Daan begon op Fratello een tijd geleden met een artikel over het feit dat goedkopere mechanische horloges geen bestaansrecht hebben, en komt nu met de vraag “kwantiteit versus kwaliteit?”, waarbij de suggestie wordt gewekt dat alles onder de 2000 ballen low-end is, en dat kwaliteit meer kost.
Daar wordt dan een derde collega bij gehaald een Doxa en een Baltic heeft laten gaan om de simpelste Panerai te kopen. Er werd dan gesuggereerd dat die Panerai meer kwaliteit zou vertegenwoordigen. Gegeven alles wat we van Panerai weten is dat ironisch.
Ik niet. Het is, zoals ik al zei, een horloge met een skere wijzerplaat, totaal generiek drie-hander uurwerkje, slechte saffier zonder AR coating, een bezel die van suikerglazuur is gemaakt en een bracelet die niet fatsoenlijk passend te krijgen is, waarbij de producent de bandenmarkt ook nog probeert te domineren met het quickrelease mechanisme.
Dat is dus precies mijn punt: Duur does not high end make. En goedkoop betekent niet dat je slechte kwaliteit koopt. Op de vraag of horloges zoveel duurder zijn geworden zeg ik du volmondig ja.
Ook denk ik dat de modelkeuze van @GerardNijenbrinks sommige merken beter uit de bus doet komen dan ze in werkelijkheid zijn. Neem nu de Breguet 5907. Die vind ik nu niet op Breguet’s website, terwijl de dichtsbijzijnde 5157 21.200 is en de 7147 23.700 is. Nergens op Breguet’s website kan ik een 5907 kopen voor 14.000 Euro. De aller, aller goedkoopste Classique die ik in Luzern in handen heb gehad was 19.000.
Dat zou suggereren dat de prijs van Breguet harder is gestegen dan wordt gesuggereerd, terwijl de Nomos een absoluut kern-model in Nomos assortiment is wat platweg een goed vergelijk oplevert met de rest van de catalogus.
Tot slot nog een retractie, @GerardNijenbrinks. Met een zekere vertraging is het commentaar waarvan ik zei dat het weg was wel verschenen. Ik neem de suggestie dat het weg gemodereerd was terug, mijn excuses daarvoor, maar ik kan mijn post niet meer wijzigen.
Laatst even in Zürich geweest en daar wat horlogedingetjes aangeschaft.
Behandeling bij Bücherer: uitermate keurig, beschaafd.
Bij de Blancpain boutique: eveneens bijzonder netjes, kopje koffie, hoffelijk.
Bij Beyer: ook een toonbeeld van hoffelijkheid.
Bij IWC? De fuckers die daar werken zou ik eruit schoppen als ik die toko onder me had. Stel arrogante hufters. En dat terwijl ik er kwam om wat te kopen. Sterker, ik had een Blancpain tasje in handen. Die krijg je niet alleen voor de sier (en nee, ik had geen catalogus gehaald).
Ik heb nog overwogen om een mailtje naar HQ te sturen (brand store), maar uiteindelijk dacht ik: Bekijk het maar.
Dat jij vervolgens linkt naar SJX en niet naar Perezcope (die dé deskundige op dit punt is!), vond ik wel komisch.
Inhoudelijk heb je gelijk.
Wat betreft die Breguet uit je voorbeeld en de gestegen prijzen: volgens mij zakken die 2ehands nog altijd heel behoorlijk in prijs. Dus de markt waardeert ze toch anders dan Swatch.
Ik was nooit een grote lezer van horloge gerelateerde artikels - te veel content, te weinig tijd - maar goed, dan weet ik al meteen dat Fratello integraal kan geklasseerd worden onder “advertorials” en “talking out of their ass”. Spaart weer wat tijd uit.
Yep. 13,000 zilverlingen voor een ongepolijste ETA van €300 inkoopprijs, dat vertegenwoordigt hopen kwaliteit. Want merknaampje. Cementeert hierboven ook meteen goed.
Kan ik alleen maar bevestigen; Bucherer in Lausanne: heel, heel aangenaam. Verkoper liep rustig een klein half uurtje mee rond in de winkel om allerlei zaken te tonen. Op voorhand duidelijk gemaakt dat ik niet kwam om ter plekke te kopen maar hij stelde toch voor om een viertal Cartiers boven te halen (al hadden ze de Santos Medium net niet meer liggen, en zoals verwacht was de Large te lomp). Netjes.
Ze hadden wat ik zocht niet liggen en waren zo beschaafd om even te overleggen met hun horlogemaker. Die wist dat het elders wel was en adviseerde me daarheen te gaan. Meer dan keurig.
En dat soort dingen maakt, dat ik een volgende x eerst bij hen binnenloop.
ik denk wel dat het koopgedrag enigzins verschuift. iedereen heeft zijn budget/grenzen. waar veel mensen voorheen een (instap) seiko konden betalen, gaan ze nu wellicht vaker naar san martin kijken om maar een stom voorbeeld te noemen. Het is een feit dat mensen zich steeds meer bedenken over uitgave. Heb ik dit wel echt nodig …?
ik moet zeggen dat het feit dat alles 20-25% duurder is geworden mijn aankopen wel op pauze hebben gezet. Voelt ergens toch verkeerd om voor hetzelfde product meer te moeten betalen.
De Nomos Tangente 101 was in 2003 nog voorzien van een standaard Pesseux 7001 uurwerk. Inmiddels is dat door Nomos iets aangepast zodat het een ‘in-house built’ caliber Alpha heet. Hier vind je info over dit uurwerk: Nomos Alpha Family
Je kan er dus wel nog rechtstreeks naar linken als je de structuur van de URLs wat snapt maar de “gewone” links en ook de foto’s zijn offline gehaald. Blijft dus erg twijfelachtig of dat nog zou lukken.
Ik heb gewoon gegoogeld, en weet weinig van de url structuur van Breguet. Maar inderdaad komt de foto bij mij nu ook niet op; toen ik de gegevens voor het artikel verzamelde nog wel. Ik vermoed ook dat je het model bij een Breguet dealer/boutique nog kunt bestellen, maar heb dat niet geverifieerd omdat ik het horloge gewoon op de Breguet website tegen kwam.
Ik denk ook wel dat de markt aan het verschuiven is en men meer gaat nadenken over de aanschaf. Wat ik in een andere hobby ook wel merk is dat men eerst een fake aanschaft (ook in die hobby is dat eigenlijk not done) voordat ze overstappen naar the real deal om te kijken of het echt wel is wat ze verwachten.
Ik weet natuurlijk niet of dat in de horloge wereld ook zo wordt gedaan met homages, maar ik zie de laatste tijd wel erg veel homages in het blauwe verschijnen die nog niet eens heel oud zijn.
Ik begrijp ook heel goed dat als je een gezin hebt en tegelijk alles duurder is geworden, maar het salaris niet is meegegroeid, dat bepaalde hobbies even stil komen te liggen en je prioriteiten ergens anders komen te liggen.
20% duurder… tja dat heb ik ook gemerkt met de Speedy vorig jaar zat ik al te kijken hoe ik het kon realiseren en toen ik dit jaar er klaar voor was, was die 20% gestegen. Daar ging mijn plannetje
Na wat aanpassingen in mijn plan heb ik het uiteindelijk wel gedaan, maar ik heb vooraf heel wat overwegingen moeten doen.
Ik ken de Alpha, ik heb een Club Campus met dat uurwerk. In principe is het een Peseux 7001 met hacking modificatie en een driekwarts-brug. Dat Nomos daar “in-house” voor zegt… Het blijft een gemod Peseux ebauche. Ik kan daar een puntje van kritiek op Nomos hebben.
In mijn optiek was het eerste echte, echte in house uurwerk van Nomos de DUW3001 zoals die in mijn Ahoi ligt. Daar hebben ze ook de balans zelf van gemaakt, destijds een primeur in Duitsland, als ik me dat goed herinner, en ze hebben het hele 3,2mm dunne uurwerk van de grond af ontworpen.
Wie dem auch sei, de modificaties aan het uurwerk zijn best verstrekkend, en een deel van de prijs-stijging bij Nomos kan daar zeker uit verklaard worden. Ik zei eerder al dat Nomos in mijn ogen één van de sympathiekere merken is qua verpakking, prijsstrategie, marketing-boodschap en ontwerp.
Ook die is alweer 1300 Euro, tegenwoordig. Ik kocht 'm nog voor 200 minder, twee jaar geleden. En een mooie illustratie dat ik misschien niet 100% objectief ben.
Die link ken ik ook. Er staan echter geen product foto’s meer bij, en als je de Classique serie gewoon via de web-navigatie aanklikt komt hij in die web-categorie ook niet als browse-baar item naar voren.
Ik vermoed dat dat gearchiveerde product informatie is, of ze hebben een nieuwe PIM oplossing nodig bij Breguet.
Bij een aantal toko’s is het personeel voorbeeldig.
Bij sommige bedrijven is dat anders (mijn IWC voorbeeld hierboven, Geit en Limoen in Utrecht kan er ook wat van).
Dat is niet de markt. Dat is arrogant personeel dat niet gecorrigeerd wordt. Die gaan het vermoedelijk lastig krijgen als de markt slechter wordt (rentestijgingen). Mensen die duizenden Euro’s komen uitgeven worden graag netjes behandeld…
Zeker die Rolex dealers die niet zo vriendelijk zijn realiseren zich volgens mij onvoldoende dat hun Veblen goed meestal tegen een beperkte meerprijs “grijs” goed verkrijgbaar is…
Misschien is dat deel van de ervaring. Veel geld neerleggen en nog altijd bekeken worden alsof ze je een gunst doen door je pietluttige 10, 20, 100k te aanvaarden.
Het zijn zelden truckers en bandwerkers die naakt en geblinddoekt een dominatrix op hun ballen laten trappen met stilettos, zeg maar.
Nomos noemt het ‘in-house built’ volgens mij, niet een ‘in-house movement’. Aanvankelijk kocht Nomos de meeste onderdelen voor het Alpha caliber nog bij Pessuex, maar ze zijn er in de loop van de tijd steeds meer onderdelen zelf gaan maken. Nog steeds kan ‘in-house built’ betekenen dat het uurwerk inderdaad wel in hun atelier geassembleerd wordt, maar daarom hoeven niet alle delen ook bij Nomos geproduceerd te worden.
Bij het DUW 4301 caliber is dat overigens, volgens mij, grotendeels wel het geval. Dat ze het hele uurwerk van de grond af ontworpen zouden hebben lijkt mij door de afbeeldingen van caliber Alpha en DUW 4301 te vergelijken wel duidelijk niet het geval. Hoewel er ontzettend veel aan de Alpha veranderd/verbeterd is, is de ‘plattegrond’ qua positie van de onderdelen grotendeels ongewijzigd.