Yema only topic

d9cc147106ce4b5f1911a965376adcf6ef4ccb85_2_666x500

Een van hun oudere automaten, de YEMA CLASSIQUE - YEAU 002, met het MBP1000 caliber.

2 likes

4 likes

Nog steeds een van de leukste Yema’s :100:

1 like

Zag iemand deze Granvelle aankomen?

Nu met de in-house filosofie is Yema geen aankoop voor zomaar meer. Dat is jammer, want die groene plaat is ook echt mijn kleur. Waar ik al een goed jaar iedere keer uitkijk naar de alternative geklede nieuwe modellen die veelal de microbrands uitbrengen (Retter, Baltic, Serica, echo/neutra, Heinrich, Anoma, Nectere, Feynman, etc.) springt deze wel gelijk van het scherm. Het is, in mijn ogen, helemaal geen ontwerp dat ik nou zo gauw van Yema zou verwachten en dat maakt het misschien wel extra leuk.

Het helpt ook mee dat het veel design elementen combineert die ik kan waarderen: die diep uitgeslepen gegraveerde indices, verticale (Piaget-polo aandoende) geborstelde platte bezel, die diep golvende decentrale ringen, een kleine seconde met opgelegde ring, klassiek gecanneleerde zijkant, een dunne kast (onder 9mm), en daarnaast een leuke variant op de tussenvorm die vaak juist glooit. Als er naast de prijs van haast 2000 dan een punt van twijfel is, is het wel de afmeting. 39mm in deze vorm is flink. Dat zie je toch ook al wel in de promoshots. De dunne kast zal mitigeren, maar is dat voldoende? Ik zou 'm graag eens om de pols proberen voordat ik daar een oordeel over vel. Verder is het altijd verstandig om een nieuwe indruk goed te laten beklijven. Niets overhaast doen. Ik geloof niet dat dit gelimiteerd is (gelukkig maar). Wie weet komt er wel eentje naar het verkooppunt dat het merk in Wavre lijkt te hebben. Dat is lekker dichtbij voor mij.

Waar heb ik het over? De plaatjes:
GRAVELLE_GREEN_LIFESTYLE_03_W1200
Granvelle_Caseback_W1200
GRAVELLE_GREEN_LIFESTYLE_07_W1200
GRAVELLE_GREEN_LIFESTYLE_08_W1200
GRAVELLE_GREEN_LIFESTYLE_04_W1200
GRANVELLE_GREEN_02_W1200
GRANVELLE_GREEN_01_W1200
GRANVELLEGREENSHOPIFYW1500

6 likes

Deze heb ik.

En deze

:slightly_smiling_face::+1:

7 likes

En in mijn kist zitten deze:

En deze:

3 likes

Wat een geinig horloge. Ik snap je overweging mbt de grootte. 39 mm in deze kastvorm is best fors.
Daarnaast vind ik 2000 wel veel. Aan de andere kant een mooi uurwerk!
En een schitterende kleur groen.

1 like

Vind Yema oprecht een leuk merk. Met veel plezier mijn Yema Marine Nationale gedragen.
Krijg nog altijd de mails binnen over nieuwe modellen, maar krijg het idee dat ze zelf ook nog niet helemaal uit zijn over wat hun “huisstijl” is.

Modellen worden aangekondigd en binnen paar jaar weer verwijderd. Ook deze modellen hebben wel iets, maar zou zomaar kunnen dat ook deze bij slecht verkoop weer van de plank verdwijnen.

Voor de vorm nog even foto van mijn Yema.
Niet meer in bezit

Op niet originele bor bracelet

3 likes

Ja, dat vond ik ook. Het uurwerk presenteert ook fraai, dus in die zin krijg je ook wel wat voor 2000. Het geeft in die zin te denken. Een Serica Parade kost 1500, maar heeft een goed standaard handwind uurwerk dat je niet mag zien. In feite is 500 meer voor een eten uurwerk niet te veel. Probleem is wel dat je met onderhoud duurder en ingewikkelder zal zitten. In die zin zijn eigen uurwerken niet te prefereren en betwijfel is dan ook Yema’s keuze.

Ik vind het dan wel weer leuk dat men beweert dat alle onderdelen uit een straal van 70km zouden komen. Dat vind ik een mooie filosofie. Natuurlijk is dat wel 70km in prime horloge makend gebied. En voor microrotors zijn er volgens mij weinig echte alternatieven, buiten Chinees als bv in Baltic. En een Baltic Prismic kost ook al zo’n 1200 euro (hoewel dat nog geen gekke prijs is voor een Peseux 7001 gebaseerd uurwerk, zie echo/neutra en Feynman, bijvoorbeeld).

1 like

Het is jammer, maar ook begrijpelijk. Als ets niet verkoopt kan het niet anders. Tegelijkertijd neemt dat niet weg dat ook een tijdelijk geproduceerd ontwerp nog altijd een kwalitatief zeer leuk ontwerp kan zijn en een goed horloge. Onbemind of minder bekend is niet per se een weergave van de kwaliteit. Dit vind ik oprecht verrassend leuk en Tema heeft in het verleden wel vaker mooie en leuke modellen gemaakt, voor natuurlijk in de duiksferen. Helaas was tot de recente omslag er ook veel negativiteit te vinden over details, afwerking en vooral gebrekkige quality control of customer service. Dat moet voor 2000 met veel meer eigen en korte lijnen manufactuur echt anders nu.

Ja, die Prismic vind ik ook heel erg leuk. Echt ook een onderscheidend ontwerp. Ik zou die ook graag eens in het echt zien.
1200 is natuurlijk nog steeds veel geld, maar veel meer acceptabel voor een kleiner merk. In mijn ogen dan.

1 like

Eens. Snap ook helemaal waar het vandaan komt, maar lijkt wel lang te duren voor ze hun eigen weg gevonden hebben

Aan de andere kant is het wel leuk steeds nieuwe modellen te zien die je niet zag aankomen.

Hoop ook wel dat ze nu die klachten van vroeger een beetje van zich weten af te schudden.

1 like

Wat een gaaf ding, die nieuwe Yema. Sluit mooi aan op hun vintage modellen, met een hele vette moderne twist. Erg overtuigend.

1 like

Knap kaliber hoor die CMM.20,ongeveer COSC specs,platte bouw(voor een automatische kaliber)door de inliggende rotor,powerreserve van 70 uur en toch met 28.800 b/uur.
Zijn er al leden die ervaring met dit kaliber hebben of is het nagelnieuw?

1 like

Overigens vind ik het horloge ook erg goed gelukt