gaat het verder goed met je ?? Altijd zo serieus en nu ook al Fratello volgooien met een heel epistel. Dat is ook een marketingkanaal dus een preek daar is zinloos.
Relax een beetje is mijn goed bedoelde advies, als die Santos je stress geeft dan dumpen dat ding. Het blijft toch een gevoel- en ervaarhobby en dat is, samen met polsknobbels, niet in Excel sheets te vangen. Nomos en GS blijven best in class en dat zijn jouw merken, of 39 x bol x Frans en die Sirenes van marketing moet je van wegblijven. En al die merken doen het zelf he, Richemont is maar een boekhoudparaplu erboven. En Seiko heet eigenlijk Seiko Group Corporation what`s in a name en dat GS de prijzen ook verhoogd laat zien dat het een pot nat is. Maar niet zo extreem als die graaiers uit Swiss, de sbgr261 nu is niet veel duurder dan de sbgr061 uit 2014. Punt voor jou !
Toch zijn er ook pareltjes tussen de JLC en IWC`s van deze wereld te vinden, mogelijk niet in de huidige line-up, maar dan gebruikt en dan pak je ook nog leuke korting
Een van mijn mooiste en zeldzaamste vangsten, 1 van 32 stuks Habring2, was een onpraktisch en moeilijk draagbaar ding. Dat deed ook even pijn maar ik mis hem niet.
Miskoop ; shit happens ; move on ; live to buy another day.
Nee hoor. Ik draag 'm graag en veel, hij is comfortabel. Robuust is hij niet, zoals je kunt zien, voor een sporthorloge.
Dus die dump ik niet. Ik ageer alleen tegen de vermeende “kwaliteit” die marketing kanalen mij aan willen smeren voor veel meer doekoe dan een Damasko DA 30, om maar een zijstraat te noemen.
Yup. Daar is in vijf jaar tijd ook eea bij gekomen. Maar één ding kun je aannemen: Alles is in house en op elkaar afgestemd.
Geen datum of KS die plompverloren richting de centrale as schuift omdat uurwerken te klein zijn voor de kast.
Exemplarische afwerking van, eh, alles, eigenlijk.
Überrobuuste uurwerken die gebouwd zijn om gerepareerd te kunnen worden
Een drietal eigen technolgie-stacks waarin bij alle drie de stacks zinvolle innovaties worden gedaan (Hi beat, verbeterde echappementen, best in class accratesse, totaal eigen aandrijfsystemen, om er een paar te noemen)
Het klopt gewoon allemaal wel.
Sterker nog, ik vind de nieuwe titanium Ingenieur echt geweldig. Genta’s beste ontwerp uit die hele serie van geïntegreerde sporthorloges. En ook de Mark XIV en co zijn leuk, en de Portugieser is natuurlijk altijd een mooie Deck- of Railroad watch.
JLC is voor mij een two trick pony. Die moeten zich houden bij het produceren van Reverso’s en het leveren van uurwerken aan derden.
Dat is jammer om te horen, ik vind Habring2 een cool merk.
Dat doe ik alleen als ik een punt te maken heb. Als ik een horloge uitzoek heb ik alleen de vraag of ik klootzak-gevoelens bij het merk krijg en of ik het horloge cool vind. Betaalbaarheid is een rekbaar begrip gebleken. We zitten hier op HF, tenslotte.
Op onderwerp maar weer, Zwitserland had dus eigenlijk geen inflatie de afgelopen 20 jaar maar ver-drie-dubbeld wel zijn prijzen, en de Seamaster 300 zochten we nog en de prijs die ik vind uit 2003 is euro 1850,- ( correct me if i am wrong ) en de simpelste nu is list 6400,- euro. ( Erger nog, 1e helft 2021 was deze euro 4950,- ook co-axial en ceramic )
Dat zijn heel veel procentjes, en een bak meer dan de Swiss Inflation, maar ook een veel beter horloge, master chronometer - ceramic bezel - co axial, dan toen. Doch nog steeds maar 3 wijzers.
Wordt het geen tijd voor een kopersstaking om deze graaierij een halt toe te roepen ? Zit iemand op Robin Hood / Reddit die dit kan aanslingeren, die zijn heel goed in roofridders en barbaren af te stoppen, kijk naar de short sellers die ze het leven zuur gemaakt hebben.
En mijn respect voor Fratello om deze beerput open te trekken in het belang van de consument en haar lezers. Zijn ze er toch voor ons
Daar zijn we het roerend eens. Ik verdenk de Fratello grafieken van een zeker optimisme. Neem nu de Yachtmasters.
Op basis van de prijs van de 42mm titanium versie zou je kunnen roepen dat die goedkoper zijn geworden dan in 2022, maar dan heb je het niet meer over goud.
Zet je de nieuwe Yachtmasters in titaan af tegen de sub dan zou je kunnen beargumenteren dat hun duikertjes wel tering duur geworden zijn.
Ik zie niet zoveel heil in het vergelijken van één model per merk. Ik zou eerder de hele collectie bekijken, en dan het gemiddelde prijspeil van de hele catalogus vergelijken met die van 2003.
Juist. En het PPI is overigens ook wat raar. Zo zijn er jaren lang flessen champagne te vinden geweest in de productset van 700 dingen die gebruikt werden om inflatie te meten, terwijl een pak tampons er bijvoorbeeld niet in zat.
Exact wat ook hier aan de hand is: Selectief shoppen in producten om een soort van schatting te doen van de rest van de markt.
Waarom zijn banken-steden toch altijd het epicentrum van economische malaise? Doet me aan het citaat van Ha Joon Chang denken: The economy is way to important to be managed by economists.
Probleem is alleen: een bus klopt niet, een zwerende vinger wel. Daarom blijft het bezigen van de uitdrukking “het klopt als een bus” gevoelsmatig voor sommigen niet kloppen, ook al klopt het dat het tegenwoordig gangbaar is en in het woordenboek staat.
Eigenlijk is het heel simpel. Er is voor elk budget nog steeds genoeg leuks te koop. Maar waarvoor je een paar jaar geleden een nieuwe Submariner had, heb je nu een Tudor. Dan heb je de keuze om alsnog het dubbele te betalen voor de Submariner (als je het kan missen). Wil je niet meer uitgeven, dan wordt het een Tudor.
Voor mij is een prijs uit het verleden niet relevant, denk ik; als ik, in dit voorbeeld, een sub wil kopen kijk ik of ik het de prijs op dat moment waard vind of niet. Heeft niets met het verleden te maken.
Het is voor mij dan ook niet een keus om “het dubbele” te betalen want een met een “enkele” prijs bestaat niet meer. Dat is het leven op dat moment.
Okee, horloges zijn dan in verhouding (veel) duurder geworden.
Ik zou niet weten wat we er mee kunnen; het is feitelijke informatie maar die dingen gaan toch wel gekocht worden voorlopig
Stemmen met je portemonnee dus, koop alleen nog gebruikte horloges ( milieuvoordeelbonus en 3x woordwaarde ) of geheelonthouding, en laat ze maar sudderen met hun voorraden nieuw. De terugkoopakties van Richemont staan mij nog bij :
Ironisch vind ik wel dat de wachtlijstbewoners ( ook 3x ) de producenten dus helpen met hun besluit tot extreme prijsverhogingen - ze kopen toch wel - ze blijven er zelfs voor in de rij staan, en hiermee hun eigen gat nog wat dieper graven.
Ik begreep dat dat allemaal heuse investeerders zijn die dankzij de extreem hoge rendementen allemaal in villa’s wonen hier en in andere landen, omgeven door vrouwelijk schoon.
gejat van Fratello, iemand heeft het “invest” fenomeen bestudeerd blijkt, en wat blijkt ;
In finance, when evaluating investment performance we always compare against a benchmark, the most common of which is something like a passive stock index. For reference, the value of the S&P500 index in 2003 was around 900. Today it is 4500 (a 4.5-fold increase). Something ‘riskier’ and perhaps more appropriate to compare speculative investments such as watches to like the Nasdaq index was at 1300 in 2003. Today it is 13000 (a 10-fold increase). Being very conservative here, and with a 20% capitals gains tax deducted, the equivalent of EUR 3,720 invested in the S&P500 would have grown to over EUR 14,000 today net of taxes and trading commissions.
On the other hand, this amount invested in one of the best performing watches on your list (the GMT Master II) would have yielded a watch that could potentially be sold on Chrono24 today for around EUR 11,000 – but this is of course before service costs over the past 20 years, repair expenses, polishing costs, insurance premiums, vault fees, and the 6% selling commission Chrono24 charges.
At best, the net returned value of this watch would likely be around EUR 9,000 (likely less) when including these factors. You would have had vastly superior returns simply holding onto a highly liquid passive index that could be sold with the click of a mouse. I have conducted detailed returns calculations for a great many different models of luxury watches, and virtually all modern luxury watches have been poor investments (yes, even the hallowed Daytona has not kept up with the basic S&P500).
This is not surprising as mass produced items like these were never really meant to be investments in the first place. On a more positive note, at least a few models have held on to their values by keeping up with or even surpassing inflation – something you can not say about the likes of virtually all Mercedes / BMW / Audi cars (which would have lost 90% of more of their values over 20 years).
Dus beter dan Kon. Philips maar niet beter dan de beurs. Wel leuker om naar je pols te kijken dan naar een grafiek !