De VS zijn Hong-Kong voorbij gestreefd qua afzetmarkt…
De daling is nog steeds niet gestopt…
De VS zijn Hong-Kong voorbij gestreefd qua afzetmarkt…
De daling is nog steeds niet gestopt…
Opvallend dat in de 200+ categorieën de waarde sneller daalt dan de aantallen. Fabrikanten hebben dus prijzen verlaagd. Totaal dalen de aantallen nog altijd harder dan de waarde, de -200 categorie is dus duidelijk de grootste.
Waarschijnlijk zijn dit trouwens exportprijzen exclusief belastingen, zoals wel vaker bij data van de FH. Dus een horloge van zeg CHF 150 ligt voor een veelvoud in de winkel.
Of het exportprijzen zijn moet je me niet op vastpinnen, dat weet ik niet.
Of het een veelvoud van 150 CHF is weet ik ook niet, maar wel voor meer …
Die exportprijzen zijn een veronderstelling op basis van ervaringen uit het verleden.
Dat veelvoud kom je wel aan. Importheffingen, marge van de importeur, marge van de winkelier en BTW komen er sowieso nog bij.
Hey thnks voor de aanvulling
Oh nu hebben we 2 Zwiterse doomdraden. Maar die tabel in de OP is wel serious shit. De daling is consequent en langdurig. Het kan niet anders of dit heeft ingrijpende gevolgen voor de strategieën van bedrijven.
Niet zo dramatisch doen, hoe kun je op basis van een grafiek over de periode van een jaar nu zeggen dat de daling langdurig is. Als je een grafiek over 10 jaar tekent heb je waarschijnlijk een positieve trendlijn.
Er zijn de aanwijzingen dat de op grote schaal smartwachtes horloges vervangen, en de afgenomen belangstelling voor horloges bij jongere generaties in het algemeen is een feit. Er is de vaststelling dat een horloge geen musthave meer is. Je ziet ook het oude mannen gehalte van de Rikketik etc, de liefhebbers vergrijzen (al gaat het daar veelal alleen om vintage). Dat zijn bedreigingen voor een bedrijfstak, en voor de polscultuur, vanuit een “horlofiele” visie weliswaar, die een langdurig karakter hebben.
Daarnaast is er in een draadje op HF een grafiek die niet slechts al op en neer bouncend per saldo een neerwaartse tendens laat zien, maar zelfs gestaag neerwaarts gaat. De grafiek is inderdaad van de afgelopen 12 maanden, maar de “bedreigingen”, in bedrijfseconomische termen, zijn langdurig.
Ik heb dat onderscheid “problemen” vs “grafiek” inderdaad wat vertroebeld in mijn vorige post. Maar het probleem is niet de grafiek van slechts de laatste 12 maanden, dat is alleen een weergave, maar een vertaling van een (laat ik nog eens wat dramatisch’ zeggen ) grimmige werkelijkheid.
Ik denk dat in veel boardrooms de optimisten in de minderheid zijn, en er nerveus naar strategieën wordt gezocht. Ik slaap er verder prima onder hoor.
Wacht maar tot die jonkies geld gaan verdienen.
Willen ze meteen een Zwitser.
Let maar op
Grt.
Heb je ook bronnen voor al deze punten?
Ja helemaal mee eens. Dit soort stukken worden vaak onderbouwd met behulp van anecdotes en quotes uit interviews, in plaats van cijfers en rapporten. Wij als consument hebben geen inzicht in de marktstudies die door de merken worden gedaan, ik heb ook zat stukken online gelezen die stellen dat de apple watch slecht verkoopt en kan de hele situatie niet goed beoordelen Ik ga ervan uit dat er geen echte experts rondlopen op dit forum (zo wel, dan graag je twee centen natuurlijk!) en dus doen we er allemaal goed aan niet al te stellig te zijn in dit soort discussies.
Tja, in China zijn ze strenger op corruptie gaan controleren
Twee, mijn linkeroog en mijn rechteroog. Toen ik begon met werken (en met studeren ook) droeg 95-99% een
horloge. Deze zomer telde ik op een seminar/workshop met receptie iets van 10%.
Het horloge is geen musthave meer, welke bronnen wil je hebben?
De Rikketik wordt natuurlijk voornamelijk bezocht door liefhebbers van vintage horloges, maar ook daar géén jeugd. Absoluut niet. Ik ben in geen decennia meer op de auto RAI geweest maar daar liep echt wel jeugd. Enthousiaste jeugd in zeer ruime aantallen. Zo ook op de Firato, ooit. (Hifi beurs lang geleden).
Verder is de markt in Azië sterk aan het inzakken, hadden we recent nog een draadje over.
Ik heb niet zo’n zin om hier veel dieper over te discussiëren, maar ben nog wel benieuwd waarom @Vahalis hier anders over denkt?
Waar zeg ik dat ik er anders over denk?
Je projecteert jouw waarnemingen op de gehele horlogemarkt. Ik zeg niet dat het niet waar is maar het gaat om de waarnemingen van één persoon in een heeeel klein landje.
Je vraag om bronnen voor genoemde punten die nogal voor de hand liggen vind ik. Misschien is het wel lastig bronnen te noemen van het feit dat de auto het paard heeft verdrongen, terwijl er nog paardenliefhebbers zijn.
Maar inderdaad, je kunt ook om bronnen vragen van punten waar je het mee eens bent.
Ik zei oa.:
quote=“Hieronimus, post:9, topic:82191”]
in veel boardrooms
[/quote]
en niet “in alle boardrooms”
En verder staat het web vol met vergelijkbare waarnemingen. Als je het tegenovergestelde waarneemt lees ik het graag.
En nog over
Waarom zeg je dan niet hoe je er precies over denkt, dat kan toch interessant zijn. Het blijft hier toch “in grote lijnen” en geen dissertatie. (gelukkig).
Ik zit met hetzelfde probleem als MaartenRH:
Al het nieuws wat we lezen gaat over de ontwikkelingen de afgelopen tijd. Dit geldt ook voor de persoonlijke waarnemingen. Op de site van FH of ergens anders heb ik nog geen artikelen gevonden over marktverkenningen.
De trend dat mensen minder horloges dragen (dat zijn ook mijn waarnemingen) is al langer gaande. Waarom ging het met de Zwitsers horloge industrie dan tot vorig jaar zo goed? Ik verwacht dat er verschil is tussen de verschillende kopersgroepen en dat het uitmaakt of je produceert voor mensen die een horloge functioneel, als sieraad, voor de pats, voor het vakmanschap etc. dragen. Ik heb echter te weinig informatie om daar echt iets over te zeggen.
Verder gaat het met de smartwatch ook niet geweldig. Ik zie ze zeer weinig in mijn omgeving en de aantallen zijn ook nog niet indrukwekkend:
Dat mensen niet meer elke dag een horloge dragen, wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen horloge hebben…
Ik heb er best een aantal artikelen over gelezen eigenlijk.
De grafiek in de OP is van één jaar, ik zie zo gauw niet of dat nu Amerikaanse of mondiale cijfers waren. Maar een paar seconden zoeken vind ik een artikel in de Neue Zürcher Zeitung waarin een dalende grafiek staat van de Fédération de l’Horlogerie maar nu over twéé jaren, weergevend de totale horlogeexport vanuit Zwitserland.
en:
"(…) denn in Stückzahlen sind die Schweizer Uhrenexporte bereits seit 2012 rückläufig. Nur weil die Uhren immer teurer wurden bzw. sich der Produktemix in Richtung teurerer Zeitmesser verschob, konnten die Exporte in Franken bis 2014 gesteigert werden, bevor sich auch dort das Bild umkehrte."
Het slopen van onverkochte horloges, en het dumpen van horloges door AP/PP/Rolex met 32-45% is ook nieuw (te Hong Kong, maar je kunt ze zo naar de USA vliegen bv).
(link van het artikel staat pas in post 17. Vereist nu registratie bij Wall Street Journal om te lezen btw)
Tja, zit wat in. Boeren verrichten vroeger ook geen marktstudies, maar kozen op basis van een hoop gekende factoren plus “gevoel” een mix van vee en gewas. En dan hadden ze het wel eens mis ja. Maar meestal niet.
De door jou gewenste terughoudendheid is gepast in een marktstudie en bij een Swatch/Rolex/PP/Casio direktievergadering. Maar het is hier wat dat betreft toch meer beach dan boardroom , een hobbyforum waar ik ongerustheid veronderstel in de echte boardrooms. Kritisch zijn over de bronnen is altijd goed, maar je hoeft geen expert te zijn om een tendens uit die bronnen te lezen.
Bronnen die het tegenovergestelde laten zien ben ik zeker wel geïnteresseerd in, ik las pas eergisteren dat de Apple Watch omzet nu toch achter blijft. Maar signalen dat de smartwatch omzet nu lijkt te stokken betekenen nog niet dat het zware weer over is.