zakhorloge afgebroken schroef

Hallo, als beginnende hobbyist in horloge reparatie heb ik een zakhorloge gekocht. Vooralsnog lijkt het grootste probleem een afgebroken schoef van het kroonrad, de vorige eigenaar wist waarschijnlijk niet dat die schoef rechtom los gaat.
Hebben jullie tips/tricks om de rest van de schroef te verwijderen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,
Hans


Ik heb begrepen dat indien het basismateriaal koper is je dit met zuur kan oplossen. Wellicht zijn er hier mensen die een andere/betere oplossing hebben. Succes in ieder geval :+1:

Hier een heel verhaal, maar voor je het leest een warschuwing!!
Zuur is geen speelgoed. Dus werk op een zuurbestendige ondergrond en zorg dat je handen en ogen goed beschermd zijn!

en hier ook

Ik weet dat de schroef kan worden opgelost in een badje met aluinoplossing (zoals @Plees aangeeft), maar heb het zelf nog nooit geprobeerd :slight_smile: Eerst dan zeker alle andere stalen componenten verwijderen.

Er bestaat ook een specifieke Bergeon tooltje (ref. 30209) die - met de correcte opzetstukjes - specifiek kan worden gebruikt om afgebroken schroeven te extraheren. Indien je ambieert dit nog veel en vaak te doen, is het misschien de investering waard.

1 like

Met aluin heb ik goede ervaringen. Maar dat gebruik ik pas nadat mechanische oplossingen niet gewerkt hebben.

Ik probeer altijd eerst om het een paar uur in de kruipolie te zetten, dan met een tungsten carbide boortje (.6 mm) in de vastzittende schroef te boren en vervolgens het geheel te verwarmen tot ongeveer 150 graden (inductieheater en IR thermometer). Meestal (>80%) van de gevallen gaat de schroef er dan met een puntig gereedschapje (priem) er zo uit. Als dat niet lukt dan komt de aluin uit de scheerspullen.

Maar pas op met aluin. Het werk niet op alle soorten staal. Gebruik een pipet om het druppelsgewijs op de schroef aan te brengen ipv het hele plate onder te dompelen.

Is een redelijk eenvoudig klusje voor een horlogemaker. Zoals @Glinka al aangaf, er is een tooltje voor, waarmee je de schroef op een eenvoudige manier los kunt maken.

Zoals je misschien al hebt gezien, is het gat voor de schroef door en door. Met onderstaand tooltje dus makkelijk te doen.

Geen gedoe met boren die kunnen uitschieten of geknoei met zuur.

Zie onderstaande link voor hulp in je buurt

3 likes

bedankt voor alle snelle reactie.
De bergeon tool is een mooie (dure) oplossing maar zover ik kan zien is de schroef niet door en door dus werkt dat waarschijnlijk niet.

Ik boor het altijd uit. Je hebt dan wel een vlakke ondergrond nodig, zodra de boor ingrijpt draait deze kracht het resterende deel van je schroef er uit.

Je mag alleen niet uitschieten.

1 like

Als je geluk hebt zit dat stukje schroef vrij los, door een stukje rubber er op te drukken draai je het er dan zo uit. :sweat_smile:

De oplossing om en schroef te verwijderen is al keurig door @lassale aangegeven.

Ik zou ook niet direct gaan boren, de schroef is een stuk harder dan het materiaal van de platine, uitschieten zou meer schade geven, als de andere kant niet open is zodat je niet met de bergeon tool kan werken zou ik het volgende doen;

Een wat minder mooie oplossing maar wel een goed werkende is als volgt;
zaag met een schroefkop zaagje een zaagsnede boven in de schroef, een zaagsnede over het hele gedeelte waar de schroef in de platine zit zal geen schade geven aan de werking. dat is alleen een geleider om het tandwiel te laten draaien.
Dan kan je met een schroevendraaier simpel het reststukje eruit draaien.
Een kleine zaagsnede zal geen invloed hebben op een volgende schroef die erin wordt gedaan.

Een probleem oplossen door een horlogemaker is niet alleen demonteren en een vervangend onderdeel weer monteren, maar ook nadenken over wat er mogelijk is om iets weer in orde te maken zonder de werking te beïnvloeden.
Zoals nu hetgeen hierboven is omschreven.

Ik zeg ook altijd op de clinic sessies, kijken, kijken, blijven kijken, nadenken en een oplossing bedenken voor dat probleem.
Ik ben dan ook bij het restaureren van horloges in eerste instantie een trouble shooter, meestal is er wel iets helemaal naar de Filistijnen geraakt, meestal door onkunde.

Probeer mijn hierboven beschreven suggestie eens, succes.
dixi

1 like

Nogmaals bedankt voor alle reacties, had niet verwacht zoveel en zo snel. echt top.
Ik ga komende dagen wat proberen en laat het hier weten.
Hans

1 like

Mij lukte het om een afgebroken kroonradschroef te verwijderen met dit tooltje:

Het duurde maar 8 dagen eer het in mijn bus viel (maar soms duurt het net zo goed een maand).

Als het goed is grijpen de tanden van het tooltje zich vast in het afgebroken vlak van de schoef, waarna je ze er met een draaiende beweging kan uithalen. Inderdaad rechtsom in het geval van een kroonradschroef.
Je moet dat vlak eerst meten om te weten hoe breed de tanden van het tooltje moeten zijn. Dat deed ik met een precisieschuifmaat.

Ik begrijp de allergie van velen voor Chinese spullen, maar als je maar een hobbyist bent als ik zou het kopen van een dure Bergeon schroefverwijderaar 30209 voor het uitdraaien van 1 afgebroken schroefje nogal overkill zijn, niet?

2 likes

Kleine maar belangrijke toevoeging

Ga niet uit de hand boren, dat gaat gegarandeerd mis (ook al heb je gisteravond niets gedronken). Gebruik een boorstandaard!

En wat hardheid van het boutje betreft … tungsten carbide (= WIDIA = wie diamant) is een stuk harder dan het staal. Durf het bijna niet te zeggen maar bij AliExpress kosten die boortjes een paar duppies.

Kralenboor

Dremel

1 like

De onderste (Dremel) heb ik ook. Die heeft qua precisie evenveel tolerantie als bij het uit de hand boren. Voor veel klusjes ideaal, maar voor dit probleem zou ik het niet aandurven.

1 like

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb zelf een antieke printboormachine uit de jaren 70. Die is wel heel precies!

Dremels zijn idd maar zo-zo. De run-out van de kop is ook niet super klein.

De andere standaard is een kogelboormachine, die zijn wel erg goed weet ik van een ander HF lid.

1 like

Zojuist ook zitten hobbyen op een afgebroken schroefje. Mijn amateuristische oplossing: half uurtje in de wd40, daarna met postbode elastiek en schroevendraaier verder proberen te draaien… plakband of rodico op schroevendraaier helpt ook soms :smiley:

iig gelukt hier :+1:t2: maar tandwiel was wel los. Dus peuteren aan 2 kanten :face_with_monocle:

1 like

schroefje is eruit! uurtje in wd40 daarna met scherp schroevendraaiertje tegen het puntje wat nog uit stak duwen en zo na tijdje prutsen eruit gekregen.
bedankt allen voor de tips

11 likes

Heb een soortgelijjk probleem met een 2801-2 kroonradschroef. Natuurlijk wel de goede kant op losgedraaid, maar bij terugschroeven bleek het materiaal toch al een haarscheurtje te hebben en bleef maar doordraaien… …kop er af dus.

Ik ga eens kijken met een Novodiac-tooltje, die heb ik in huis en past wellicht wel - heb ze in 3 maten. Nuttig draadje wellicht! :ok_hand:

4 likes