Ik heb het zakhorloge gekregen van mijn oom voordat hij overleed en is van zijn vader, dus mijn opa, die geboren is in 1885, maar wanneer het gekocht is, weten we helaas niet en ben benieuwd naar de herkomst, het merk en de geschatte leeftijd. Er staan geen duidelijke merkaanduidingen op het uurwerk, maar ik heb wel een paar details kunnen vastleggen:
• Binnenkant kast: kroonlogo boven en serienummer 323143
• Uurwerk: inscriptie “Cylindre 10 Rubis”
• Mechanisme: zichtbaar balanswiel, geen merknaam op het uurwerk zelf
• Vermoedelijk handmatig opwindmechanisme
Ik heb een paar foto’s toegevoegd van de kast en het uurwerk zelf. Op basis van wat ik heb gelezen zou het kunnen gaan om een Frans of Zwitsers horloge uit ca. 1880–1930, maar ik hoor graag wat jullie denken.
Alle hulp of suggesties zijn welkom — vooral als iemand het kroonlogo herkent of weet welke fabrikant dit type uurwerk gebruikte.
Hoi Noecy,
Op dit forum zijn al heel wat topics over cilindergang uurwerkjes gemaakt.
Bv. hier en hier en er zullen er nog wel een aantal zijn.
Jouw horloge komt volgens mij uit het eerste kwart van de vorige eeuw, veel valt er niet over te zeggen omdat deze uurwerkjes vaak werden ingekocht door een juwelier of handelaar, net als de kasten en wijzerplaten, etc. en dan werden samengevoegd en op de markt gezet.
Soms liet de maker of opdrachtgever zijn naam op de wijzerplaat zetten maar ook dat zegt dus niets over de fabrikant.
Het waren eenvoudige goedkope horloges indertijd voor gewone mensen vaak ook in een zilveren kast maar die van jou is ook niet van zilver.
Ik zou hem gewoon koesteren als herinnering een servicebeurtje kost al gauw meer dan de waarde van het horloge maar als je hem wilt dragen is dat misschien een overweging ivm. een evt. emotionele waarde.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Heb je misschien ook een foto van de binnenkant van het buitenste deksel? Het opschrift “metal” suggereert namelijk dat weliswaar dat tussendeksel niet van edelmetaal is, maar de buitenkast wel. Als ik dit merkteken goed zie gaat het om een massief gouden buitenkast:
@wbcoupe zou zomaar gelijk kunnen hebben. Het is niet heel duidelijk te zien, maar ik zie geen sleet op de kast, zoals je bij oude gebruikte vergulde horloges tegenkomt.
Volgens mijn oom, zei opa alijd dat de kast goud was, dus gaan we daarvan uit.
Tussenplaat is zeker metal, zoals er ook op staat. Ik heb nog een foto .
Heel veel dank voor de diverse commentaren en expertise.
Voor mij is de emotionele waarde erg hoog.
Hij was trotse eigenaar, direkteur en sigarenfabriekkant met 17 mensen in dienst
en draagde het horloge elke dag, op kostuum en/of werkjas en zelfs bij het vissen.
Een mooie herrinering….
Ik weet ook niet precies hoe dat werkte. Dit zijn wettelijke keurmerken, dus ik neem aan dat je gecertificeerd moest zijn om die stempels te hebben en te mogen gebruiken. Fabrikanten van kasten die grote hoeveelheden goud verwerkten zullen ongetwijfeld zelf gecertificeerd zijn geweest.
Ik vroeg me af, hoe ze een kleine keurstempel voor goud op zo’n klein oppervlakte kunnen maken, zonder dat het hele product dan te hoog verwarmd wordt en gaat vervormen.
Ik heb de vraag in Copilot gezet en kreeg dit antwoord:
Goede vraag, Noecy - en een fascinerend stukje vakmanschap. Het aanbrengen van een keurstempel op goud gebeurt meestal niet met hitte, maar met mechanische druk, zodat het product niet vervormt of beschadigd raakt door hoge temperaturen. Hier is hoe dat werkt: