Zijn horloges wel ècht zoveel duurder geworden? Artikel met analyse in Fratello Watches

Ja ho even… ik quote alleen het genootschap onze taal.
Mij geen woorden in de mond leggen :wink:

En op onderwerp dan weer s.v.p. , via Fratello zijn ook de Zwitserse loon en CPI cijfers 2003 - 2023 erbij gehaald, houdt u vast…

• Loonstijging 2003 -2023 circa 10%
  • CPI 2003 - 2023 was 11,35%

Vanuit Zwitserland is er dus helemaal geen grondslag voor prijsstijgingen ! Mogelijk zijn duurdere grondstoffen of materialen uit import een reden, en als dat deze stijging veroorzaakt dan zit er blijkbaar heel veel import in de daarmee not so made in Swiss.

De chf/euro koers is ook lekker gedaald de laatste 5 jaar, de periode van de grootste prijsstijgingen, dus dan blijft alleen over die dure boetiek verbouwingen op de PC Hooft als verklaring :grinning_face_with_smiling_eyes: ?

en wordt dit daarmee

Pandora`s doos :facepunch:

2 likes

Heb je daar een bron van? Ik heb ook naar de koersen zitten kijken, maar volgens mij is de Frank over de laatste 20 jaar eigenlijk alleen maar duurder geworden, ook de laatste 5 jaar :thinking:

Hier de koers van de afgelopen 5 jaar:

Over de afgelopen 20 jaar is de koers wel 60% gestegen. Dat lijkt mij ook de reden dat die loonstijging en CPI in Zwitserland zo laag zijn, dat hangt samen die enorme koersstijging van de Frank.

1 like

Waarom proberen velen een relatie te leggen tussen kosten en verkoopprijs. De verkoopprijs wordt slechts bepaald door wat de markt bereid is te betalen.

2 likes

Dat klopt, maar hoeveel de markt bereid is te betalen kom je alleen achter door het te proberen. En als de kosten evenredig zijn gestegen hebben ze geen keus en moeten de verkoopprijzen ook omhoog. Als de kosten niet gestegen zijn hebben ze wel een keuze en is het alleen “omdat het kan”.

1 like

eur/chf of chf/euro :slightly_smiling_face:, we betaalden in 2018 euro 1,14 voor 1 chf, en in januari dit jaar 0,98 euro voor 1 chf ;

Dat concludeerde Fratello ook al, het is onze eigen schuld… maar het blijft lekker om erover te klagen :crazy_face:

of stoppen met kopen en eens kijken wanneer de uitverkoop begint :pray:

4 likes

Het ligt toch wat anders. Als kosten stijgen gaat het meestal over vaste kosten. Variabele kosten kun je (meer) beïnvloeden. De keuze kan zijn meer in marketing en sales te investeren teneinde een positionering te bereiken waarbjj men bereid is meer te betalen. De grap is dat het sterk relateren van de verkoopprijs aan productiekosten bij de aangehaalde merken niet relevant is aangezien die überhaupt niet in verhouding staan.

3 likes

Kijk nog maar eens goed. In 2018 kreeg je 1,14 Frank voor een Euro, nu nog maar 0.98 Frank :wink:

Dat klopt, die relatie is er nauwelijks. Maar misschien geeft het een wat beter gevoel over de prijsstijgingen als je weet dat de kosten ook flink zijn gestegen :grin:

2 likes

De vraag is veeleer “waarom is de klant bereid zoveel te betalen”. Dan komen we in de oeverloze discussie van kwaliteit, merkbeleving (hoe vaag wil je het hebben) etc. Ik heb een paar Breitlings. In de tachtiger jaren zag ik een Breitling en werd er door “gevangen”. 40 jaar later heb ik er een paar aangeschaft. Totaal irrationeel. Maar ik kijk er tientallen malen per dag naar en wordt er heel blij van.

1 like

Tìs andersom te lezen ?? 1 euro was dan 1,14 chf en dan stijgt hij inderdaad. In ieder geval circa 5% van de kosten verklaart.

Klopt zeker maar dit was ook niet de vraag, het ging erom of het niet alleen op basis van ons gevoel erg forse prijsstijgingen zijn geweest, en zo ja, ( ja dus ) of dit uit cijfers te verklaren valt. Nee dus.
Gewoon winst maximalisatie en de luxe factor of veblen gevoel versterken door erg duur te worden/schaarste voor te wendden.

Geen tool meer voor Ron Modaal dus, alleen nog voor de Happy Few… :disappointed_relieved: en de Santos van Fate valt ook al af… gelukkig heb ik genoeg mooie horloges dus ze zoeken het maar uit daar in Swiss :-1:

3 likes

Maar daar hebben we toch geen onderzoek voor nodig aangezien er bij de high end (lees dure) merken geen relatie tussen kostprijs en verkoopprijs bestaat.

Ik vind de grafieken ook niet erg duidelijk moet ik zeggen. Maar ik kom m’n hele leven al af en toe in Zwitserland dus ik weet een beetje wat die dingen waard zijn :innocent:. In de Guldentijd was een Frank iets meer dan een Gulden, meestal rond fl 1,30-1,40. Bij de introductie van de Euro was een Frank dus maar 62 Eurocent waard. Maar daarna is hij maar blijven stijgen en nu is hij af en toe zelfs boven de Euro :grimacing:

Overigens weet ik niet hoe direct dat invloed heeft op de prijzen van producten daarvandaan. Door de stijgende koers hebben ze daar ook nauwelijks inflatie en stijgen de lonen ook niet zo hard.

2 likes

Klopt alweer, maar Fratello zit misschien omhoog ( prima gasten hoor, en ik heb ze lief dus speculatie van mijn kant, dont cancel me please :man_white_haired: ) en mogelijk sturen ze aan op een internet rel o.i.d. in de watch community, zo iets als ;

Leading Dutch Watch Blog Investigation Call`s For Buyer Strike, Supported by Leading Dutch Watch Forum !! Full Disclosure . En dat dit dan viraal gaat.

Maar Ik Kan Er Ook Naast Zitten !

Toch Lijkt Mij Een Advies Zoals ; Koop Alleen Nog Tweedehands Waar En Spaar Uw Geld Uit ! Best Relevant gezien de gegevens alhier gepost.

3 likes

Het onderzoek was in euro 2003 en euro 2023 dus het zou niet van invloed mogen zijn :slightly_smiling_face:

4 likes

Op die prijzen in elk geval niet nee, dat zijn allemaal Euro’s.

Hooguit weer voor het gevoelsmatige effect van de voor de Zwitserse export ongunstige koers en de zielige horlogefabrikanten :smile:

2 likes

Ik lees graag @Fate_Amenable_To_Change bespiegelingen. Meestal denk ik het te snappen en soms slaat hij de plank faliekant mis, imo. Maar verders prima leesvoer.:slightly_smiling_face:

6 likes

Dus dat. Het mooie van bespiegelingen, juist of onjuist, is toch dat het aanzet tot nadenken.

5 likes

Natuurlijk klopt het. Anders zei ik het niet.