Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 4)

Gewoon even afspoelen na strand bezoek. :innocent:

1 like

Welke uitvoering van de GMT-Master II vinden jullie het mooist? 3, 2, 1, GO!

• Root Beer
  • Batman
  • Pepsi
0 stemmers
1 like

Grappig, ik had precies deze voorgesteld. Maar hij had meer gevoel bij een Zwitsers merk. Als newbie enigszins begrijpelijk :see_no_evil:

1 like

die is zo tof.

Dat gevoel hebben ze goed vermarkt, die Zwitsers. Evengoed zou ik specifiek die groene SPB wel een erg mooie kandidaat vinden. Die is zelfs met GMT complicatie dunner dan de SKX ooit was. Evengoed zou ik dan zelf altijd een SPB317 pakken omwille van de nog plattere kast.

1 like

Niks meer aan toe te voegen. :muscle:t3:

1 like

Dat hebben ze… zelf niet zo gevoelig voor en ook groot fan van de Japanse tak maar als je net komt kijken is de naam van een Zwitsers uurwerk tha bomb natuurlijk.

1 like

In dit geval voor mij de Speedy… Als de Explorer in 36mm was had ik anders gestemd.

Grappig, ik vraag me af of je dat op socio-economische gronden zou kunnen voorspellen. Als zoon van een monteur ben ik opgevoed met de stellige uitspraak dat je, als je iets wilt kopen wat niet stuk gaat, Japans moet halen. Dat vooroordeel werd in mijn geval ook nog versterkt omdat de Speedmaster die m’n werkgever me ooit gaf (ik had tot die tijd altijd quartz gedragen, en die gaan niet stuk) het constant begaf.

Inmiddels heb ik veel bijgeleerd, maar mijn vooroordeel ten faveure van Japanse productie leeft nog wel, in m’n achterhoofd. Da’s moeilijk uit te zetten als het er met de paplepel in geschept werd.

1 like

Ik mis optie vier: De kleur bezel interesseert me niet, zo lang het maar een 16710 met aluminium inlay is. Plaatje ter voorbeeld:

Soit, geen van deze horloges zijn een 16570, maar ja.

5 likes

Kan je aangeven waarom je 16570>16710 kiest? Vind dit een lastige keuze, los van het aanzienlijke prijsverschil.

1 like

16710 is zeker een knaller, dan moeten we ook de 1675 erbij zetten…

2 likes

Natuurlijk kan ik dat.

Mijn visie op GMT-design is dat je moet kiezen. Of je hebt een GMT wijzer en een vaste bezel/uurmakering op de wijzerplaat, of je hebt geen GMT wijzer en een draaibare bezel. Ik zal daarom van Glycine ook altijd de Airman Purist met 24-uurs uurwerk kiezen.

De GMT Master II ervaar ik dus eigenlijk als belachelijk. Er zijn vintage root beer uitvoeringen die heel OK ogen, maar in mijn optiek is de Explorer II gewoon functioneel het superieure horloge. Doet exact wat het doen moet, in een fatsoenlijke maat, zonder nutteloze toeters en bellen. Dat ding is, zeker in het wit, zo goed dat ik het de mercedes-wijzer vergeven kan.

3 likes

Aangezien de basis van het hele idee van een horloge uit Zwitserland komt en ze daar ook aardig wat succes mee hebben gehad de afgelopen 100+ jaar mag je ze toch wel wat credits geven. Tuurlijk is tegenwoordig marketing de hoofdlijn waarom ze daar veel horloges verkopen maar dat konden ze niet zonder deze roemrijke geschiedenis.

Eensch, maar vergelijk het een beetje met een auto. Als ik iets veilig, betrouwbaar en een goede prijs kwaliteit wil dan moet ik iets Japans (of Koreaans) kopen. Wil ik iets waardevast, hoogstaande bouwkwaliteit, luxe en net even iets spannender, maar door de regel iets minder betrouwbaarder dan een Japanner kopen. Dan koop ik iets van de Duitse 3 (BMW, Audi, Mercedes). Als er iets mis mee is wordt dit al snel bedekt door de mantel der liefde, ditzelfde geldt natuurlijk voor Zwitserse uurwerken.

1 like

Oh? Wat bedoel je? Wat hebben de Zwitsers exact uitgevonden dan?

Het appel-vormige horloge is naar verluidt uitgevonden door Henlein in Duitsland in de zestiende eeuw. Of Henlein de eerste was is niet zeker, maar dat het Duitsland was weten we wel.

Maar misschien bedoelde je het meest gebruikte echappement voor een horloge? Dat is uitgevonden door Thomas Mudge in 1770. In Engeland. A propos echappement, de pendule is Nederlands, Spring drive is Japans, co-axiaal is Brits, en monolith is Nederlands

Of de eerste marine chronometer, door John Harrison, ook uit Engeland, eerder in de 18e eeuw.

Of het eerste waterdichte horloge door W. Pettit & Co, uit Londen? Misschien het eerste herenhorloge voor aan de pols, uitgevonden door Cartier in Parijs?

Of wellicht de eerste standaard voor accuratesse voor gebruik bij de spoorwegen? Dat was meneer Ball in de VS.

Als je het over de eerste moderne horloge fabriek hebt voor massa productie, Tja, dat was Waltham. Ook in de VS.

De eerste automaat dan? Hmmmm… John Harwood was ook geen Zwitser. De eerste quartz klok was uit de VS, het eerste quartz horloge Japans, de eerste LED ook uit de VS en de eerste lcd uit Japan. Net als het eerste titanium horloge, overigens.

Ai.

De Zwitsers geven zichzelf al zo veel credits dat jij ten onrechte zegt dat ze het zwarte garen uit hebben gevonden.

Ik pas even. Zeker wanneer je bedenkt dat de Zwitserse industrie ontstaan is als goedkope Ali kloon fabriek van kwalitatief veel betere Engelse en Franse uitwerken. Een soort Pagani Design avant la lettre, zegt maar.

2 likes

Je kan ervoor kiezen de bezel niet te roteren he. :smirk:
Dus omdat een bezel niet kan draaien (zoals de explorer dus) is dat functioneel superieur? Wat nvreemde gedachte.

Soms wil je toch gewoon wat nutteloze toeters en bellen (en kleurtjes) ?
Das net de sterkte, je kan makkelijk kleurige insertjes switchen. Dat maakt de 16710 dan weer fun-tioneel superieur aan de Explorer.

Of ja, je popt de vaste bezel op de 16710 (of omgekeerd) want het zijn dezelfde kasten toch? Perfecte maat is het.

1 like

Even een stukje copy/paste van Wiki…

De Zwitserse mecanicien Jacob Zech wierp zich op dit probleem en kwam in 1525 met een oplossing. Deze oplossing werd nog verbeterd door een andere Zwitser met de naam Gruet. De uitvinding bestond uit de [snek], een mechanisme dat een grote weerstand leverde als de veer strak opgewonden was. Terwijl de veer afliep draaide het mechanisme mee, waardoor de weerstand minder werd. De krachten die werden uitgeoefend op het daadwerkelijke tijdmechanisme bleven zo gelijk. In plaats van een sieraad werd een horloge nu een apparaat waarmee echt de tijd kon worden aangeduid. De vraag naar Zwitserse horloges nam toe.

Ik zeg ook niet dat ze het uitgevonden hebben maar de basis is daar (gedeeltelijk) wel komen te liggen. Maar goed, niet echt een topic om hier te diep op in te gaan.

Dat zeg ik helemaal niet, alleen dat je wat credits mag geven over hoe ze het de laatste 100 jaar hebben aangepakt en of dat nu door slimme marketing of fantastische uurwerken komt laat ik in het midden, al geloof ik niet dat iemand met alleen rommel zo lang overeind kan blijven. Nu heeft de quartz crisis bij vele de kop gekost, maar toch zijn ze er sterker uit gekomen door een switch naar luxe producten en een inferieur product (tov Quartz) weten te verkopen als iets fantastisch. Dan krijg je van mij wel credits, en ik vind het zelf ook heerlijk om een automatisch of handopwinder Zwitser te hebben, mooi stukje techniek! Job well done zou ik zeggen!

2 likes

Integrated solid bracelet watches battle:

• Christopher Ward
  • Tissot
  • Yema
  • Frederique Constant
  • Citizen
  • Straum
0 stemmers

F】 Introducing: Christopher Ward's The Twelve
main product photo

main product photo

4 likes

Dank voor het maken van mijn punt. Jacob Zech kwam uit Praag. Hij ontwierp een tafelklok voor Sforza (van Italiaanse komaf) in 1525. Jacob Zech was net zo Zwitsers als Wernher von Braun Amerikaans was, zeg maar. :slightly_smiling_face:

Ik weet niet welke figuren dat op wikipedia hebben geschreven. Ik ga bijna vermoeden dat die gasten die recentelijk een horlogemerk onder de naam Jacob Zech startten bezig zijn geweest. En ziedaar:

Ze doen heel mysterieus over contactdata, maar worden vanuit Nederland / België gehost. Ik vermoed dingen. Mag ik je aanraden om in plaats daarvan dit boek te bestellen en te lezen:

Geschiedenis wordt door diverse mensen met een agenda geschreven, moet je maar denken.

Ik zeg ook niet dat ze het slecht gedaan hebben, ik zeg alleen dat de Zwitsers zeer zeker niet het concept van een horloge of tafelklok hebben verzonnen. In realiteit vertrekken we in de 14e eeuw bij Henry de Vick, komen dan uit bij Da Vinci en Galileo, waarbij Christiaan Huygens een rol van betekenis te spelen had in zowel de pendule als de balansveer.

In een museum in Nuremberg staat een draagbare tafelklok, de zogeheten Burgunderuhr. Die schijnt van 1430 te zijn, uit Duitsland te komen, en de eerste klok met een opwind-veer te zijn. Da’s 80 jaar voor Henlein en 95 jaar voor Zech. Er waren veel anonieme Duitse slotenmakers die stiekem ook klokken en automata maakten.

Er is ook nog discussie over de vraag of Christiaan Huygens of Robert Hooke de balansveer uit heeft gevonden. De gangbare mening is dat Christiaan Huygens de eerste werkende bouwde, terwijl Hooke het idee had.

Christiaan Huygens wordt niet voor des keizers baard genoemd en tentoongesteld in het horlogemuseum in La Chaux-de-Fonds. Sterker nog, een Nederlandse stichting en Schoonhoven gaan daar een tentoonstelling aan wijden:

Daarmee ben ik het niet eens. Ieder topic is een goed topic om het over horologische geschiedenis te hebben.

1 like

En waar precies zeg ik dat ze het hebben verzonnen? Ik zeg alleen dat de basis van de afgelopen 100 jaar voor een groot deel uit Zwitserland komt. Als je dat niet ziet wordt het tijd dat je jezelf is minder bevooroordeeld in gaat lezen.

Zeker. Dat ene Zwitser Jacquet-Droz en Leschot in het jaar heel oud of misschien Breguet in het jaar ook heel oud maar net iets mindef het eerste polshorloge bedenkt/maakt doet niks af aan de invloed van Zwitserland in de horlogewereld.

Gaap… :yawning_face:

Nog meer gaap :yawning_face:… heeft niks met polshorloges te maken.

Maar deze nutteloze discussie niet verder voeden, foei wat een gezemel.

1 like