Uit de losse pols roepen dat de OP uit die poll de enige is met lange termijn draaggemak is wel een erg krasse uitspraak, natuurlijk.
Ik betwijfel of een OP een zo veel betere draagbaarheid heeft dan de Top Time of de Santos de Cartier. Nu heb ik geen lange termijn ervaring met een OP 36, dus houd ik me gewoon verre van uitspraken over de draagbaarheid daarvan, maar ik neem aan dat het ook prima is.
Dat jij de simpele vraag of je ze ooit langer hebt gedragen als denigrerend ervaart, dat spijt me, ik kan je daar niet mee helpen.
Dat deed ik niet, ik haalde alleen de horloges uit de poll aan waar je op reageerde. Volgens mij heb jij meer geflipperd dan ik, en in allerlei segmenten ook. Kom op, die wrijf ik je niet aan.
Ik herinner me er zeer zeker twee, een Shunbun en een blauwe limited, maar ik vroeg je dan ook niet of je een Grand Seiko had gehad, want ik weet dat het bij jou geen blijvertjes zijn. En bij meer mensen niet.
Je moet bij GS nadenken over welke de juiste voor jou is, dat is punt één. Ik heb gemerkt dat alles boven de 12,5mm moeilijk is. Als het dan groter dan 37-38mm is moet het voor mij quartz of titanium zijn, want dan is het nog een beetje plat of licht. “Gedrag op de pols” is zo anders van model tot model, da’s best intimiderend.
Dan is daar de bracelet. Als je zo’n figuur bent die de bracelet exact even “pas” wil hebben, 's zomers en 's winters, dan werken die clasps niet. Als je daarentegen een iets lossere draagstijl hebt zijn er, na het correct sizen van de band, bijna geen comfortabeler horloges te vinden. Maar dat betekent wel dat voor sommige mensen het merk gewoon keihard afvalt omdat het teveel gehannes is om de juiste maat in te spelen op die banden.
@ElChueco heeft dit een paar maal geprobeerd en het is z’n ding niet. Ik draag ze als een louche oudijzerboer, en voor mij is het top.
Voor wie nu denkt “Ik draag 'm toch gewoon op leer”… Tja. Dan komen in mijn beleving alleen de kasten uit de elegance serie in aanmerking. Als ik mijn Shunbun op leer zet kijk ik tegen de klippen bij Dover op, zo hoog is die kast vanaf de band bezien. Het is bij GS dus oppassen geblazen, daar zijn @ElChueco en ik het over eens, want anders ligt de teleurstelling op de loer.