Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 6)

Touche, toch een tussenmaatje dan maar.

1 like

2 likes

Die Seiko is wel zeer geslaagd.

1 like

18 likes

:rofl: :rofl: :rofl:

1 like

Waarom? Help me te begrijpen waarom deze zo mooi is. Ik zie vooral een onopmerkelijke wijzerplaat, een setje te grote pushers, en een rudimentaire kast en bracelet, al is dit geheel beter dan de moderne Daytona.

Ik vind zowel de Carrera, ZEP als Speedy mooier, maar de Carrera is gewoon beter afgewerkt. Mooiere pushers, mooiere wijzerplaat, mooiere subdials, en interessanter van kast. De ZEP is uurwerktechnisch hetzelfde horloge, toch, meen ik? Maar ook daar vind ik wijzerplaat visueel interessanter, de kast en pushers mooier, en het ontbreken van een expliciete bezel weer een pre.

Zelfs de Speedy heeft een interessantere wijzerplaat, en dat wil wat zeggen, terwijl ook daar de kast vele malen mooier is, en de bracelet visueel ook een stuk interessanter. Shit, zelfs die Seiko van 500 ballen oogt beter.

Zoals gezegd, ik wil graag begrijpen wat mensen er in godsnaam in zien, want het model wordt telkens weer op het schild gehesen als end-all be-all chronograaf.

Natuurlijk niet, joh. Gewoon een pilsje doen op een GTG en dat ding in handen gedrukt krijgen bij binnenkomst. Ik wilde 'm bijna mee naar huis nemen, maar daar stak @Svennos (als ik het me goed herinner) een stokje voor. Die wilde toen gewoon z’n horloge terug. :slight_smile:

Uit ervaring weet ik niet, want ik heb de ZEP alleen op leer geprobeerd. De Speedy op staal is wel comfortabel, maar op leer kies ik de ZEP.

Gratis Te Grijpen

Nee. Als je het niet ziet, zie je het (nog) niet.

Misschien komt die dag nog. Heeft bij mij ook even geduurd, ik had het ook niet vanaf dag 1 zeg maar. Dus ook bij jou zou het nog kunnen.

Maar misschien komt die dag ook niet. Ook dat kan. Dan zul je het dus nooit weten.

Misschien ben je er te nuchter voor. Dat zou kunnen. Ik kijk soms naar mijn horloge en dan wordt ik spontaan blij. Kan ik blijven kijken. Hoe ze dat toch voor elkaar hebben gekregen. Prachtig.

Nou ik zet er nog een paar neer. De een wel mooier dan de ander, want het blijven natuurlijk oude gammele horloges. (Met valjoux 72(7) overigens).

.
.
.
.

2 likes

Ik vrees dat er in 11 jaar op dit forum rond hangen geen beweging is geweest op dat front. Het is een soort spruit. Die probeer ik al 30 jaar als ik ze tegen kom, maar iedere hap blijft bleh.

1 like

Ja, ik ben er ook bang voor. Als je dit schrijft:

:joy:

Misschien moet je af en toe eens van het forum af en horloges irl gaan bekijken. :stuck_out_tongue_winking_eye::wink:
Verandering van spijs spruit doet eten.

1 like

Waarom nemen mensen toch altijd aan dat ik nooit iets in levende lijve heb gezien? Vreemd. Het is niet alsof dit topic mijn eerste Rodeo is. :wink: Maar je mag me rustig bij een red bar, GTG of koffietje uitnodigen hoor.

Misschien wel een goede vergelijking :grin:

Maar die zijn ook niet voor niets populair he. Misschien onderschat je de “magie” van de Speedmaster wel, dat kan ook (al zal je dat vast nooit toegeven :smirk: ). Of gewoon, zoals met veel dingen, ieder zijn ding en een gevalletje smaak. Ik zal er iig nooit eentje kopen, maar dat geldt ook voor een labrador :dog2:

:x:

Bovenste twee ontwijk ik, onderste nooit aan toegekomen, dus nope, ik zie ze nergens.
Ik had er nog even over nagedacht, maar nee ik kan mij werkelijk geen een Speedy herinneren op straat, in de kroeg of bij bekenden om mij heen. En ik heb een druk leven in Amsterdam he, woon en werk niet in een hutje op de hei. Rolex of een smartwatch. Met Seiko daartussenin.

Horlogeforum is ook een vorm van sociale media hè :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat kan voor velen misschien kloppen maar er zijn ook mensen die m.i. echt wel een doorontwikkelde smaak hebben die groot Speedmaster fan zijn ondertussen. Neem nou @Colnago die toch zeer fraaie en uitgesproken, zeker niet saaie, stukken heeft gehad, die is ook helemaal om. Dus er zal vast wel iets van kloppen, ik zie het alleen zelf (nog?) niet.

1 like

Komende van het hutje op de hei: Op het werk heb ik meerdere Speedy’s voorbij zien komen. Zelfs een man die PAM gek was. Maar ik heb de 1957 en de normale voorbij zien komen. Wat exoten betreft heb je gelijk, de enige Snoopy die ik in handen heb gehad was van een liefhebber van HF die langs kwam.

Grappig genoeg vallen de Speedy’s in mijn werk-kringen in het niet als ik kijk naar de hoeveelheid APRO’s en Daytona’s die ik bij collega’s heb gezien. Ook Tudor BB58 en Rolex Subs en Dwellers kwamen redelijk vaak voor, in mindere mate OP, Airking en DJ, en ik kende een gast die naast een Submariner (overigens voor 3000 ballen gekocht ooit) ook nog een IWC Mark XV had.

Al deze mensen woonden in Eindhoven, Slough, Oxford, Enschede, Hengelo, Ravestijn, Nijkerk, Groningen, en dat soort gaten buiten Amsterdam, dus misschien zit daar het probleem wel. Kom je wel eens buiten de ring, joh? :slight_smile: Of misschien moet je eens een andere kroeg op zoeken.

hqdefault

Tja. Enerzijds begrijp ik dat je er zo in staat. Het is een beetje een cliché. Maar aan de andere kant: Als het ontwerp zo slecht was kun je je afvragen of het in die vorm 75 jaar lang populair zou blijven.

1 like

Ja, ik begrijp dat ik, met kritiek op de Speedmaster tegen wat gevoelige scheentjes trap. Maar ja, so be it.:smirk:

Vond ik ook.:smile:

Is voor mij niet zaligmakend. De Dacia Sandero is ook heel erg populair. Dus ja…:wink:

Dat is niet mijn argument of bezwaar.

Hey, je zult mij nooit horen zeggen dat het een slecht horloge is en ik vind het ook niet eens een heel lelijk horloge. Maar, vaak genoeg omgehad en… nou ja ik heb de ontbrekende klik, tussen de Speedmaster en mijzelf, al zo vaak beargumenteerd. Ik betwijfel of die liefde, na 31 jaar horlogehobby, alsnog opeens gaat opbloeien.:smile:

Maar, misschien heb ik gewoon nog niet een voldoende

:stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Wat is het typenummer van deze fraaie Seiko?

2 likes

Ssb479p1

Let op het is een groot verschil met een 6263 :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

En nog steeds is niemand met het correcte antwoord gekomen…

Het zij jullie vergeven.

4 likes

Ik moet toegeven dat ik me ook soms stoor aan dit type uitspraken van @TagEd . Ik ben niet het type die gaat prentenderen dat anderen het gewoon nog niet snappen, maar waarom zou je geen klassieker kunnen appreciëren voor wat het is, en tegelijk ook de buitenbeentjes appreciëren? In het leven hoeft het niet altijd of-of te zijn.

Ik kan best een glasbox appreciëren ook. De zilveren panda is heel mooi. Ook vintage carrera’s spreken me zeker aan (ook andere heuers) en heb ik zelf overwogen om naast mijn speedmaster te kopen.

En wat @TagEd zegt over influencers die vaak dezelfde modellen pushen klopt zeker, en daar komt kudde gedrag bij. Maar dat zijn de mensen die geen enkel horloge jarenlang houden. Degene die dat wel doen zijn het levende bewijs dat de evergreens hun plaats hebben binnen onze hobby. Ik tag @Lunette even als voorbeeld van die laatste slag verzamelaars.

6 likes