Zentra automatic horloge informatie gezocht

Goedemorgen allemaal,

Kijk al geruime tijd rond hier en dacht het is tijd om te registeren. Ik ben een beginnende horlogeliefhebber die vooral Seiko’s verzameld. Sinds kort heb ik een vintage Zentra hologe gekregen, dit horloge is altijd door mijn vader gedragen dus heeft voor mij flink wat emotionele waarde. Ik weet dat het horloge minstens 50 jaar oud is, maar kan weinig vinden over Zentra’s online (behalve een Duits merk dat is gestopt). Het horloge heeft wel een onknapbeurt nodig (na opwinden loopt het een halve minuut, valt weer stil). Nou is mijn vraag: heeft iemand meer informatie over dit merk (of waar ik het kan vinden)? En misschien tips voor een goed adres voor restauratie? Ik kom zelf uit regio Dordrecht, maar heb bij het informeren bij horlogemakers in de buurt nogal wisselende verhalen gehoord (van niks aan te doen tot het valt reuze mee).

Elke tip is welkom!

Max

Welkom op HF.
Ik citeer een medelid, omdat je het niet kernachtiger kunt samenvatten:
“ZentRa was een groot merk dat ontstaan is uit een verbond van Duitse horlogemakers die ten doel hadden de vakhandel te voorzien van hoogwaardige horloges tegen een concurrerende prijs.”

De term plakmerk wordt hier wel eens voor gebruikt, maar binnen dat genre geniet Zentra zeker meer respect dan gemiddeld.

Ik heb er een met een FHF kaliber (geen foto bij de hand helaas), en volgens deze watch wiki vond je er verder PUW, Minerva en A. Schild kalibers in. Allemaal goed spul.
https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Zentra
Er is vast veel meer te vinden op het web.

Als je foto’s maakt, let er dan op dat je smartphone (ja toch?) scherpstelt op het onderwerp. Vaak kost dat een paar seconden. Neem gewoon 10 foto’s en kies de beste uit.

Voor een goede horlogemaker kun je in ‘ervaringen met horlogemakers’ kijken.

1 like

Hmmm als ik een Zentra vind denk ik nu niet gelijk aan hoogwaardig en kwaliteit to be honest.

Bedankt voor de reactie, heel mooi Zentra horloge. Ik heb wat betere foto’s bijgevoegd

Op basis van ervaringen? Het horloge is 7 jaar geleden gerepareerd (en schoongemaakt) voor 200 euro, maar liep na 6 weken stil. Toen kregen we te horen dat dat kan gebeuren bij oude horloges. Daarom zoek ik het liefst iemand die echt ervaringen heeft met dit soort horloges om te kijken of het gerestaureerd kan worden.

Erg leuk dat je dit aanhaalt :slightly_smiling_face:

Hier nog meer info over ZentRa bij de aanschaf van mijn Maxim destijds.

1 like

Leuk verhaal! Ook een zeer mooi horloge, hele bijzondere designs ook.

1 like

Hallo Max,

Dan is het slecht gebeurt, want dat kan voor veel minder en beter! :wink:

Heb mijn ZentRa 4 jaar en loopt perfect :ok_hand:t4:.

ZentRa’s kom je behoorlijk vaak tegen op dit forum, dus zo slecht zijn ze niet, met inachtneming dat dit een horloge voor de gewone man was, en dus vaak dagelijks om de pols zat, in vaak ‘beater’ omstandigheden.

1 like

Ik koop horloges op voor de handel en heb al heel veel Zentra’s gehad en die verkoop ik door voor onderdelen omdat ze vaak qua opbrengst niet de moeite zijn om te laten repareren. Ook zijn vaak de kasten van matige kwaliteit en dus veel draagsporen. Niet heel slecht zoals Ruhla of zo maar gewoon ene leuke middenklasser.

Na 2 weken weer stil vallen is zeer zeker niet normaal, een Zentra heeft gewoon een prima middenklasse uurwerkje en daar zou je na service zeker een paar jaar geen omkijken naar moeten hebben, je bent duidelijk belazerd destijds.

Ok, hoogwaardig is arbitrair, en altijd relatief. Dit is wel het niveau wat ik tegen kom, hier in slechte staat in een verchroomde kast:


Daaronder heb je echt wel simpeler werkjes als een Baumgartner:

en daaronder weer de penankertjes, dit is Timex:

Maar het is geen Omega 601 niveau. Misschien is de term “prima spul” beter dan hoogwaardig.

Over de kasten, er zijn ook Zentra’s met stalen kasten gemaakt.

Baumgartner = Penanker, toch? Of is er onderscheid tussen een Baumgartner en een “normale” penanker?

1 like

Klopt en ik heb al mooie chronografen en duikhorloges gezien van Zentra, zij kochten gewoon in wat er op dat moment in de aanbieding was. Zelfde ook met bijvoorbeeld Velona, vaak mindere kwaliteit maar ik heb ook wel een prachtige volstalen duikers gehad van velona en die kocht je gewoon bij V&D.

Ja die Baumgartner is ook gewoon een penanker. Weliswaar met robijnen lagertjes maar nog steeds een penanker

1 like