Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 4)

Lastig :thinking: vooral vanwege het uurwerk.
In eerste instantie zeg ik gelijk GS, maarrrrrrrr : elke 2 (?) jaar je horloge wegbrengen om hem een paar weken later weer te moeten ophalen is voor mij een hele dikke vette min. Vind ik gewoon zwaar kut. Geen zin in, te lui voor, en als ze dan ook nog eens alle pakkingen gaan doen ben je pak-m-beet 150 euro per keer kwijt. Moet vast weer bij een of andere “speciale” GS boer worden gedaan. Voor een fokking batterijtje. Is voor mij de reden om er nooit eentje te kopen.

De Citizen dan maar doen? Onderhoud minimaal 10 jaar nul, lekker laten lopen. Die adelaar :expressionless: verpest het echter. En geen GS. Gewoon, daarom. Omdat GS een GS is.

Qua uiterlijk ook lastig. Wat een kutvraag dit :grin:
Weet je wat? Citizen. Punt.

3 likes

Dit is een hele moeilijke. Ik vind de Citizen mooier maar de GS minder saai. En het is een GS.

Ik geloof dat deze onmogelijk op te lossen is zonder ze beide in handen te hebben.

Wel proficiat voor een mooie battle!

2 likes

Ik heb. GS gekozen, maar ik heb zowel een The Citizen als een GS quartz.

The Citizen is technisch op papier beter. De GS slaat mooier van seconde naar seconde, en de indices en wijzers zijn nipt mooier.

Als ik er maar eentje mocht hebben heb ik een grotere affiniteit met GS. Die is uiteraard niet rationeel uit te leggen.

1 like

HF volk zegt voorlopig een hele dikke winst voor Citizen, 72-28. Had ik niet verwacht, grappig.
Meestal trekt dat later altijd wel wat bij, om de een of andere duistere reden.

2 likes

Afgaande op deze foto’s vind ik de kleur van de plaat bij de Citizen stukken mooier. Beide horloges zullen prachtig dragen

Ik geeft iedereen die een GS quartz koopt een dikke like, maar toch wil ik hem zelf niet door het batterijgedoe. Heb die knoop definitief doorgehakt, ik weet hoe ik ben, dat gaat geen gelukkig huwelijk worden.
Sowieso zijn de meeste GS serieus prachtig (al knap ik gigantisch af op die ruitenwisser, maar da`s persoonlijk. Verpest het echt voor mij).

De Seiko is paarsig-blauw. Aangezien ik al heel veel blauw blauw heb, was het voor mij een reden om voor die GS te gaan. De Citizen is veel “neutraler blauw” als zoiets al bestaat, het is een kwestie van smaak. Ik heb ook nog over de piano-lak zwarte nagedacht. Kortstondig. :slight_smile:

1 like

Een Gs met blauwe plaat. Maar dan wel een springdrive of een hi-beat automaat.

Deze bijvoorbeeld. :ok_hand:

5 likes

Lastige keuze. Je kan in ieder geval niet verkeerd kiezen.
Wbt de Citizen. Persoonlijk vind ik die aardelaar echt vreselijk. Een ander punt is dat de vouwsluiting vd Citizen minder ver opengaat vanwege de constructie. Dat kan het gevoel geven dat je je hand erin moet wurmen.

Er werd geschreven dat de GS mooier tikt. Ook weer persoonlijk, want ik zou de GS kunnen overslaan. Want 8 vd 10x tikt die ergens enkele seconden per minuut niet strak op de streepjes.

Succes met de keuze.
Oh ja. ik heb wel voor de GS gestemd :sweat_smile:

2 likes

Je zou nog kunnen uitwijken naar de AB9000, maar dan krijg je een ‘normale’ quartz er voor terug dacht ik.

The Citizen Chronomaster AB9000-52L - YouTube

10 likes

Ja, is blijkbaar gewoon een (HAQ) quartz, dus met batterijtje. Jammer, want :point_down:t4:

Ik heb enkel ervaring met de goedkopere quartzen, maar voor een batterijenwissel hoef je horloge toch niet weken kwijt te zijn?

Deze is inderdaad heel fraai! Diep blauwe plaat. Prachtig!

1 like

Wel (waarschijnlijk) bij een officiële Seiko boer. Die gooit er nieuwe pakkingen in.
En je weet hoe dat tegenwoordig gaat : ja mijnheer, we sturen uw horloge woensdag op, dan wordt hij volgende week gemaakt, dus over 2 weken kunt u hem weer ophalen :slightly_smiling_face:
En persoonlijk heb ik toch liever dat het netjes en secuur gedaan wordt ipv door de handige Harry bij de plaatselijke klokkenwinkel.
Mijn horloges MOETEN waterdicht zijn, dus niet een gevalletje van effe open en dicht doen.

Ik wil niet zeiken, maar de Grand Seiko doet al 3 jaar met een batterij, en aangezien The Citizen geen anti-backlash-tweestappen-slag-high-torque heeft, houdt een batterij in een A660 uurwerk het dus 5 jaar vol.

Dat is op papier gewoon je service interval voor de gemiddelde mechanische treurnis. En in tegenstelling tot de mechanische beurt kun je je GS en Chronomaster/The Citizen quartz gewoon naar iedere fatsoenlijke boer om de hoek brengen die er een batterijtje in piept, hem even keurig op waterdichtheid test, en als alles goed is ben je dan in een dag of twee weer het heertje.

Een mechanische beurt, dat kost inderdaad weken, als het al geen maanden zijn. En zoals die AP die hier op het forum te koop staat maar weer bewijst, moet je dan soms ook nog maar afwachten of je überhaupt hetzelfde horloge terug krijgt, of dat ze dan wijzerplaat, wijzers, lume, kast en uurwerk maar even geswapped hebben.

Kortom: Er is veel af te dingen op de “nadelen” van een quartz.

Nope. Ik heb mijn GS naar de officiële Seiko AD gebracht (maar geen GS dealer of boutique) en ze verteld dat ik alléén wil dat hij naar Seiko gaat als de horlogemaker na het vervangen van de batterij constateert dat de 100m WR test niet goed verloopt.

Kostte me een slordige 15 pietermannen en 3 dagen wachten. Voor een officiële batterij, nog wel. :slight_smile:

2 likes

De een zegt 2 jaar, de ander 3. Hou het op 2 1/2 jaar, daar heb ik nog steeds geen zin in. Twee keer heen en weer, waste of time.

Doe ik niet aan. Ik ben van de afdeling Nooit Wegbrengen, over 20 jaar merk ik het wel. En om de 3 jaar een beurt? No way.

Die vertelde mij een paar jaar geleden dat alles gedaan werd bij een batterijwissel vanwege de garantie. Voor dik 100 euro.
En daar wil ik hem sowieso nóóit heenbrengen.

Ik zal morgen eens bellen naar de dichtstbijzijnde hier, kijken hoe en wat. Ben ondertussen wel benieuwd, nou wil ik het weten ook.

Ik loop al jaren rond met het idee van een Ingenieur. Uiteraard in 40mm. Alleen de kleur krijg ik maar niet scherp voor mezelf.

1 like

Goede foto’s! Maar eerlijk gezegd zie ik de meest mét beschermers daardoor lijkt de variant op jouw foto’s wat kaler. Heeft alles te maken met referentiekader.

Is ook een maatje groter en veel dikker/ lomper :thinking:

Er is ook een blauwe: Laureus Edition

8 likes

Je helpt niet! Cool! Maar waarschijnlijk minder verkrijgbaar en hoger in prijs.