Zenith only (Deel 3)

@automan16 heeft/had een stalen versie:

Ook niet echt. De enige rose gouden Chronomaster die ik ooit nieuw heb gekocht was er eentje uit bouwjaar 2005 met open dial (Open XXT). Daarmee was het mijn eerste en tot voor zeer kort ook de enige Zenith die ik ooit weer verkocht heb. Het horloge zat zeer comfortabel, zoveel herinner ik me nog. In 2018 verkocht om wat anders te financieren.

5 likes

Wat vind ik dit toch een horror.

Dat ding was in mijn ogen zo veel toffer geweest met een “dichte” plaat.

1 like

Ja, dat hoor je wel vaker. Open dials kennen weinig fans, behalve misschien de Aquanaut Advanced Research. Ik vond het asymmetrische wel wat hebben en stoorde er me in het geheel niet aan.

Ik heb hem nog.
Horloge dat ik niet van plan ben ooit weg te doen. Heel veel horloge voor het geld en echt wel iets bijzonders. @ZeeVanTijd zou hem eens gaan passen, prijs kwaliteit zit je nog steeds goed met de prijzen van vandaag!

4 likes

Niets toe te voegen aan wat ik in het eerdere bericht had aangegeven. Deze Chronomaster is prachtig en de prijs is netjes.
Net als @automan16 zal ook ik die van mij (RVS) nooit wegdoen. Ik draag hem regelmatig. Bij het uitbrengen ervan (1994) was het Het Topmodel van Zenith. Dit zijn alle Chronomasters die uitgebracht zijn:

Wat plaatjes van die van mij voor de sfeer:

Dit is de 02.240.410/01 (heb de stalen bracelet vervangen door een lederen band)

9 likes

Bedankt allen! Leuk om te horen dat eigenaren enthousiast zijn. Ik ga me verder inlezen :ok_hand:

1 like

In een eerdere opmerking werd genoemd dat de tachymeter schaal bij de gouden versie bij het datum venster niet onderbroken wordt en dat de 160 zichtbaar is. Dit lijkt bij de stalen versie niet zo te zijn. Alle exemplaren op C24 in goud hebben het cijfer 160 wel. Blijkt dus toch zo te horen?

Die opmerking was van mij inderdaad, het betrof het verschil tussen het model op C24 en die in de catalogus.
Ik heb verschillende Zenith catalogi van eind jaren 90 t/m 2005 en wat ik terugvind is het volgende:
Alle modellen (zowel staal als goud) van vóór 2001 hebben geen 150/160 aanduiding. Vanaf 2001 komen de eerste varianten met een (door het datumvenster afgesneden 150/160) voor (zowel goud als staal). In 2002 wordt de Flyback variant toegevoegd en bij deze modellen is de 150/160 helemaal zichtbaar…
Ik denk dat dat komt doordat de kastgrootte van de latere modellen is vergroot van 40 naar 42 en 43mm. Ik vermoed (kastgrootte staat niet aangegeven in de catalogi) dat de 40mm modellen geen 150/160 aanduiding hebben, bij 42mm zijn deze er wel maar afgesneden en de Flyback heeft een 43mm kast.
Voorbeeldjes (alleen gouden modellen gekozen, maar geldt ook voor staal):

2000:

2001:

2002 (Flyback):

4 likes

Godnondeju weer een mooi overzicht AB!

thanks voor het sourcen!

1 like

:heart_eyes:

14 likes

Wow!

1 like

Helder overzicht. Vind persoonlijk de 2001 versie hier het fraaist, de wijzerplaat heeft net wat meer detaillering en de moonphase is nog “visueel” ipv met een kleine subhand

1 like

Grootste verschil is de guilloche. Ik vind dat mooi op de detailfoto’s maar hou zelf meer van de schone plaat van de eerdere modellen.

1 like

Kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb ze geen van allen live gezien dus wellicht dat de guilloche live te heftig is. Afijn, we zullen zien :smile:

Prachtig!

1 like

Ik zat al tijden op en af naar deze mooie Zenith te kijken en misschien moet het er toch maar eens van komen :star_struck:

Even een praktische aankoopvraag als ik mag. Ik gun het de lokale Zenith dealer niet echt omwille van slechte ervaringen in het verleden met andere merken en veel korting valt er ook niet te rapen helaas. Dus zat ik op Chrono24 naar grijze dealers te kijken. Je hebt er een hoop, allemaal in dezelfde prijscategorie, allemaal “te bestellen”. Geen idee of ik het aandurf via die dozenschuivers, het zijn toch geen kleine bedragen. En het is allemaal in het buitenland, vnl Polen en Italie. Duitsland zijn ze dikwijls wat duurder weer.

Waar kopen jullie een nieuwe Zenith? Volle pot bij de AD? Ervaring mag gerust via PB ook. Bedankt :blush::+1:

1 like

Ik heb een Zenith uit Italië gehaald, geen probleem gehad, heb wel eerst een mailtje gestuurd hoe snel het geleverd kon worden en duidelijk gevraagd of het echt afgestempeld werd door een echte AD.

Ik zie dat die verkoper nu jouw uitvoering voor €8104 aanbiedt (best wel hoog tov anderen op C24), die ene uit Denemarken voor 5.8k is wel een mooie prijs.

1 like

Dat is inderdaad de beste prijs en via Chrono24 met kopersbescherming zou het normaal geen probleem mogen zijn. Die heeft wel wat negatieve reviews maar meestal over levertijden van mensen die ongeduldig zijn. Ik kan het eens navragen inderdaad :blush:

anders rond 6.3k kopen bij een andere met betere reviews.

1 like