NA: Zenith El Primero 01.0240.410 Chronomaster Moonphase Triple Calendar

Sinds mijn interesse in horloges ben ik fan van de maanfase functie van horloges. De blauwe kleur die de lucht moet voorstellen en de goud/gele maan geven het horloge iets “magisch”.
Bij mijn zoektocht naar mijn eerste “serieuze” horloge (2012 tot 2016) ben ik al vaker het merk Zenith tegengekomen en ik was dan ook gelijk weg van de Chronomaster Moonphase gezien de complicaties, de maanfase en de chique uitstraling. Destijds heb ik in 2016 gekozen voor de Speedmaster aangezien dat uiteindelijk mijn droomhorloge is gebleken. Door de jaren heen leerde ik Zenith maar ook de El Primero uurwerken kennen (ook fan van de Rolex Daytona met El Primero uuwerk). Mijn interesse voor horloges is natuurlijk niet minder geworden en dus bleef ik kijken naar de 01.0240.410 Moonphase van Zenith.

Nu, 2 jaar later werd het tijd voor iets nieuws, een horloge dat past naast mijn Speedmaster en mijn Seiko Premier Kinetic. Ergens in september zat ik in een restaurant te eten en de man aan de tafel naast mij droeg deze prachtige Zenith. Ik moest eerst goed kijken want even dacht ik dat de man naast mij een Patek 5270 omhad.

Vanaf dat moment heeft het model mij niet meer los gelaten. Ik ben weer gaan kijken en gaan zoeken. Gaan lezen en gaan vergelijken. Ik kwam erachter dat dit destijds het Flagship model was van Zenith. Het horloge werd voor het eerst in 1994 gepresenteerd en met 11 functies en 354 onderdelen was het horloge voor die tijd een waar fenomeen.

Uiteindelijk heb ik het horloge gekocht op de horlogebeurs in Keulen afgelopen december. Ik wilde een exemplaar in goede staat, met het eerste 410 uurwerk (1994-2001) en met Doos, papieren en COSC-certificaat.

Ik ben zéér verrast met de geweldige kwaliteit van dit horloge. Als je goed kijkt zie je dat de afwerking hoogwaardig is van dit onderschatte merk. De dial is perfect afgewerkt en de kast is heel fraai gepolijst. De pushers van de El Primero voelen geweldig aan en als je de pusher indrukt om de chronograph te starten voel je hem terugschieten. Dit is moeilijk uit te leggen :stuck_out_tongue: Helaas is de band al ooit vervangen voor een blauwe croco leren band. Ik ben enorm blij met het horloge. Hij oogt zéér subtiel en aangezien de meeste mensen Zenith niet kennen kan ik hem vrijwel overal dragen.

Tijd voor wat foto’s en wat plaatjes

poster 3

En nu nog een met wat vriendjes :smiley:

Dank voor het kijken!

126 likes

Chronos Magazin 1995

4 likes

Zeer mooi

Wat een schoonheid .

Gefeliciteerd met deze schitterende aanwinst :ok_hand:

Prachtig. Wat een geweldige aanwinst.
Veel plezier ermee.

Prachtig, werkelijk heel mooi. Veel draagplezier…:+1:t3:

Prachtige Zenith.
Heel veel draag en kijkgenot gewenst.

Heel fraai! Geniet er van!

Gefeliciteerd met deze droom-aankoop !

Heel fraai en sjiek! Veel plezier er van!

:point_up:️ dat dus!

Gefeliciteerd met je keuze en NA. De kast en pushers zullen mettertijd wat gedateerd gaan aandoen maar dat uurwerk en die wijzerplaat zijn imho tijdloos schitterend.

Enjoy
:sunglasses:
Otto

Zeer mooi, van harte! Nu op zoek naar een originele band?

1 like

Geweldig mooi, veel draagplezier :+1:

Helaas zijn de vintage modellen met de El Primero moonphase caliber 3019PHF bepaald niet moeders mooiste, maar ik zou er toch wel heel graag eentje willen…

Lekker verhaal en klasse keuze.

D’r kleeft een soort tijdloze chique aan het horloge.

Chapeau!

Tijdloos mooi

Mooi verhaal en heel mooi horloge! Veel plezier met deze NA! :+1:

Gefeliciteerd met deze prachtige aankoop! Heeft i.d.d. de uitstraling van Patek. Enjoy!

Heel mooi! Van harte en veel draagplezier gewenst! :smile: :+1:

1 like