Die is lastig. Die panerai is heel mooi en goed draagbaar. Maar ik zou daar heel snel op uitgekeken zijn. Overigens kies ik derhalve voor de iwc, maar ook daarvan zal ik helaas niet lang genieten terwijl dat wel een heel mooi horloge is.
Inderdaad. Bijna. Als je je ogen een beetje samenknijpt is het net een appel.
Net zoiets als een fiat panda en een landrover defender.
Beide staan op wielen en worden aangedreven door een motor hebben ramen en in dezelfde kleur zou het zowaar een appel kunnen zijn.
Het gaat natuurlijk om de POV. een Hamilton kun je niet vergelijken met een Patek behoudens de basis functies.
Nee die Hamilton is beter vergelijkbaar met die pensioen seiko in dit segment.
Op het Italiaanse platte land blijven die dingen idd ook maar door rijden. Ik heb er best sympathie voor.
Zo zou ik het ook doen. Vandaar ook mijn keuze. De stalen band ziet er overigens ook erg verfijnd uit. En dat het datumvenster wit is, daar heb ik persoonlijk helemaal geen probleem mee.
Ik zie dat jij elk ontwerp verdedigt zo lang er maar een merk op staat wat in jouw beleving de juiste prijs, pardon, het juiste aanzien heeft. Dat maakt het bijzonder moeilijk om wat voor discussie dan ook te voeren over de merite van zo’n ontwerp.
Je kunt iets mooi of lelijk vinden, je kunt iets het geld al dan niet waard vinden. Zo vind ik noch de Habring, noch de Patek geslaagd omdat ik die granulaat-wijzerplaten gewoon gruwelijk lelijk vind, maar kinderachtige steekjes als “pensioen Seiko” zijn natuurlijk net zo min chic als die Patek.
Overigens heeft Habring met specifiek die variant van de Erwin gewoon een hele dure spatwaterdichte Baby Alpinist gemaakt. Dat hij niet waterdicht is maakt 'm in mijn optiek niet geschikt als toolwatch, dus als je in de Erwin serie wilt shoppen stel ik dit model voor:
Dat is mooier, past beter bij het merk, en is in lijn met de specificaties van het horloge. Ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde van een dead second hier is, en ik had de blauwe secondewijzer liever zilver gehouden, maar het is een tof horloge.
Natuurlijk niet. Dat is net “The Matrix 3” of “John Wick 4”. Ze hebben de naam er wel op geplakt, maar het slaat als een lul op een drumstel, en ik ervaar hem niet als onderdeel van het canon.
Je leest echt tussen de regels door zoals jij het wilt lezen.
Ik verdedig helemaal geen merk. Ik geef alleen aan dat een Hamilton niet vergeleken mag worden met de patek, omdat ze er enigszins en face hetzelfde uitzien. Dat is de denkfout die jij maakt.
Jouw pensioen seiko geef dit ook weer. Je hebt met dit horloge alles op dit gebied bij voorbaat al naast je neergelegd. Dat doe jij. Niet ik.
Als je goed hebt gelezen heb ik ook aangeven dat ik de granulaat Patek niet mooi genoeg vind om te kopen. Dus eigenlijk snap ik niet waarom je richting mij aan het verdedigen bent dat die niet mooi is.
Goh joh. Over pov gesproken. Reflecteer je eigen zin eens op je eigen mening.
Leuk dat hele relaas over habring2 en dat Patek een Calatrava heeft uitgebracht die niet in het canon past, maar dat doet totaal niet terzake in de hele discussie die gaande was.
Maar waarom niet? Akkoord, het is geen vergelijking die in praktijk vaak gemaakt zal worden door potentiële kopers van één van beide horloges, maar toch vind ik het wel een interessante kijk op de zaak. Want als ik niet duidelijk zie hoe deze Patek mooier ontworpen zou zijn dan een Hamilton van een paar honderd knaken, dan begin ik me serieus af te vragen wat PP hier aan het doen is. Het lijkt in elk geval niet erg te lukken.
En ja, dan is de Patek natuurlijk nog steeds een 1000x mooier gemaakt horloge, een totaal onvergelijkbare klasse van horlogerie enzovoorts, maar het zou ook wel heel raar zijn als dat niet het geval was.
Ik ben van mening dat je geen zinnig dan wel goed vergelijk kunt maken tussen 2 uitersten. Ja je kan heel veel verschillen opnoemen en enigszins wat ze overeenkomstig hebben, maar dat wil niet zeggen dat je dan tot een eenduidige conclusie gaat komen.
Ik vind de Hamilton geen uiterste van shit horloges. Het is geen goedkoop dollar-horloge, het is geen shitty pen-ankertje, het is gewoon een technisch adequaat horloge met goede componenten die goed afgeregeld zijn en een uurwerk opleveren wat strak en accuraat loopt.
De Patek is dan weer geen uiterste van “haute horlogerie” of hoogstaande productie-prowess, omdat het gewoon een simpel driehandertje met een datum en een korrelige plaat is. Dat er een seal of geneve uurwerk in ligt wil niet per se zeggen dat het beter loopt dan die Hamilton of ook maar innovatiever is, hooguit dat er meer mensen met een stukje polijsthout op de randjes van de platines bezig zijn geweest.
Ik ken aan beide kanten van het spectrum enerzijds veel slechtere en anderzijds veel interessantere horloges, en blijf ze vrolijk vergelijken.
Waarom niet? Kun je me een antwoord geven wat daadwerkelijk inhoudelijk is en niet een soort van “maar dat kun je niet zeggen” achtig argument?
Nee hoor. Als je een Vertex M100 of die all-lume versie van dat veldhorloge van Studio Underd0g had gepost in deze categorie had die cooler gevonden dan die Seiko. Als ik je uitspraak echter verkeerd interpreteerde, niks gezegd, behalve dan dat die er erg lullig uitkwam en de boodschap niet duidelijk overbracht.