Zomertijd! Hoe zet jij je horloge (precies) gelijk?

Je bent in het algemeen een weldenkend mens. Dus vanwaar deze opmerking? Ik sta om 07.00 open ga om 23.00 naar bed. Mijn midden van de dag ligt helemaal niet op 12:00, dus waarom zou ik willen dat de zon om 12:00 op zijn hoogste punt staat?

Mijn midden van de dag ligt op 15:00. Dus dat de zon later dan 12:00 op zijn hoogste punt staat is voor mij helemaal prima. Zou ik mijn midden van de dag op 12:00 moeten hebben, dan zou ik dus om 04:00 op moeten staan, en om 20.00 moeten gaan slapen. Tenzij je ofwel een extreem ochtendmens bent, of in een vreemde ploegendienst werkt, leeft niemand zo.

Maar stel dat je een ochtendmens bent en je elke dag om 05.00 wakker bent, dan nog komt de zon op de langste dag in een wintertijdscenario al een uur ofzo voordat jouw wekker gaat op. Wintertijd aanhouden in de zomer is volkomen nutteloos, je gooit licht weg en laat mensen onnodig in het donker leven.

Vandaar mijn pleidooi: altijd zomertijd. Wakker worden doen we hartje winter 's ochtends wel van de koffie of thee, daar heb ik geen zonlicht voor nodig.

3 likes

Het wordt tijd dat we kappen met dit geneuzel.
Of het nou wintertijd of zomertijd wordt boeit niet, voor allebij is wel iets te zeggen maar maak eens een keuze. Ze lopen er al jaren over te polderen.
Mijn voorkeur gaat naar zomertijd want ik heb nu eenmaal de zomer in m’n bol maar als het wintertijd wordt ook prima. In het ergste geval is het even een paar dagen wennen.

1 like

https://nigms.nih.gov/education/fact-sheets/Pages/circadian-rhythms

Zoals gezegd, ooit dacht ik zoals jij, maar ik heb me laten informeren. Een weldenkend mens onderzoekt dit soort dingen, ook als ze niet stroken met de eigen voorkeur om laat op te blijven en daar lekker licht bij te hebben.

De wetenschap heeft hier al heel erg lang over gesproken, net als klimaatverandering. Mensen zijn echter hardleers en zich vaak niet bewust van wat nu eigenlijk beter voor ze is. Dat kun je iedere vrijdag in de kroeg weer observeren, of bij de snackbar, of in de gemiddelde woonkamer.

@nash, lees je nog mee? :slight_smile:

4 likes

Gewoon. Geen poeha en poespas. Als ik een horloge ga dragen dan zet ik het gelijk als dat nodig is.

1 like

Middels de zonnewijzer in de tuin

2 likes

De grap is vooral dat wij eigenlijk op GMT leven. Hoe prettig dat is, qua tijdsbesef en dagverloop, merk je als je in Engeland bent.

We (of althans Hitler) hebben bedacht dat de Amsterdam Time afgeschaft moest worden.

Ik snap de economische en praktische voordelen maar in de zomer schieten we dus twee complete tijdzones op, ten opzichte van wat de natuur ons vertelt.

Ontopic kijk ik altijd online naar de atoomklok Nederland.

1 like

Ja, ik ben je bronnen aan het lezen.
Wat me opvalt is dat er enkel een causaal verband wordt gelegd tussen de zomertijd en het aantal hartklachten, verkeersongelukken etc. Ik kan de gebruikte methode niet checken, maar zou het niet kunnen dat dit meer aan het gedrag van mensen ligt dan aan dat uurtje verschil?

Ik zou zomaar durven stellen dat mensen dat extra uurtje licht actief gebruiken en dus feitelijk een uur langer actief zijn/later gaan rusten. Gevolg is dat ze daarna nog blauw licht consumeren en dus hun melatonine productie later start en tevens een uur rust missen.

Edit; je hebt een punt. Bovenstaande is feitelijk wat ik doe. Ik ga nog terrassen, met de honden wandelen en genieten van het daglicht

Mijn probleem, daar ben ik eerlijk in, is dat je heel erg naar bronnen moet gaan graven die meer onderbouwing geven, en dat het dus niet duidelijk wordt of het een correlatie of een causatie is.

Evengoed, het merendeel van de bevolking, inclusief mijn vrouw, leeft naar het schijnt beter op wintertijd (standaardtijd) in de zomer. Iets met inderdaad ritme, wanneer je naar bed gaat en opstaat, en algemeen welbevinden, stressniveau’s en dat soort dingen meer.

Het schijnt, maar die bron vindt ik niet meer terug, is dat de oostelijke kant van de GMT+1 tijdszone het veel zwaarder heeft, omdat die nog veel verder van zonnetijd afleven.

2 likes

@Fate_Amenable_To_Change

Mogelijk dat ik die gevolgen nog niet merk op 33 jarige leeftijd.

1 like

En voor de goede orde: Ik ook hoor. En ik vind het op papier heerlijk. Dus ik roep eigenlijk helemaal niet graag dat we standaardtijd aan moeten houden.

Maar ja, ik zit ook liever niet periodiek bij de tandarts. :slight_smile:

1 like

Heb je een link?

2 likes

oh-ugh

Gaat dit nog over hoe je je horloge gelijk zet of is het weer eens een “kijk mij eens, ik heb overal verstand van” wedstrijdje… ditmaal over nut en noodzaak van zomer- en/of wintertijd :thinking:

In het tweede geval zetten we dit draadje beter in off topic want dan gaat het niet (meer) over horloges.

PS met de iPhone. Maar dat had ik al geschreven. :upside_down_face:

1 like

Dit dus.

Hmm, volgens mij is dit andersom. Als er geklaagd wordt dat wij te ver van de zonnetijd af leven, dan is het vanuit die gedachte voor de mensen ten oosten van ons, maar in dezelfde tijdzone juist beter. Hun 08:00 's ochtend is lichter dan onze 08:00 's ochtends. En hun 20:00 's avonds is donkerder dan onze 20:00 's avonds. Dus het is ten oosten van ons in dezelfde tijdzone vroeger licht en vroeger donker. Dat is wat jij wilt toch?

Maar pas op het moment dat het horloge om de pols gaat, evenals de datum.

Mijn The Citizen en mijn GS hebben allebei GMT-functionaliteit; daar hoef ik alleen de uurwijzer een stapje vooruit (en straks weer achteruit) te zetten.

Je hebt gelijk. Evengoed vind ik die bron niet meer terug. :slight_smile:

Wat ik wil is één ding, maar wat volgens de huidige stand der wetenschap als gezonder wordt gezien is helaas een ander ding.

En in de winter dan? Lekker als het pas na 9.00 licht begint te worden…

Zomertijd vind ik verder prima met langer licht in de avond wat niet ten koste gaat van licht in de ochtend voor 7.00.

De multiband van mn G shocks