Zenith El Primero gestopt

Mijn vrij nieuwe El Primero is net gestopt met werken. Windt niet meer op en handwinden kan je blijven doen tot het einde van zijn dagen.

Denk dus ofwel koppeling of veer kaput.

Iemand ervaring met Jomashop garantie? Moet die terug naar de US?
Een onafhankelijke horlogemaker die Zenith certified is? Wesselink?

1 like

Heb je geen merkgarantie meer dan? Dan kan je gewoon met je garantiebewijs naar een AD gaan. Sturen zij hem voor je op…

1 like

Volgens mij geeft Jomashop geen garantiebewijzen mee.

Ja, net even op de site gekeken…Idd alleen eigen garantie.

Daarom zijn ze ook goedkoper… in principe die discount shops zijn voor bv seiko, tissot en hamilton super leuk, maar met dure horloges is het echt een verschrikking…

2 likes

Pff. Dat is mooi kloten! Verwacht je niet van een dergelijk merk!

Balen Cody, er zit hier helaas geen Zenith gecerticifeerd horlogemaker.

Er zijn er wel een aantal die er aan werken alleen aan onderdelen komen is lastig.

Helemaal geen weerstand van de opwindveer bij handmatig winden?
Balans draait nog wel met wat bewegen?

Als de opwindveer gebroken is moet het hele uurwerk uit elkaar en zit je aan een full service, kost bij Zenith zo’n 550 euro.
Misschien dat ze toch wat coulant willen zijn aangezien het een vrij nieuw exemplaar betreft ook al heb je er geen garantiepapieren bij.

Inderdaad, helemaal geen weerstand meer. Chrono start zo 2 secondjes stop en reset wel deftig.
Balans tikt wel nog dus hoopvol dat het alleen de veer is.

In se als ik hem laat servicen bij Zenith krijg ik er wel weer een kaartje bij. En is het hem wel waard denk ik.

Soit even laten bezinken en effe Balen.

4 likes

Exact, geld is ook maar een nummertje op een rekening😉.
Maar balen sowieso en mag eigenlijk niet😞

1 like

Just my 2 cents maar dit zal niet iets heel ernstigs zijn. Zou dit best bij mijn lokale reparateur durven brengen.
Sterkte!

p.s. als het toch de veer is :rage:

1 like

Dat is idd sneu! Hopelijk valt het mee en kun je snel weer genieten.

Ja dan zal de opwindveer gebroken zijn, zit helaas diep verborgen in het uuwerk.
Maar even door de zure appel bijten dan, ach je had hem ook voor een prikkie gekocht :grin:

1 like

Valt dit niet gewoon onder garantie van Zenith zelf?

1 like

Zoiets zou toch gewoon opgelost moeten worden. Lijkt me geen goede reclame als ze het niet doen.

Blijf het ook nog steeds bijzondere constructie vinden. Horloges die verkocht worden zonder garantiebewijs, maar met garantie van de verkoper. Betaal je dan zoveel extra voor fabrieksgarantie? Voor een product van een dergelijk bedrag en een bedrijf die claimt vakwerk af te leveren mag je toch gewoon garantie verwachten :confused:

1 like

Zou toch Joma even contacten, kleine moeite. Ze zeggen contacten over de hele wereld te hebben voor het oplossen van garantie gevallen. Het is uiteraard te bezien of dit daadwerkelijk zo is, maar proberen kost niks.

Via Jomashop loopt je garantie en zij zouden je ook moeten helpen. Let wel op met de retour kosten e.d. (die in beginsel ook bij hun liggen). Mogelijk hebben ze hier retour shipping labels voor.

Zenith doet hier niets mee. Jomashop = grey market. Geen AD en hiermee ook geen officiële (fabrieks)garantie. Vandaar ook de lage(re) prijzen bij Jomashop e.d. sites (Gemnation en ga zo maar door). Echte producten, maar geen garantie van de fabrikant.

Natuurlijk kan je proberen bij Zenith aan te kloppen, maar als je zegt waar je het horloge hebt aangeschaft weet je wat je te horen krijgt.

Bij Oris toch al meegemaakt dat ze het wel onder garantie repareren.

Misschien dat Colman in Antwerpen vriendelijker is dan S&C alhier.

Gewoon bij Joma reclameren. Zij geven toch garantie! Dan moeten zij maar beslissen of het horloge op hun kosten geretourneerd moet worden of dat je hem lokaal kunt laten reparen en de kosten bij hen kan declareren.

Bummer.
Er zijn heel veel draden op WUS over Jomashop en service.
In deze draad van 8 posts vind je wat samenvattingen (maar er is heel veel meer over te vinden):

Ik zou me tot Zenith wenden en kijken of ze je met je aankoopbewijs van dienst gaan zijn.

Om het samen te vatten, dit is het wel in één Post:
I’ve bought a lot of watches from Joma (I’m up to $30k or so in purchases from them).
Their warranty work is sub-contracted out to the lowest bidder.
That’s why I would personally never use their warranty, instead I would pay out of pocket for either a trusted independent of my choosing or out of pocket to the manufacturers authorized service center.
I only buy gray market watches that are discounted enough to cover the most likely warranty repair costs.
For something like a Rolex I only buy if I’m saving at least $800 off of AD price because that’s what a trip back to the Rolex service center is probably going to cost me, Omega around $500, a generic ETA service would be around $300.
Out of all the watches I’ve bought from them, none have required any service at all.
I consider Joma’s warranty to be pretty much no warranty at all.

4 likes