Wat een onzin. Je krijgt geen hartinfarct van een uur tijdsverschil maar van verstopte coronairarterien.
Ik heb het ook niet verzonnen. En het is natuurlijk ook niet zo zwart-wit. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat de stijging weer wordt ingelopen in de week erna en na ingang van wintertijd. Maar de stijging is er wel.
VOOR!
Ik ben er voor dat mensen zich aanpassen aan het natuurlijke ritme van de aarde en dus zoveel mogelijk mee gaan met de zon!
We staan tegenwoordig al zo ver van de natuur vandaan, dus ik zie het als iets positiefs om zoveel mogelijk met het licht op te staan!
Wat horloges betreft: mooi moment om alles weer ff gelijk te zetten op de seconde nauwkeurig!
Dat lijkt tegenstrijdig, het natuurlijke ritme van de aarde volgen we juist niet door de klok te verzetten. Met het licht opstaan gaat juist moeilijker als dat licht zich opeens een uur later meldt aan de wereld. Toch?
We staan tegenwoordig al zo ver van de natuur vandaan, dus ik zie het als iets positiefs om zoveel mogelijk met het licht op te staan!
Klopt, daarom legde ik de nadruk op de zomer
Een winter daar zou ik niet overleven …
Ideaal, zomertijd. Kun je nog eens wat aan je huis doen. Gras maaien. Nog een lange fiets-, wandel- of motortocht 'savonds na het eten. Even naar de ijsboer slenteren.
Dat.
En dat voor maanden lang. Voor de mensen die last hebben van één uurtje vroeger opstaan, dat duurt toch niet langer dan een dag of 2 a 3? Als je na het weekend op maandag weer vroeger opstaat is het tijdverschil vaak veel meer dan één uurtje.
Had ik al gezegd dat ik een sterk voorstander ben trouwens?
Het is meer last hebben van één uurtje later slaap krijgen, je moet je bio-ritme aanpassen en dat gaat niet voor iedereen even makkelijk. Zelf ben ik een nachtmens en krijg van nature pas na middernacht slaap. Door gewenning aan een ander ritme kan ik dat wel verplaatsen, maar dat kost veel moeite. Zoals gezegd gaat mijn wekker om 05:00 en val ik meestal wel in slaap rond een uur of 23:00, maar als ik die in de vakantie bijvoorbeeld niet zet, ben ik binnen een paar dagen weer in mijn natuurlijke ritme waarin ik slaap tussen 2 en 9. Tegen het einde van de vakantie moet ik dan weer gaan wennen aan mijn onnatuurlijke ritme en dat kost 4 of 5 dagen.
Ik weet niet of het waar is, maar mijn vader vertelde me eens, dat er in Nederland ooit drie tijden waren! De Europese, de Engelse en de Amsterdamse tijd (mijn grootvader, boer, hield daar stug aan vast!!). Die laatste tijd was wel de opmerkelijkste. En ook voor ons land de meest precieze! Die liep twintig minuten voor op de Engelse tijd en veertig minuten achter de Europese tijd aan. Ooit is besloten, dat Nederland de Europese tijd zou volgen.
Als we dan toch ooit iets anders willen: gelijk met de terugkeer van de gulden gaan we ook heel eigenzinnig terug naar de Amsterdamse tijd! Leuk programmapunt voor zekere politieke stromingen.
Zonder gekheid: geen zomertijd meer! Afschaffen. Geeft veel te veel gedoe tegenover onbewezen opbrengsten.
Kunnen ze de klok niet een uur of 5 vooruit zetten zodat mijn dag/nachtritme weer een beetje normaal word?
Top! Da’s dan 3 horloges om, goed voor de draagtijd
Ik heb méér aan een uurtje langer daglicht 's avonds dan een uur vroeger 's ochtends.
Ik ben dus voorstander, nee liefhebber, van de zomertijd.
inderdaad
al die mensen die klagen over zomertijd en aanpassen van het “ritme” zijn dat nou dezelfde mensen die een paar x per jaar voor een paar week naar de andere kant van de aarde vliegen of naar de andere kant van de oceaan voor vakantie c.q. eventueel werk??
Is dat echt, zo’n bak licht op de fiets?
Fotogesjopt?
Helaas ben ik geen jonge god(in) meer, slechts een klein beetje jammer.
Inmiddels ruim vintage en amper last van die overgang van winter- naar zomertijd.
En als er dan persé iets afgeschaft moet worden laten we dan de wintertijd afschaffen.
Kan prima…gewoon een lekkere vette LED zaklamp (Nitecore bijvoorbeeld) op je stuur knallen en dan wil dat best lukken.
gewoon plaatje van t net geplukt
maar het kan zeker. Bij ons in de buurt zijn ook een paar die vaker in t donker gaan atb-en dan overdag.
Er is uiteraard een overlap ja. Maar hoogzomer kan je zo meer van het licht genieten omdat je eerder opstaat en het wordt ook eerder licht… In de winter is het sws lastig omdat het dan zo lang donker is!
Van mij hoeft het niet, liever niet zelfs.
Afschaffen!!! Mijn swaffel ritme komt weer in het gedrang door dat uur…