Zelf een 3133 uurwerk gefikst. Happy me :)

Had al een tijdje wat problemen met een van mijn Sturmanski horloges. Aangezien het ook nog 1 van mijn favorieten was, baalde ik hier wel van. Wat was nu het probleem.
Het horloge liep de laatste tijd niet echt lekker meer. Soms hield hij het een halve dag vol en soms maar een tiental minuten. Dit gold ook voor de chrono werking. Niet dat ik de chrono nu altijd gebruik, maar als hij erop zit dan moet hij het wel doen.

Nu blijven er een paar opties over:
1- naar Julian sturen (meest logische :wink:)
2- zelf even kijken wat er aan mankeert. (niet meest logische :rofl:)

Aangezien ik wel iemand ben die alles zelf wil fixen en voor de meeste zaken werkt dat prima, maar horloges is toch wel wat fijntjes. Heb ook geen loep dus dat maakt het er ook niet makkelijker op. Maar een macrolens op de telefoon doet wonderen.

Dus optie 2 werd het. Horloge liep altijd goed, dus hoe serieus kan het zijn. Dus koe bij de horens gevat en deksel losgeschroefd. Eerst maar even met macrolens kijken wat er aan de hand was.
Vond eigenlijk best wel snel de oorzaak, tenminste daar ga je dan vanuit, waarom het horloge zo beroerd liep.

Dat veertje tussen de tandwieltjes hoort daar niet. Daar komt geen hogere wiskunde voor om de hoek kijken :rofl:

Met veel gevloek en getier eindelijk het veertje eruit gekregen. Kijk maar eens hoe klein dat is.

Dus snel even een andere kast geopend om te kijken waar dit veertje heen moest. Zat trouwens ook nog een schroefje en een klein tandwieltje los :scream:

Uitgevogeld waar alles hoort te zitten en gaan met die banaan. De veer moest tussen de twee pijltjes links en het schroefje bij het bovenste pijltje :scream:

Na veel pogingen en nog meerdere keren dat ik de veer weer ergens uit het uurwerk moest vissen, kwam ik erachter dat de betreffende schroef, linksom vast moest ipv rechtsom :grimacing:

Maar het zit erop en het uurwerk begon weer te lopen en chrono werkte ook weer netjes. Tot een minuut ofzo :face_with_symbols_over_mouth:
Tijd bleef netjes doorlopen maar chrono dus niet. Na reset was het iedere keer precies hetzelfde. Dus maar weer even gekeken wat daar nu het probleem mee was.

Na het bestuderen kwam ik erachter dat na een halve minuut het onderste tandwiel niet meer het bovenste tandwiel meenam.

Na nauwkeurig alles bekeken te hebben ( dit deed ik allemaal met een macrolensje op de telefoon :face_with_monocle:) moest er iets zijn waardoor ik de tandwielen dichter bij elkaar moest/kon zetten.
Ik kwam erachter dat als ik heel voorzichtig aan het schroefje op de foto draaide, dat de plaat waar de twee tandwielen opzitten, zich van de chrono tandwiel afwende of juist er naartoe ging. Dus heel voorzichtig de tandwielen weer in elkaar laten grijpen en het chronorad begon weer te draaien. Zou het dan dat geweest kunnen zijn :thinking:

Nou waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid. Het uurwerk loopt weer netjes. De chrono loopt gewoon door en door en resetten gaat ook weer lekker soepel. Ikke blij dus en nu maar zien hoelang dat ie het volhoudt :grimacing: De verwachtingen zijn in ieder geval positief.

94 likes

ja jong, het hoeft niet altijd tegen te slagen :smiley: :ok_hand:

2 likes

Ik zou het eerder autodidact noemen :wink: Leuk om het zelf op te lossen en je eigen logica erop los te laten. Leuk om te lezen ook… chapeau :sweat_smile::+1:

1 like

Knap werk en inzicht.
Zonder loep, maar toch wel met een pincet en een klein schroevendraaiertje?

1 like

Dat geeft de meeste voldoening :+1:

Haha, standaard uitrusting als je horloges hebt. Goede set schroevendraaiers, kastopeners, pincetten noem maar op. Daar ligt het niet aan, meestal gebrek aan tijd. :wink:

2 likes

Aha, goed gereedschap dus. En ook nog je koppie gebruikt. :grinning:

2 likes

:rofl: :rofl:

1 like

Knap werk :+1::+1:

2 likes

Goed gedaan!

2 likes

Held!

2 likes

Je hebt talent, hulde :+1:

2 likes

Super gedaan.
Ik breng m’n vijf 3133’s wel ff langs :joy:

2 likes

Ik denk eerder een vaste hand en een berg geduld. Of is dat ook een talent :joy:

2 likes

Mijn eigen durf ik wel aan. Als het kapot gaat heb ik pech, maar van een ander😱

2 likes

Chapeau​:+1:t2::+1:t2::+1:t2:

2 likes

Mijn beste,

Goed gedaan!!
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Hahaha was ook maar een geintje. De mijne lopen gewoon (nog….) :slight_smile:

2 likes

Top man :+1:

2 likes

Mooi werk jongen, ik ben trots op je :+1:
En zoals de Russen zeggen: KNACC

2 likes

Erg leuk om te lezen. Goed gedaan!

2 likes