vermoeden dat je onder hoge druk het gebrek aan contacttijd in een espresso niet zomaar goed maakt.
Daarom staan zij een contacttijd van 5 minuten bij een temperatuur rond 95 graden voor, voor een warme koffie. De french press zou met 3 minuten volstaan.
In anderhalve minuut onder grote druk een straal bijna-stoom door een tot fijnstof vermalen veel te donker geroosterde boon jakkeren, zoals dat bij espresso gebeurt, is natuurlijk niet optimaal.
Ik sluit me graag bij @SSFS aan, want de Santos die hier getoond wordt is meh, de Seamaster is opgebeld door de jaren 90, ze willen hun stijltje terug, en de Globemaster is gewoon cool.