Zorgeloos je horloge dragen

Los van het feit of je een Breitling mooi vind, het gaat toch over lopen op straat met een duurder horloge? Ik denk dat Breitling daar best onder geschaard mag worden. En nee, ik luister geen hard-core, drink geen bier maar wijn. Dus de aannames mogen de prullenbak in. :grin: ach, en voor degene die dan toch alleen aan Rolex en AP denken bij straatroof…https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211028_93955932

1 like

Ik kan me dit heel goed voorstellen.

Na het zoveelste horloge-incident hier in 020 heb ik hier best veel over nagedacht. Een horloge kwijtraken is ellendig genoeg maar de fysieke schade die slachtoffers wordt aangedaan vind ik een groter probleem. Ik wil geen onnodig risico lopen, ook met het oog op mijn gezin.

Tegelijkertijd ben ik een horlogeliefhebber en wil ik ook mijn leven niet laten beheersen door een paar idioten. Ik wilde dus wel mooie dingen blijven dragen.

Daarom denk ik tegenwoordig bij het kiezen van een horloge na over de volgende vragen:

1. Wat is het horloge waard? Voor een paar 100e zul je in NL niet snel worden beroofd, denk/hoop ik.

2. In hoeverre is het herkenbaar of valt het anderszins op? Denk aan een Jubilee band, fluted of Pepsi bezel, APRO, Submariner of Daytona of zit er gewoon veel bling aan? Menig Cartier Santos of Breitling valt ook best op.

3. Wat heb je verder aan? Korte mouwen? Een pak? (Zie ook punt 4.) Je favoriete Balenciaga trainingspak en Prada pet?

4. Waar ga ik heen en welk deel van de dag? Op sommige plekken val ik meer op dan op andere, zeker als ik een pak of jasje draag. Ook houden de daders zich op sommige plekken gemiddeld meer op dan op andere. Avond is meestal spannender dan overdag.

De combinatie van dit alles bepaalt wat ik draag. Is het waardeloos dat je hierover kennelijk moet nadenken in deze stad: ja. Laat ik daardoor mijn hobby verpesten: nee. Het is niet anders maar op deze manier kan ik nog steeds genieten van mijn horloges.

In de praktijk betekent dit dat ik mijn Datejust (fluted, jubilee) niet ‘s avonds of met korte mouwen draag. So be it! De rest voelt minder riskant.

Ik wens je succes met jouw afweging!

Het vervelende is dat ze je niet per se iets hoeven vragen maar je gewoon met 2-3 man in de rug aanvallen. Daarbij zijn het soms ook nog gastjes met een kickboksachtergrond die wel weten hoe ze je moeten raken.

8 likes

Ik draag altijd alles overal zorgeloos :sunglasses::grin:
Gewoon een mindset van IDGAF en genieten van alles wat je doet.
Draag wat je je mooi vind en lekker bij voelt. In Nederland valt dat allemaal wel mee. Welke stad dan ook. Alles heeft te maken met mindset en attitude :smirk:
In het buitenland ook overigens, al ben ik daar op plaatsen geweest waar de mensen me wel waarschuwden voor het dragen van sieraden etc. Maar goed, zolang je je gezonde verstand gebruikt en zelf doet wat goed voor JOU voelt dan zal alles goedkomen. Ieder persoon is anders en ervaart dingen anders. Dus als jouw gevoel zegt dat je het niet moet doen, doe het dan niet. Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. :sunglasses:

3 likes

In het gezellige brabant waar we voor €3,- een hele dag parkeren, ziet werkelijk niemand wat je om de pols hebt. Oh ja laatst bij één of ander lokaal vrouwenfeest, waar wij mannen pas later mogen aanschuiven als alle dames reeds de weg kwijt zijn; zag ik een weinig verfijnde mededorpeling bier door de zaal smijten. Om zijn zijn pols een geelgouden Sub :ok_hand: :crazy_face:

Misschien is bovenstaande niet het beste advies in de grote stad, maar komop lekker dragen die handel!

3 likes

Alles erop?

Ik heb geen hele dure horloge’s, (duurste is een Rolex Oysterquartz, verder nog een Seamaster 300M Peter blake), en in Europa draag ik deze overal en wanneer ik wil. Maar als ik voor mijn werk in Venezuela, Nigeria, Mexico of soortgelijke landen ben draag ik meestal helemaal geen horloge om de pols. Meestal stop ik een oude Seiko 5 in mijn broekzak.

De meeste mensen daar verdienen een fooi en het is een beetje de kat op het spek binden om met een horloge rond te lopen die voor hun een waarde vertegenwoordigt van 2 of 3 jaarsalarissen. Een collega van mij is ooit eens met een ijzeren staaf op het hoofd geslagen voor zijn Rolex en heeft het ternauwernood overleeft. En dit was niet op straat maar in een met bewakers beveiligde barakkenkamp bij een boorput.

5 likes

Daar heb jij vast betrouwbare gegevens voor

1 like

Dit gebeurt helaas ook inderdaad. Nu kun je bij je eigen huis wel beveiligingsmaatregelen nemen, zoals camera’s of gewoon een ‘slimme’ deurbel.

Maar je hebt een punt en ik neem dus ook geen eten en pakketjes aan met een Rolex om de pols.

1 like

Kan je mij dit adresje even doorgeven? :rofl:

2 likes

Dragen is voor mij één ding. Ik draag wel Rolex (explorer) gewoon in de stad. Nu heb ik het idee dat een explorer ook niet per se het meest opvallende horloge is waar de boefjes het op voorzien.

Voor mij is het helaas wel een reden om heel erg te twijfelen of ik bepaalde horloges überhaupt moet kopen. Het kriebelt al een tijdje voor een vintage day-date. Voor mij is niet eens zo zeer de angst dat ze hem van mijn pols trekken maar vooral dat ze bij me voor de deur staan als ik er niet ben, maar mijn vrouw en kinderen wel.

4 likes

Als ik dit alles zo lees voel ik mij meer en meer gezegend met een te laag inkomen. Zorgeloos met mijn SPB143 door het leven. En Seiko 5’jes. Altijd Seiko 5’jes.

7 likes

Je kunt ook niet in een stad wonen, scheelt ook.

Bijkomend voordeel is dat je geen €750.000 betaald voor een kippenhok, heb je weer meer geld voor een Rolex.

Ter Apel schijnt relatief goedkoop te zijn

4 likes

Google eens op ‘woningovervallen horloges’ Kees.

Ruim een jaar geleden SybrenAnne
En dat is een incident.

Da’s het mooiste.

Heb je al gegoogled Kees?

Explorer 36mm of sub draag ik altijd. Ook in de stad.

2 likes

Hebben we het dan over Bronkhorst of Amsterdam?

Word je overvallen van je Nep Rolex …das wel echt heel treurig :speak_no_evil:

3 likes