Zenith P271 (kaliber 146D) uit Italië – erfstuk van mijn opa

Hoi allemaal,

Ik lees hier al jaren mee maar heb nog nooit zelf gepost.

Nu leek me daar eindelijk het juiste moment voor, want ik wilde graag iets persoonlijks met jullie delen.

Ik zal mijzelf even kort voorstellen,
Mijn naam is Francesco, 31 jaar, woonachtig in Amsterdam.
Ik heb een fantastische vriendin(Maxime), een zoontje (Pablo) en we verwachten binnenkort onze tweede.

Ik ben geïnteresseerd in (bijna) alles wat oud is, waar een goed verhaal achter zit of bepaalde ziel in zit. Denk aan oudere auto’s, muziek en architectuur.

Vroeger was alles beter en mooier, zegmaar…

Onlangs heb ik een vintage Zenith chronograaf gekregen als erfstuk van mijn opa. Zoals jullie begrijpen, past dat helemaal bij mij.

Voor mij is dit veel meer dan alleen een horloge; het is een stukje familiegeschiedenis dat ik nu mag voortzetten. We dragen hetzelfde bloed, dezelfde voor- en achternaam en nu dus ook hetzelfde horloge.

Mijn opa is in 1943 in Taranto, Italië geboren, voordat hij naar Nederland kwam om te werken en wonen.
Toen hij 30 werd, kocht hij dit specifieke horloge daar voor zichzelf. Het was zijn “kroonjuweel”, dat hij alleen bij speciale gelegenheden droeg en waar hij erg trots op is.

En wat dit verhaal voor mij extra bijzonder maakt:
ik kreeg dit horloge toen ík zelf 30 werd.

Dankzij hulp van leden hier weet ik inmiddels dat het gaat om een Zenith P271, met het handopwind chronograaf-uurwerk 146D.

Wat ik zelf zie en denk:

• Het horloge ziet er optisch nog verrassend goed uit
  • De bovenste pusher werkt
  • De onderste pusher zit volledig vast
  • De band is vermoedelijk niet de originele van Zenith maar dateert wel uit dezelfde tijd(1965-1970) gemarkeerd met 750 AR1
  • De kast heeft volledig en exact dezelfde goudkleur als de band → daarom vermoed ik dat de kast óók 18k is
  • Originele Zenith doos
  • Kastnummer: 664A976

Mijn vraag aan jullie is om als jullie dat leuk vinden alles met met mij te delen wat opkomt rondom dit stuk. Ik kijk er naar uit om via die weg meer te leren.

Dank voor het lezen en jullie reacties — ik waardeer het enorm. :pray:

104 likes

Welkom!! En wat een schitterend horloge! Er zijn hier genoeg liefhebbers met kennis dus ik verwacht dat je snel de antwoorden krijgt die je zoekt

1 like

Wat.
Een.
Ongelooflijk.
Mooi.
Horloge.

(Een groot onderhoud doet het wel recht! Lijkt me dat de lugs correctie kunnen gebruiken?)

1 like

mooi stuk, ik zou zeker de onderste pusher laten maken en het horloge hiermee herstellen. :+1:

1 like

Prachtig! Zenith is een heel fraai merk.

Het lijkt erop - met een pusher die vast zit - dat het wel wat onderhoud en liefde kan gebruiken. Als ik je een tip mag geven: @PeterLC.

Geniet ervan!

3 likes

Zeker een mooi horloge! :heart_eyes::pray:t3:
En ik zou als ik jou was kijken of je dit horloge binnenkort een beurtje kan laten geven. Bij een horlogemaker, of misschien dat er een paar gewaardeerde forumleden zijn die iets voor jou kunnen betekenen. Dan weet je zeker dat je daarna dit horloge nog jaren onbezorgd kan dragen.

1 like

Welkom, prachtig horloge heb je!

1 like

Schitterende vintage Zenith! Verdient zeker een service beurt. Weet niet waar je woont maar wellicht dat je hier een adres in de buurt vindt:

Misschien is je de verwijzing naar 3, 6 en 9 minuten opgevallen op de rechter subdial. Hier staat daar wat meer over:

Geniet van dit prachtige horloge!

1 like

Hoop enorm,dat je hier de antwoorden krijgt die dit horloge verdiend :heart_eyes:

1 like

Mijn beste,

Chapeau.:ok_hand:
Een eerbiedwaardige introductie van een magnifiek horloge!!
Ik wens je er een memorabele tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Welkom Francesco emot-tiphat

1 like

een mooi horloge met een nog mooier verhaal,
mss toch een servicebeurt overwegen?
iig eentje om te koesteren :ok_hand:

1 like

Van harte welkom Francesco :it::+1:
Prachtige Zenith!

1 like

Heel mooi. Gaaf erfstuk. Mooi verhaal ook.

Kast kan zeker van goud zijn. Dan zullen er of in de kast of in de deksel goudstempels staan.

Bij goudplated of capped horloges heb je in de regel een stalen caseback.

1 like

Wauw wauw wauw!! Ik heb niet vaak iets met een vibtage horloge maar deze is ronduit prachtig.

Geef het de onderhoudsbeurt die het verdiend zodat jij er nog jaren draagplezier van hebt

1 like

Heel bijzonder om zoiets te krijgen. Zou leuk zijn om dit op een dag weer aan je eigen zoon door te kunnen geven.

1 like

Prachtig erfstuk. Gefeliciteerd met deze formidabele Zenith als NA. Onderhoud is het advies en dat is dit erfstuk uiteraard ook waard

1 like

Welkom hier en prachtig horloge

1 like

Prachtig horloge :ok_hand:
Ik hoop dat de restauratiekosten mee gaan vallen

1 like

Allememachies wat is die mooi zeg, en dan ook nog van je Opa

Zuinig op zijn

1 like