Yema only topic

Hallo allemaal!

Er is helaas nog geen Yema only topic. Merkte na aanschaf van mijn Yema Superman 2 dat er vrij weinig info te vinden was op internet. Vandaar even een topic voor alle toekomstige liefhebbers.

Plaats hieronder een foto van een Yema met wat informatie erbij! Ik trap af met mijn vandaag ontvangen Yema Superman 2 GMT.

Dit model was uitgebracht in het zwart (Quartz en automaat) en in een Coke kleurige variant. De coke versie is alleen uitgebracht met een Quartz uurwerk.
Neem aan dat dat komt vanwege het tijdperk. Quartz was toen erg hot en duur. :hushed:

Op internet zijn verschillende verhalen te vinden over dit horloge. Is hij nou nog van de Yema periode voor de overname van Seiko begin jaren 80, of tijdens de Seiko periode… Hij stamt in ieder geval uit begin jaren 80. Dit model is geheel origineel. Het mooie aan dit model is dat hij iets heeft waar Yema een patent op heeft! Dat is namelijk het lock systeem op de bezel. Los van het feit dat het er tof uitziet heeft het ook een functie. De bezel kan niet gedraaid worden totdat ik de kroon losschroef.

Hieronder een link met informatie over vrijwel alle Superman 2 modellen:

Bedankt voor het kijken!

29 likes

Ha, je bent me voor. Wou dit topic een tijd geleden openen maar de Yema is de doos in gegaan en ik ben het vergeten.
Hier de mijne. Wat moet ik er over zeggen? Weet er vrij weinig van af behalve dat het een jaren 60 handwinder met een penanker uurwerk is. Wel geserviced voor aankoop.


9 likes

Mooi vintage Yema met het oude uurwerk!

Gewoon zoveel mogelijk. Dit is voor alle toekomstige liefhebbers die iets meer info zoeken. Bedankt voor het delen. :metal:t3:

1 like

Thanks! Gekocht via EBay omdat ik het “wel een leuk horloge” vond. Maar hij bevalt me boven verwachting goed. Hij krijgt alleen heel weinig draagtijd. Had nog nooit van het merk gehoord maar vind nu de geschiedenis er van wel leuk.

1 like

Snap ik! Ze worden niet vaak te koop aangeboden. Het is een merk uit Frankrijk en schijnen destijds een concurrent te zijn geweest van Rolex en alle andere grote merken. De Yachtinggraf is waar ze enorm bekend mee werden. Ze zijn nu vrijwel onbetaalbaar haha.

11 likes

Mooi hè. Die gaan richting de 10K toch?

1 like

Deze ooit gehad…

8 likes

Nog eentje uit het Quartz-tijdperk onder Seiko-beheer :slight_smile:
De Yema-spacewatch :rocket:

6 likes

Superman 2 op een tropic strap van STRPS van @ruudvv

7 likes

Hier een leuke Yema Meangraf Sous Marine.

Eind jaren 60/ begin 70. Voorzien van het Calibre FE 3611 Automatic. De Meangraf behoorde samen met de Rallygraf tot de auto/motorsport modellen van Yema.

De vermelding ‘temps ecoule’ verwijst naar de mogelijkheid om de snelheid te meten. Sous Marine geeft aan dat de horloges waterdicht zijn.

6 likes

Hier mijn bijdrage voor dit topic. Tot mijn grote verbazing zie ik nu pas dat dit topic er is, omdat ik zelf nu zo’n topic wilde openen. :smiley:

Dan nu mijn NA, de Yema Spacegraf (GMT versie) die ik deze maand van Mevrouw Klokkengek cadeau kreeg.:blush:

Ik heb iets met Yema en bezit er een paar, zowel nieuwe als oudere exemplaren. De Spacegraf GMT versie die ik heb gekozen kost 399 Euro en momenteel gaat daar een korting van 10% af. Er zit een lederen NATO bij van echte flutkwaliteit en een NATO van stof waar ik evenmin iets mee heb. Ik heb er een mooie Hirsch Buffalo band aan gezet.:slightly_smiling_face:

Het horloge draagt heel fijn, met zijn 40 mm diameter bij 14 mm dikte. Al jaren ben ik een fan van de kasten van Yema; ik vind die modellen gewoon heel gaaf. Ik vind de kwaliteit en afwerking voor een horloge in deze prijsklasse gewoon prima. Niet de allerbeste die ik ooit heb gezien, maar voor mij heel acceptabel en netjes. Mineraal kristal, schroef-achterdeksel, schroefkroon met crownguards en 300 meter waterdichtheid. Goed quartz uurwerkje van Ronda. Bandjes zijn makkelijk te wisselen door de ‘drilled lugholes’ en mooie hoog gepolijste kast (met als nadeel dat hij snel krast). Lume doet het goed (zie foto) maar blijft geen uren aanhouden (heb ik overigens niet getest). De afleesbaarheid van de tijd is heel duidelijk, ook voor mij zelfs zonder leesbril.:slightly_smiling_face:

Het is een mooi horloge; draagbaar tijdens campingvakantie en safari, of desnoods onder je nette pak, maar ook tijdens het zwemmen en uiteraard wanneer je de ruimte ingaat. Hij is met de NCES samen uitgebracht (soort van Franse NASA) en daadwerkelijk uitgebreid getest op 35 km hoogte. Hier een link naar de site:

Zou ik hem weer kopen? ja, zeker voor die prijs! :+1::sunglasses:

Deze bijdrage heb ik ook geschreven op het verzoek van forumlid @Selie omdat hij meer van het horloge wilde weten. Bij deze.:slightly_smiling_face:

Aan mijn 20,5 cm omtrek pols:

Hier een foto van de lume:

En hier om af te sluiten nog een van een paar dagen terug. :slightly_smiling_face:

11 likes

Hier nog een oudje.

7 likes

Dank hiervoor. Ziet er goed uit en veel draagplezier!

De witte lonkt. Misschien van de zomer… :grin:

1 like

Graag gedaan uiteraard en ik weet zeker dat je niet teleurgesteld zult zijn met deze Yema! :slightly_smiling_face::+1:

2 likes

Ziet er goed uit! Leuk verjaardagscadeau.

1 like

Dank je, ik ben er erg blij mee!:blush:

Om het topic verder te completeren hierbij de Yema Flygraf uit de begin jaren ‘70 die ik van @Jurgen heb overgenomen.

Voorzien van het Valjoux Calibre 7736 een schitterende chronograph met een mooie wrist présence met een diameter van 40mm. Met name de bruine inner bezel in combinatie met het uren register op 06.00 combineren prima met de bruinnkeren Geckotta band.

En oh ja, het geheel is voorzien de originele Yema International box en omdoos.

image

Tot slot nog een foto van het schitterende logo op de caseback.

image

Dank voor het kijken!

10 likes

Ik zag hem ook voorbijkomen en twijfelde er even over… :smiley:

Heel mooi horloge! Heel veel plezier ermee gewenst! :+1:

1 like

Die band is perfect!

1 like

Dat vind ik nou ook. Zelfs het witte stiksel komt terug op de ‘Daytona’ tekening op de wijzerplaat :slight_smile: