Bij de GS vind ik de band wat saai en en de wijzers/indeces wat lomp.
Rolex! No brainer!
Dan even een tegengeluid van mij om een lans voor de Grand Seiko te breken. Beide toffe horloges en de Datejust is natuurlijk wat meer een allemansvriend.
Maar die Grand Seiko moet je niet op basis van deze render beoordelen en moet je echt eens in het echt ervaren. Die wijzerplaat met die golfjes is echt heel tof op de pols en speelt heel cool met het licht. De afwerking van de kast is ook heel mooi. Dat er nu een snelverstelling op de clasp zit, is ook een grote plus!
Met het risico hier half het forum tegen mij in het harnas te jagen… als er nu één merk is waar ik echt niets mee heb, dan is het wel Seiko. Ja, ik heb er al meer dan genoeg gezien, en toegegeven: ze hebben vaak mooie wijzerplaten… maar daar stopt het voor mij ook.
Ik begrijp eerlijk gezegd de fascinatie rond dat merk niet zo goed. Ik heb ooit nog dicht bij een aankoop gestaan, maar uiteindelijk toch afgehaakt. Nochtans heb ik heel wat vrienden die er eentje hebben en er tevreden over zijn, maar mij overtuigt het gewoon niet.
En laat het duidelijk zijn: het heeft niets met merknamen of status te maken, integendeel. Ik kijk net voorbij het logo en heb evengoed zeer niche en onbekende merken in mijn collectie. Maar als ik moet kiezen tussen Seiko en iets anders, dan gaat mijn voorkeur simpelweg altijd naar dat andere
Zondagmorgen battle.
Ik heb een head only champagne (gewoon geel) plaat 1803 maar kan deze ook inruilen tegen een zwarte dial 1803 mét president band. En full set.
Maar ik twijfel enorm over de kleur. In eerste instantie lijkt mij een donkere dial helemaal de bom, zeker als ik die vaker op leer draag.
Maar nu start toch de twijfel. Wat zouden jullie doen:
1803 donkere dial
1803 champagne (gele) dial
Zoals gezegd ik draag ze op leer ![]()
- Zwarte dial
- Champagne dial
Maar eigenlijk moet ik gewoon een edelmetalen band sowiso hebben ![]()
.
.
Gaat het ook om specifiek deze twee horloges? Ik heb het idee dat de jouwe wat scherper is? Vind de Italiaanse dagschijf ook toch leuker en die van de zwarte wel erg vergeeld?
Ja om deze.
Die kast van mijne is iets dikker.
De datum schijf op mijne is veel jonger. Niet de originele.
Ah, dank. Dus eigenlijk spreekt dat voor de zwarte.
Ik vind ‘m met de zwarte plaat minder spannend. Meer draagbaar, rustiger, zeker op de bracelet. Champagne is opvallender, maar ook meer iconisch. Op de bracelet wel snel richting circusdirecteur.
Beetje afhankelijk van de rest van je collectie. Volgens mij heb je al een berg mooi spul. Wellicht dat de zwarte dial daar wat in verdrinkt?
Ik vind die zwarte verrassend knap. Meer contrast. Maar, zoals je zelf aangeeft:
Op de volgouden band: de zwarte (nuja, grijs, toch? Zwart zou ik kut vinden. Deze is su-per). Op leer: de jouwe.
Ik vind die mat zwarte plaat jammer. Glossy zwart is zo’n beetje de mooiste plaat die er is op een DD en zou ik verkiezen boven champagne. Nu toch voor die laatste gekozen. Zeker op leer mag hij wel wat ‘rijker’
ik stemde champagne.
Inclusief gouden band heeft wel iets in dit geval al moet ik zeggen dat ik geen geel of rood gouden banden heb. En het waarschijnlijk ook nooit zal hebben.
Is gewoon te opzichtig. Staat beter op leder … iets discreter.
De enige gouden band die ik heb is deze …
Maar zoals ik dus zei… in dat geval witgoud
Ik zou die van jou upgraden met een strakke president en wachten tot er een keer een mooie piepan donkere wijzerplaat voorbij komt. Jou kast is veel dikker en strakker zo te zien.
Waarom verkoop je niet die je al hebt en koop je een ‘perfecte’ daydate die je echt wil hebben?
Ik vind het contrast van de zwarte plaat mooier.
Zou wel een scherpere zoeken.
Kopen, plaat swappen, oude plaat in minder scherpe kast steken, terug verpatsen? ![]()
Maar heb je er al rondom de pols gehad? Of in de hand? Zoniet probeer dat bij gelegenheid eens😉
Slechte renders door een AI trekken, daar doe je ze geen van beiden een dienst mee.

De GS foto is of niet alleen, of te dichtbij. Excuses. Eerlijk is eerlijk:
- Beter uurwerk: GS
- Mooiere afwerking: GS
- Interessantere wijzerplaat: GS
- Cleaner geheel, meer van deze tijd: GS
Maarrrr… Ik heb de schurft aan Evolution 9 uurwijzers en 12 uur indices. Dus Rolex gestemd, maar in wezen heb ik de Rolex dan liever met een strakke bezel en oyster bracelet.
Of nog beter: Gewoon een OP. Grand Seiko slaat met Evolution 9 de plank echt mis. Ook in 37mm. De uurwerken zijn wel tof.
Wat ik in werkelijkheid zou kopen?
Uit nieuwsgierigheid, van welk model? Maar ik begrijp je hoor, want je smaak ligt diametraal tegenover de mijne, in veel opzichten, zoals ik die rare microbrand met die drie lug poten gewoon absoluut niet begrijp.
Ik meen wel op te moeten merken dat Seiko, Grand Seiko en Credor wezenlijk verschillende merken en niveau’s zijn. Het is een beetje hetzelfde alsof jij over een Rolex begint, en ik dan roep dat ik de fascinatie met Tudor nooit begrepen heb.
deze
Ik vond hem zeer mooi op foto. Gaan passen bij de AD en na 10 min had ik zoiets van ’ nope, dat gaat het toch niet worden’
Een week later wou ik het nog een kans geven en ging ik terug naar mijn dealer … wat langer bekeken maar uiteindelijk dezelfde conclusie dat het niets voor mij is. Ik zag en probeerde er wel meer in het verleden maar die blauwe snowflake sprong er voor mij uit … maar zelfs deze kon mij uiteindelijk niet overtuigen. Credor ook enkele keren gezien in Londen en Parijs en een vriend van mij heeft er 1. Maar wat mij betreft dezelfde conclusie. Bovendien koop ik voor 40K echt wel iets anders. Een GS ten 6 en pakweg 10 begrijp ik wel nog , alleen niet voor mijn pols.