Die vindt ik juist tof! Is dat het enige Chronomaster model zonder datum?
Zijn er volgens mij niet zoveel van gemaakt, ik kan hem niet vinden op de populaire websites.
Die vindt ik juist tof! Is dat het enige Chronomaster model zonder datum?
Zijn er volgens mij niet zoveel van gemaakt, ik kan hem niet vinden op de populaire websites.
Nee, er is ook nog degene die @Piede hierboven post
Ook mooi, maar die is me net wat te grijs; ik mis wat contrast.
Die heb ik gehad. In tegenstelling tot de Chronomaster Ibuki die ik nu heb heeft de AQ4020 een soort kunstof plaat op de washi papieren laag liggen, die in veel licht als gelamineerd overkomt. Je ziet subtiele strepen op de wijzerplaat. Ik trok dat detail niet.
Evengoed is het onder 90% van alle licht-omstandigheden een plaatje om te zien en uiterst lichtgewicht. Maar hieronder zie je een soort van illustratie van m’n punt:
Hij is voor zo’n 2600 inclusief import te krijgen, maar ik heb 'm uiteindelijk op een Limited KS ingeruild. De Ibuki heeft dat fenomeen niet omdat er ander materiaal tussen de Washi en de indices ligt. Helaas heeft die die kut adelaar in plaats van cursief Chronomaster, maar vooruit.
De HAQ die het er naast steeds maar blijft overleven is de SBGP011, de grotere broer van de SBGX die @Arnie82 toont. Ik wou dat ik de SBGX versie had genomen omdat 40mm net een tandje groot is, maar verder is het een fantastisch horloge. Wel vele malen zwaarder dan Citizen’s titaan horloges, uiteraard.
Van GS zijn de indices en wijzers op één of andere manier van hogere kwaliteit dan die van Citizen. Op papier heeft Citizen betere uurwerken, maar ook de twee-staps tik van de GS quartz is fantastisch om te zien. Zo ferm, zo doelbewust. Maar de Citizen heeft interessantere wijzerplaten en een perpetual calendar.
Ik ervaar onder aan de streep geen noemanswaardig kwaliteitsverschil tussen de Chonomaster en de GS quartz. Hoogstens een verschil in smaak, maar beide horloges hebben sterke punten ten opzichte van elkaar.
De Sinn is, exact zoals @FransT zegt, blaartrekkend saai. En wat me stoort: Alle wijzers van alle 556 horloges zijn nipt te kort. Verder is de lume maar zo-zo.
Wat mij betreft zou het tussen de Longines en GS gaan. Het zijn allebei sporthorloges, maar tussen een dressy HAQ van typisch Japanse snit en een Longines die vol op het orgel van de nostalgische field-achtige horloges gaat… Tja, dat is een stijlkeuze.
De GS gaat op het eerste gezicht saaier zijn, maar op lange termijn denk ik dat hij het mooist blijft. Als je zo’n GS om hebt valt je op dat je van 20 meter afstand de indices al ziet schitteren, ook bij weinig licht. Dat is best een prestatie van GS. De Longines is echter lekker piloty-field-dressy-semi-avontuurlijk. Dat doen ze goed.
@SwedishChef heeft gelijk. Die van @Svennos was magistraal mooi. Ik heb dat ding een paar uur mogen dragen, man man man man man.
Ik kan dit volledig onderstrepen. De oplettende HF’er weet misschien dat ik een SBGX261 in bezit heb en eigenlijk dagelijks draag. Eigenlijk is deze bijna perfect… bijna aangezien ik vaak toch met enige jaloezie kijk naar een automaat als ik die seconde wijzer zo mooi over de plaat zie glijden. Hoe fraai een 9F ook is natuurlijk.
Ik zit op zo’n moment waar ik de “collectie” aan het overdenken ben met de bijhorende twijfel.
Recent heb ik een SPB317 aangeschaft (die trok al een ruime tijd mijn aandacht) en hoe gaaf deze ook is… Hij is toch te fors voor mijn pols. Een gevoel dat waarschijnlijk een gevolg is van het dragen van kleinere horloges. Puur theoretisch zou de SPB317 een prima maat zijn voor mijn 16.5cm pols maar de paar keer dat ik hem nu om de pols heb gedaan geven toch een ander gevoel en wellicht helpt de cushion case daar wel een beetje aan mee.
De interne struggle is nu of ik gewoon tevreden moet zijn met de SBGX261 en de 5600 G-Shock als combi of dat ik toch de zoektocht moet gaan maken naar een passende vervanger van de GS met wel die sweeping hand. GS doet wel een 37mm automaat maar die is meteen goed over de 13mm dik.
De Sinn heb ik recent even om de pols gehad en ik kan de cleane, ingetogen look wel waarderen. De clasp en case back dan weer wat minder. De Longines heb ik nog niet in real-life gezien.
Misschien is al wel de conclusie dat 36/37mm met grofweg 44/45mm L2L een beetje mijn happy place is…
Ik denk dat buiten horloge fora/groepen TH een stuk bekender is en dus meer aanzien geniet dan Zenith.
Maar hier dus niet en die poll staat hier, op HF. Daar ging mijn comment dan ook over.
Overigens naamsbekendheid staat niet gelijk aan status. Denk aan Casio en Seiko.
Op beide punten heb je gelijk.
Ik moet overigens toegeven dat ik de TH die je post heel erg gaaf vind. Echter de Zenith nog net wat toffer.
Qia uiterlijk, Zenith, qua draagcomfort en hoe die op de pols valt, Speedy, en voor de nieuwigheid de Tag
Dat was toch “El Primero”? Maar misschien nipt ingehaald door Seiko. Maar de seiko was geen schoonheid.
Of de calibre 11 in samenwerking met Breitling en Hamilton. Dat de EP nu nog steeds geproduceerd wordt zegt genoeg over het uurwerk.
Heel gaaf!
Voor mij is het een beetje een coole Breitling die bordeelsluipers aangemeten heeft gekregen. Maar als het rode nubuck bij jou werkt, gewoon doen. Uiteindelijk kun je alles dragen, het gaat er om met welke hoeveelheid flair of bravoure je dat doet.
Edit: nu ik ‘m nog eens bekijk denk in dat je juist in die kleur met het materiaal over the top moet gaan. Suède is de equivalent van een Italiaanse loafer op die Breitling en gaat goed bij die drukke plaat. Het zijn details, maar om met Charles Eames te gaan; the details aren’t the details…
Ik ben ook niet van plan om me er veel van aan te trekken, maar het is desondanks wel leuk om te zien wat de meningen hier zijn. Wat mij betreft:
Niks mis met bordeelsluipers zo af en toe