Zomertijd! Hoe zet jij je horloge (precies) gelijk?

Dank voor de “reminder”. Ik ga nu m’n kwartsjes goed zetten. :wink: Alle klokken hier verder - op de magnetron na - gaan automatisch. De handwinders en automaten staan stil tenzij ik ze draag.

1 like

Zojuist de kwartsjes een uur vooruit gezet. Behalve de 2 DCF gestuurde exemplaren, die gaan hopelijk vanzelf vooruit als ze de zomertijd aankondiging van DCF ontvangen.

1 like

Zomertijd: onmiddellijk afschaffen. Nu!

2 likes

Niet… Zet een horloge zelden op tijd.
Werk horloge wel… gebruik ik de atoomklok online voor.
Alleen met verzetten tijd met de seizoenen want verder controleer ik het niet meer.

1 like

Ik heb het eerder vanavond al gedaan met alles wat niet vanzelf gaat.
Referentietijd? Mijn Casio 5610 + één uur in dit geval… :wink:

O.a. deze om 19:19 al gedaan.

Het is hier nu iets over half 10.
Verwarrend! :sunglasses:

4 likes

Geen omkijken naar, alleen maar Citizen radio controlled hier in huis, doen het dus lekker zelf.

2 likes

Ik ben ook alvast begonnen

4 likes

Zin in op te blijven en kijken wat mijn Lineage doet om 2:00uur. Maar ik wil morgenvroeg ook Max Verstappen kijken en dat is nu dus extra vroeg…Hmmm …

2 likes

Zie morgenochtend wel wat ie gedaan heeft. Evenals mijn Seiko SBTM319.
Ze liggen gebroederlijk naast elkaar op een plek met goede DCF ontvangst.

N.B. Synchroniseren duurt bij mijn Casio Lineage ca. 3 minuten dus wellicht gaat ie niet meteen op zomertijd. Als ik de tijd van de laatste synchronisatie opvraag is dat meestal 2:03.

3 likes

Casio :white_check_mark: Seiko :x:

2 likes

Vorig jaar had ik een soortgelijke ervaring:
Casio :white_check_mark:
Citizen :x:
Bij Citizen bleek het een instelling: de automatische zomertijd aanpassing stond gewoon niet ingeschakeld. Zou Seiko ook zoiets hebben?

2 likes

Helaas niet, je moet 'm handmatig wisselen van tijdzone UTC+1 naar +2 door de kroon 1 klik uit te trekken en de, dan stilstaande, secondewijzer te verdraaien van het 1e naar het 2e seconde streepje. Zodra je de kroon weer indrukt draait het horloge naar de juiste tijd.

1 like

Ik zag vanmorgen toen ik opstond pas dat de zomertijd was ingegaan… :face_with_peeking_eye:

Maar ik zet ik mijn horloge gelijk dmv een website met atoomklok aanduiding. ( En dan hoef ik tot de wintertijd qua afstelling niet meer naar mijn horloge te kijken, hij loopt in die tussentijd maar 1 seconde voor :grimacing: )

5 likes

Fijn dat het niet bewolkt is, zo kan ik makkelijker de juiste tijd bepalen.

5 likes

Exact! Als gezinhebbende, werkende motorrijder mag het altijd zomertijd zijn. Het leven zou maar miserabel zijn zonder een half jaar met lange avonden. Meer lange avonden, meer beter.

Ik heb geen enkel probleem met 2x per jaar de klok verzetten om te kunnen rijden als de kids in bed zitten.

Hoe verzet ik nauwkeurig de klok? Niet.

• / - 1 minuut is nauwkeurig zat voor mij.

Gezien ik een 5-tal mechanische horloges in rotatie heb, is dat niet anders dan op andere dagen als ik m’n horloge neem.

1 like

Of het nu om 8u of om 9u licht wordt, ik rijd toch in’t donker naar het werk. Zal me vierkant wordt wezen.

1 like

Teringlijers, met hun zomertijd. We moeten ophouden achter de Duitsers aan te rennen, zomertijd afschaffen, en dan gaan lobbyen om over te stappen naar de Britse tijdszone.

Standaardtijd is de beste tijd voor ons, als we dan echt in de CET zone moeten gaan zitten, met ons dikke hoofd.

Maar goed, niemand die deze discussie serieus neemt, iedereen hier gaat ook roepen dat ze graag om 11 uur 's avonds een Mimosa kunnen drinken bij daglicht. Dat je je kansen op diabetes en kanker er mee verhoogt? Oh well.

Ik zet mijn horloges dus “gelijk” onder protest.

8 likes

Protesteer jij maar, jongen.

Dat mag. Alles mag. Het laat wel onverlet dat Zomertijd de facto dom is. Dat is geen mening, maar een bewezen feit. Daar is zo veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan dat degene die zomertijd nog promoot of goedkeurt in mijn ogen eigenlijk gewoon een soort flat-earth wappie is.

4 likes

Kom nu niet af met die onzin van “de aarde is rond” he… Je ziet toch zelf dat ze plat is? Gebruik je ogen, man!