Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 4)

Nope. Niet mee eens. Ik heb er drie en heb deze kronen dus al heel wat gebruikt. Ja, hij ligt wat dieper (wat trouwens heel mooi én veilig is). Maar hij voelt goed en solide en ik was er snel aan gewend.

2 likes

Hij voelt wel goed en solide, zo solide dat het drie tandjes te veel is. Het kreng ligt zo diep en is zo moeilijk bruikbaar dat ik het opwinden van het horloge gewoon echt kut vond. Als ik dat afzet tegen het speelse gemak waarmee ik de SPB317 op weet te winden en op tijd weet te zetten zou ik echt zeggen dat dat een win is voor de Seiko.

Ik heb maar zeven jaar een 1521 gedragen, dus misschien zie ik het fout. Een tophorloge was het zeker, ik mis hem nog steeds wel eens. Maar ook een tophorloge met heul veul voordelen en coole details kan een kutte kroon hebben. Dus als je van gepiel houdt bij het uitdraaien, een te klein gripoppervlak tijdens het opwinden, en een stroeve beleving van het op tijd zetten, en gekloot met het vastdraaien, dan is de 1521 de winnaar in mijn optiek.

Tja. Gegeven het feit dat je een Suunto draagt tijdens de serieuze duik zou ik bijna zeggen dat een onbeschermde kroon op 3 het ook al prima doet tegen de vochtschade die kan ontstaan wanneer de gemiddelde kantoorbebaande huisvader een zouteloze espresso uit zo’n ding van Nestlé staat te wringen.

1 like

Man, ben ik even blij dat ik een kantoorbebaande huisvader met een QuickMill ben.

Het blijft een espressoapparaat. Daar komt alleen zurig bocht uit.

De espresso is een Franse uitvinding die op de wereldtentoonstelling van 1855 echt alleen maar hoge ogen gooide omdat je 2000 bakken per uur kon zetten. Edouard Loysel de Santais was de naam van de uitvinder, en hij gaf, zoals in de industriële revolutie wel vaker het geval was, minder om kwaliteit dan om kwantiteit. Toch de blijvende definitie van espresso, denk ik zo.

Als je dan naar Nestlé’s website gaat zie je maar weer hoe weinig die mensen zich voor koffie interesseren, omdat ze daar vrolijk blijven beweren dat het in Italië uitgevonden is door ene Luigi Bezzera, zo’n 46 jaar na de maaltijd.

De Italiaanse espresso is dus letterlijk de Submariner onder de koffie-varianten:

• Door iemand anders uitgevonden, maar wel lekker toegeschreven aan degene die het hardst met de vermeende uitvinding leurt
  • Ooit bedacht als goedkope shizzle voor massa productie
  • Over tijd volledig onterecht uitgegroeid tot luxe-concept

Enfin, ze zullen bij mij thuis m’n bonen-malertje en m’n Technivorm MoccaMaster uit m’n koude, dode vingers moeten wrikken. Dat is een Nederlandse zetter waar je nog eens een fijne bak mee maakt, onder de juiste temperatuur en met een contact-tijd van zo’n 5 minuten.

Wat heeft dit met Squale te maken? Nou, Italianen maken in potentie veel leukere horloges dan koffietjes.

1 like

Akkoord, geen espresso voor jou dan maar. :smile: Mij smaken ze wel. Net als een oude Submariner:

Dat ze gehypet en achterlijk duur zijn, dat Rolex (tegenwoordig? vroeger ook al?) dubieuze marketingclaims doet, en dat ze door sommige mensen als verlengstuk van een al te fragiel ego gebruikt worden, daar kunnen de horloges ook niks aan doen.

4 likes

Als er een datumpukkel op zit is je Submariner niet oud genoeg.

Ik zou deze nog wel blieven:

Onbereikbaar vrees ik, maar toch. Grappig genoeg zijn dat wel de generaties Submariner die nog door de marine der VS als kwalitatief ondermaats getest werden, maar soit, dat bedek ik met de mantel der liefde.

5 likes

Ik vind deze 2 altijd heel tof

5 likes

Gevlagd.

Helemaal gek geworden.

Wij noemen het ook gewoon koffie overigens. Buitenlanders die zich Frans wanen roepen espresso.

2 likes

Kameel lijkt ook een optie

2 likes

Een denkfout. “Gewone koffie” is op Arabische wijze gekookte koffie. In een Finjan. Met cardamom. Filterkoffie, slow koffie en french press zijn acceptabele alternatieven, Turkse koffie en bialetti kunnen er ook mee door, maar de slachting van essentiële olie die Espresso heet mag zeker niet als gewone koffie te boek staan. :slight_smile:

Vlag gerust. Ik blijf de SPB317 fijner vinden dan de 1521. :+1:

4 likes

Ok. Nou en!

(ik neem aan dat je begrijpt dat ik niks gevlagd heb)

Ja, da’s ook niet gek, net even een tikje blauwer blauw.

1 like

Allicht off topic, maar dit heb ik nog niet eerder gelezen. Dat is toch gewoon een temperatuurkwestie?

Uiteraard. Ik heb je nooit voor humorloos versleten. :+1: Iets met korrels en zout en zo. Moet je zeker ook bij mij doen, ook al haat ik espresso echt met passie. :rofl:

Tja, koffie is een functie van ingrediënten, temperatuur, contact-tijd en druk.

Je krijgt, als je de website van de Noord Amerikaanse koffie federatie er op naslaat, van te fijn gemalen koffie over-extractie. Van een te korte contacttijd onder-extractie, en ik heb zelf het vermoeden dat je onder hoge druk het gebrek aan contacttijd in een espresso niet zomaar goed maakt.

Daarom staan zij een contacttijd van 5 minuten bij een temperatuur rond 95 graden voor, voor een warme koffie. De french press zou met 3 minuten volstaan.

In anderhalve minuut onder grote druk een straal bijna-stoom door een tot fijnstof vermalen veel te donker geroosterde boon jakkeren, zoals dat bij espresso gebeurt, is natuurlijk niet optimaal.

3 likes

Man, ik ben gewoon een 1521 fanboy, dat weet je. Laat me toch!:stuck_out_tongue_winking_eye:

Je kunt ergens dan van zijn zonder de realiteit er van uit het oog te verliezen.

De 1521 was het mechanische horloge wat ik het langst heb bezeten sinds 2015, dus ik kan niet zeggen dat ik geen Squale fanboy ben. :wink:

1 like
Welke heeft jullie voorkeur?

0 stemmers

1 like

Daar is nagenoeg driekwart het niet met je eens :wink:

1 like

Ik sluit me graag bij @SSFS aan, want de Santos die hier getoond wordt is meh, de Seamaster is opgebeld door de jaren 90, ze willen hun stijltje terug, en de Globemaster is gewoon cool. :slight_smile:

3 likes

Ik denk dat je zijdelings een mooi punt aanstipt. Ik wil bijna zeggen “vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen”.

3 likes