Zelf je horloge onderhouden? Aan de slag met tips en trucs!

Zijn ze wel poedervrij?

2 likes

Goeie vraag! Maar uiteraard. Ben inderdaad zoektocht op Alie ook nog geen poederhoudende tegengekomen.

1 like

Als je regelmatig horloges serviced (is dat een goed werkwoord?), dan moet je echt op zoek naar een Elma hoor. Is de investering zeker waard. Werkt grandioos en is een stuk beter dan met je snotkoker boven een bakje vluchtige wasbenzine.

2 likes

Helemaal mee eens Harry…

1 like

Geïnspireerd door oa @Aqualand en anderen hier op het forum heb ik deze “bad boy” onderweg uit India :joy:
s-l400 (5)
s-l400 (4)
Ben een week bezig geweest om onder een tientje een horloge te scoren met een handwinder. Gewoon om eens een uurwerk uit elkaar te halen, schoon te maken en weer proberen in elkaar te krijgen. Smeren enzo ga ik nog niet doen, wil eerst bekend raken met het gepriegel :grin:
Wou eigenlijk een fhf st 96 maar die waren net iets meer nals een tientje, dat werd me te gortig :joy::joy::joy:

Iemand een idee welk uurwerk dit is?

1 like

Kijk! Je bent van de kant! Dit is een HMT uurwerk gebaseerd op de Citizen 200 handopwinder (Citizen heeft vele jaren samengewerkt met HMT).

Een perfect uurwerk om mee te starten. Let heel goed op wegspringende veertjes (je hebt geen donor gescoord). Kik goed voordat je iets los schroeft of het geen “booby-trap” kan zijn.

Zoals je ziet hebben de 2 grootste schroeven 3 sleuven. Dat duidt erop dat deze precies andersom draaien dan normale schroeven! Linksom is vast, rechtsom is los. Draai die kopjes dus niet per ongeluk stuk ( de andere kant op…)

Een spannende tijd is aanstaande! Hou ons op de hoogte! Veel succes!

2 likes

Deze leek me vrij logisch maar deze twee dan weer niet:

Dat had ik waarschijnlijk zoekend op m’n knieën moeten ondervinden. Alvast bedankt voor deze nuttige tips!

2 likes

Bert…chapeau met je leuke verslag, humor en uitleg…kunnen we je verplichten ons vaker van deze verhalen te voorzien?:clinking_glasses:

3 likes

Dank voor je mooie compliment Peter! Er komen vast nog meer mooie stukjes proza… Fijne avond!

Chapeau! Ik durfde deze week voor het eerst een bandje te wisselen, dus ik heb nog een weg te gaan

1 like

Goedemorgen Aqualand en andere forumleden,

Het is alweer even geleden dat ik een vraag stelde over watchrepairlessons en iets van me heb laten horen.
Dat betekent niet dat ik in die maanden heb stilgezeten, integendeel! In maart ben ik begonnen met wat lessen op watchrepairlessons. Na een aantal lessen heb ik direct het elementaire gereedschap aangeschaft en toen dat eenmaal binnen was begon het te kriebelen… Ik ben nog even op zoek gegaan naar het uurwerkje dat wordt gebruikt in de lessen, maar dat heb ik uiteindelijk niet aangeschaft. Het geval wil dat ik op dat moment een oude Poljot uit de jaren 60’ had liggen die nog wel redelijk goed liep, maar wel wat vervuild was. Op een gegeven moment dacht ik: ‘jij Poljot…jij wordt mijn eerste slachtoffer’!
Zo gezegd zo gedaan, stap voor stap heb ik de Poljot gedemonteerd. Elk stapje met mn mobiel gefotografeerd, elk onderdeeltje geïnspecteerd en gereinigd. Uiteindelijk het hele uurwerk weer in elkaar gezet, gesmeerd en…toen kwam het wonderlijke moment dat het uurwerk weer in beweging kwam. Wat een overwinning!!:sweat_smile:
Inmiddels loopt de Poljot met datumaanduiding al maanden weer als een zonnetje.
Na de Poljot zijn er al een serie andere projectjes voorbij gekomen. Op één na zijn die projecten allemaal gelukt, die ene betreft een nep-Breitling chronograaf uit Turkije. Ook bij de Breitling heb ik geprobeerd het geheel secuur uit elkaar halen, maar dat is jammerlijk mislukt. Op een gegeven moment vlogen er, ondanks mijn voorzichtige aanpak, een stuk of zes veertjes om m’n oren. Na een paar uur zoeken op m’n knietjes, prutsen, proberen, opnieuw proberen, heb ik het hele zooitje in verzamelbak gepleurd. Een enkel veertje heb ik wel weer kunnen gebruiken voor het repareren van een ander horloge.
Alle andere projecten zijn goed verlopen, uiteraard ook wel eens met de nodige tegenslagen. Al met al is het een heel leuke bezigheid die me veel plezier bezorgt!
Inmiddels komen er regelmatig familieleden of vrienden met een oud horloge op de proppen met de vraag of ik het weer aan de praat kan krijgen. Ook dat lukt me tot op heden prima. Heel dankbaar werk!
Kortom: het horlogevirus heeft me aardig te pakken!

Groeten,
An3s

7 likes

Dat klinkt supergoed. Leuk dat je dit zo helemaal zelf aanpakt.

Bijzonder lezenswaardig verhaal.

Uit ervaring kan ik je melden dat dit virus heel hardnekkig is en de symptomen steeds erger worden.

Heel veel plezier met deze hobby.

Coos