Zelf je horloge onderhouden? Aan de slag met tips en trucs!

Top gedaan ! En je hebt het duidelijk verwoord en zo is het prettig lezen !

1 like

Dank je Ron…

We zijn allemaal bij het begin begonnen Dirko. Aan een FHF96 kun je je geen buil vallen… :kissing_heart:

2 likes

Ik heb naar aanleiding van je enthousiaste post meteen maar mijn Speedmaster uit elkaar gehaald! Geen datum dus moet een makkie zijn! :sunglasses:

Haha nee gave enthousiaste post!
Het lijkt mij ook leuk om eens te gaan prutsen met een goedkoop horloge!

Vraag is wel; hoeveel basis gereedschap heb je nou eigenlijk nodig? Is dat een hele investering vwb kosten? :thinking:

Hoelang heb je erover gedaan dit niveau te bereiken?

1 like

Hoi Jaroen!

Voor het aller prilste begin heb je nodig:

  • Drive en wilskracht, check, die heb je al lijkt het…
  • Grote pot koffie
  • Engelen geduld…
  • Een fijne rustige werkplek! Geen jengelende Kids, geen House beats!

Dan:

  • kastopener

  • wijzer verwijderaar

  • schroevendraaiers

  • pincet(ten)

  • loupes

  • iets om het uurwerk vast te zetten terwijl je er aan werkt

  • goede verlichting zodat je ziet wat je doet

  • Bakjes (Action) voor de losse onderdelen

  • Je mobiel! (Je maakt van alles wat je eraf sloopt een foto, elk schroefje, elk plaatje, elk radertje)

Stap 1: Probeer hem eerst eens uit elkaar te halen! Probeer voor jezelf te doorgronden hoe het in elkaar zit, hoe het werkt!

Op Bol of MP kun je startersets “horlogemakers gereedschap” vinden voor een klein bedrag.

Op de Baai scoor je voor een paar euro een FHF ST96. Daar zijn we allemaal mee begonnen…

En dan is het zover. Als een soort Rocky Balboa ga je achter je bureau zitten! Dit is jouw dag. ADRIAN, I LOVE YOU ! Het gaat gebeuren, je gaat je eerste mechanische horloge uit elkaar halen. Je maakt van elke stap een foto en stopt de onderdelen die logisch bij elkaar horen in een vakje van je Action bakje.

Als je dat hebt gedaan kun je je gaan douchen. Goed gewerkt! Meld je daarna weer in dit draadje, dan gaan we de boel weer in omgekeerde volgorde monteren. Nog helemaal niks smeren ofzo, eerst maar eens leren pincetten te hanteren en alles weer in elkaar te peuteren.

Kom op Jaroen! Je kan het! Zal ik anders je nek masseren? :hugs:

7 likes

Dank voor je uitgebreide bericht! Uit je enthousiasme concludeer ik dat die cursus wel de moeite waard is.
Schoonhoven is inderdaad een prijzige aangelegenheid en het reizen kost bovendien een berg tijd. Uiteindelijk is het met de meeste vaardigheden toch zo dat je die jezelf eigen moet maken, met vallen en opstaan.
Ik heb dus besloten dat ik maar aan de online cursus ga beginnen. Heb er zin in!

Groet,
An3s

1 like

Welkom aan boord …

Aanvullende tip. Ik ging al uit van de worse scenario en had op voorhand al een (goedkoop) donor uurwerkje erbij.
Zat daar vol enthousiasme achter het uurwerk en een onderdeeltje beschadigd. Zit je daar verslagen bij en op de baai gaan zoeken naar een donor, terwijl je juist in the mood was.
Ik kon met het donor uurwerkje ernaast gelijk door.

En betreft type uurwerk, ik begon met een Chinese kloon vd eta6497. Een zakhorloge uurwerk die je ook geregeld in de wat grotere polshorloges tegen komt. Het grotere formaat scheelt behoorlijk als je zoals ik niet gewend bent om te priegelen.

2 likes

Ik ben ook met de 6497 begonnen! Uit Sjiena dan hè! Prima, simpel uurwerk om aan te werken en in overvloed verkrijgbaar!

Deze uiteindelijk in een kast gebouwd;

En ondertussen bezig met bedenken voor het volgende project.

2 likes

super gaaf, die tip van de appie potjes is een goed. Welke type baden heb je gebruikt ? Wil dit weekend ook een clean actie uitvoeren.

1 like

Hoi Marnix,

He le maal mee eens! Ik heb het zelf ook meegemaakt… Een dag lang knutselen (en genieten) en op het allerlaatst breekt de setting lever spring af :rage::angry::face_with_symbols_over_mouth:

De grond zakte onder m’n voeten vandaan (met een uurwerk van een paar euro). Dus, aan iedereen die mee leest: Probeer 2 uurwerkjes te scoren in de Baai, vaak lukt dit zelfs bij dezelfde verkoper, dat scheelt in de verzendkosten…

Een groot uurwerk (zoals de 6497/6498) is perfect om te starten, maar… hij kost een paar centjes meer dan de FHF…

1 like

Hoi Jeranimo,

Ik heb (nog) geen schoonmaakmachine en dus ook geen baden. Ik gebruik wasbenzine, jampotjes van de appie en kwastjes van de action. Voor een paar euro ben je van de kant.

LET OP: wasbenzine is natuurlijk link spul. Ga er niet de hele dag boven hangen, je potjes zoveel mogelijk afsluiten, ruimte ventileren, niet roken, geen vonken maken etc etc.

Blaas de schoongemaakte onderdelen droog met een blaaskwast, nooit met je adem (omdat daar vocht in zit en de onderdelen weer aantast…). Hou die onderdelen vast met pegwood (te koop bij de Nichten in de UK) of gebruik cocktail prikkers om te voorkomen dat je ze wegblaast :wink: Raak nooit schoongemaakte onderdelen met de vingers aan…

3 likes

En vingercondoompies op Alie bestellen!

€ 1,69 16%OFF | 100 stks Wegwerp Latex Vinger Babybedjes Sets Vingertoppen Protector Handschoenen Nieuw Horloge repair tool

2 likes

En Hup! De volgende goede tip… Dank je Kay!

Let er bij het bestellen wel op of je links- of rechtshandig bent… :thinking:

5 likes

:joy: :joy:

Hahahaha geweldige reactie :smiley: :sunglasses:

Ik neem het advies van Marnix mee en ga me eens verdiepen in de aanschaf van wat goedkoop gereedschap en een horloge + donor uurwerk :sunglasses:

Stiekem lijkt me dat best een hele belevenis! :smiley:

1 like

Bert, je vergeet de rodico.
Die is zeker belangrijk, vooral als je nog geen ervaring hebt met de knijpdruk op de pincet.
wegschietende schroefjes en dat soort dingen.

2 likes

Zorg voor gereedschap van goede kwaliteit,vooral de schroevendraaiers.
Slechte schroevendraaiers beschadigen de schroefkoppen.
Als je normaal demonteert en weer monteert, dus geen onderdeel naar de knoppen helpt, dan heb je geen donor nodig.
Een horlogemaker zal bij het repareren van een horloge die hij als opdracht heeft echt geen donor horloge er naast hebben liggen.

2 likes

Top, mijn vriendin zit mij al aan komen. Heb net een heleboel potjes weggegooid.

Doe je dan ook nog meerdere baden, kan mij herineren uit de clinic eerste een bad met amoniak en daarna met wasbenzine.

2 likes

Nee. Ik alleen korte tijd in wasbenzine. Als het maar lekker schoon en ontvet is…:wink:

1 like