Zijn de nieuwe uurwerken van Rolex minder robuust?

Daar moet hij nog minimaal 18 jaar op wachten :sunglasses::+1:

2 likes

Oké, dank je wel.

Nu even over de nieuwe uurwerken. Daar ging de vraag over. Dus niet over bijvoorbeeld het door horlogemakers veel geprezen werkpaard, de 3135. Zijn de nieuwe uurwerken ‘slechter’? Of om in de woorden van @Malus65 te spreken
 zijn er meer “klachten” en dan ben ik zelf met name geïnteresseerd in klachten van horlogemakers. Dat gebruikers zich druk maken over een geluidje dat ze nog niet bekend voorkomt, dat geloof ik direct. Zo zijn we.

Dat dus. Ik ben (ook) benieuwd.

1 like

Heb je een Rolex Seadweller 4k aan de collectie toegevoegd? :scream::heart_eyes::scream::heart_eyes::scream::heart_eyes:

2 likes

Valt je nog iets op aan die foto Ralph, “schudden voor gebruik” 
 :rofl::joy: was een geintje ouwe. Maar Ă»h, deze is wel van mij geweest.

1 like

Nu zie ik het ja. Index ligt eraf :sweat_smile:. Wat een nachtmerrie. Maar wat ontzettend gaaf dat je dit horloge hebt gehad. Waarom heb je hem weg gedaan?

1 like

Tijd voor wat anders, 
 :sunglasses: maar goed, we dwalen een beetje af.

Man man man, eventjes met mijn arm schudden en kijk nou.

6 likes

Maar is het niet zo dat Rolex onderdelen met slijtage kosteloos vervangt bij een service? (Heb ik van horen zeggen, zelf nog geen ervaring)

Dan maakt het voor mij als klant toch niet uit of er veel of weinig versleten is aan mijn uurwerk als ik het inlever voor een beurt? Ik krijg gewoon een perfect lopend horloge terug waarbij alle versleten onderdelen zijn vervangen door nieuwe.
Zou daarmee eigenlijk een argument zijn om service uit te stellen tot ie niet meer loopt

Dat is de nieuwe complicatie van Rolex hoor, niets mis mee, is om na te gaan hoe hard de sea dwelt
 Zo kun je op de boot al de golfslag bepalen voor je gaat duiken. :wink:

1 like

Niet alles hoor, (wel zaken als de veer, bij ETA’s gewoonlijk de opwindraderen) als je platines danig naar de kloten zijn om het maar simpel te zeggen en als alle assen en rubies ernstig versleten zijn omdat de olie inmiddels een polijstmiddel geworden is, dan krijg je een dikke rekening.

Dan nog iets, een uurwerk niet onderhouden omdat toch alles vervangen wordt (als dat het geval zou zijn) vind ik verschrikkelijk. Waarom betaal je dan voor een duur uurwerk? Dan is dat nog minder duurzaam dan een Seiko quartz waarvan je voor 6 tientjes het uurwerk kunt vervangen. Juist bij dit soort merken ga je voor de duurzaamheid, niet voor vervang alles maar

5 likes

Helder, dank!
Ik ben het op zich met je eens hoor, één van de charmes van een mechanisch uurwerk is dat het met goed onderhoud heel lang mee gaat.

1 like

Ik zie dit ook vaker terugkomen. De as van de automatic schijf of oscillation weight slijt sneller uit.
Ik krijg wel wekelijks een rolex met een versleten automaat asje.
Ik denk zelf dat ze het zo ontworpen hebben.
Het is snel vervangen dat asje. En verder is er geen schade aan de tandwielen. MVIMG_20190830_170958|374x500

3 likes

Volgens mij zijn de “reverser wheels” van een Rolex sowieso een stuk beter / degelijker dan de wisselraderen van bijv. een 2892.

Die zijn in mijn ervaring - als een horloge regelmatig gedragen is - altijd wel aan vervanging toe.

Onderschrijf jij dat?

De onderdelen die versleten zijn moet je sowieso vervangen dat doet bijvoorbeeld Omega ook zit bij de (hoge) prijs inbegrepen net als pakkingen en plexiglas etc. De oude Rolex 1570, 3035, 3135 hebben een rotoras het nieuwste caliber 3235 volgens mij een kogellager en dat geeft meer geluid.

Niet als je echt het hele uurwerk moet gaan vervangen. Er zit zover ik weet een grens in.

Bij schoonmoeder heeft Wempe een fikse rekening geproduceerd (deels waanzinnig, men wilde ook de halve gouden band vervangen en die was prima via andere adresjes te fixen).

1 like

Ik heb het dan ook over een normale servicebeurt en idd niet bij een compleet nieuw uurwerk of als er roest in zit of de wijzerplaat vervangen moet worden dat wordt er echt wel bijgeteld

1 like

Is dit niet gewoon het doorslippen omdat de gang reserve op zijn max is?

Nou
 het klinkt echt niet lekker op dat filmpje. Zou mij verbazen als dat het was.

1 like

Ik vraag mij eigenlijk af of er betreft degelijkheid er een groot verschil zit tussen bijvoorbeeld een ETA en het uurwerk wat Rolex fabriceert?

Google maar eens Rolex 3135 en ETA 2892-a2.

Totaal ander design, met wel enige overeenkomsten (globaal formaat, frequentie 28.800 bph).

Zeker qua opwinding en qua afstelling zitten er grote verschillen in. Je kunt geen onderdeel uitwisselen.

Beiden zijn uitstekende werkpaardjes. De Zwitsers zeggen “tracteurs”, maar hebben andere sterke en zwakke punten.

1 like