12 beginnersfouten die een horlogeliefhebber niet mag maken

Hi,

Ben Clymer van Hodinkee heeft een lijst van 12 punten opgenomen op zijn webpagina die een beginnend horlogeverzamelaar behoedt voor het maken van fouten.
Kwaliteitsmagazine Quote :laughing: heeft het artikel vertaald naar het Nederlands en vind je hier.

Ik heb de lijst met beginnersfouten hieronder samengevat.

Wat vind jij: is dit een goede checklist, of juist helemaal niet?

1. Geloven dat een uurwerk het horloge maakt
  2. Niet genoeg respect hebben voor Rolex
  3. Geloven dat een duur horloge of veel complicaties gelijk staan aan goede kwaliteit
  4. Geen Omega Speedmaster hebben (of ooit gehad)
  5. Een gewone kalender verwarren met een jaarkalender
  6. Ervan uitgaan dat iedereen die meer uitgeeft aan een horloge dan jij dit alleen doet als investering en het horloge nooit gaat dragen
  7. Elke vintage Rolex met een zwarte lunette ‘Bakelite’ noemen
  8. Eén bericht op één website zien als een feit
  9. Een Deployant-gesp een ‘Deployment’-gesp noemen
  10. Verkondigen dat jij de grootste verzamelaar ter wereld bent
  11. Ervan uitgaan dat een bizar hoge prijs tijdens een veiling alleen bereikt is omdat een merk zelf de bieder was
  12. Vergeten dat het ‘maar’ een horloge is (en je er geen nodig hebt)

Matth

3 likes

Wauw (…)

1 like

13: Een site als Hodinkee serieus nemen.

27 likes
  1. In de webshop van Hodinkee een horloge kopen.
21 likes

What a load of Baloney. :joy:

2 van de fouten gaan om Rolex. En dan zijn het ‘beginnersfouten’. Ik dacht dat Rolex de holey grail was maar het is dus een beginnershorloge.

8 likes

aVlRaEoQ_700wa_0

4 likes

15 - dit soort lijstjes serieus nemen . . .

7 likes

Hodinkee zag de OP als een instap horloge (dus niet alleen instap Rolex maar samen met een omega als algemene instapper)

1 like

De f91w is het echte instap horloge €10- :wink:

1 like

Ik wìl helemaal nooit never geen Speedmaster !!! :rage:

4 likes

Dat is 3 dubbel waardoor hij wel weer klopt (min x min x min = min😆).

2 likes

Wat een kul. Natuurlijk is een uurwerk een onderdeel van het horloge en maakt het uurwerk zeker wel veel uit. Een Rolex met een sellita zou kwalitatief een misstap zijn. Begrijp me niet verkeerd, het zijn vast prima uurwerken, maar Rolex als merk staat voor kwaliteit en de uurwerken moeten gewoon een graad hoger zijn.

En overal waar Rolex staat kun je uiteraard Jaeger LeCoultre, Moser en etc.

3 likes

Hij mag een mening hebben…

2 likes

net zoals het mij vrij staat deze onzinnig te vinden :wink:

4 likes

Ik deel je mening

2 likes

Vermoedde al dat dit niet in goeie aarde zou vallen bij menig forumlid. Eigenlijk met alle punten eens op de gesponsorde #4 na :slight_smile:

2 likes

Ah, je hebt een vooroordeel hoe menig forumlid denkt? :wink:

1 like

Vind je?

Ik vind van niet.
Uurwerk maakt t horloge toch niet?
Serieus ik snap dat je als liefhebber kan geilen op mooie of bijzondere uurwerken.
Maar als deze verstopt zit in een lelijke draak gaat t hem niet worden.

Ik weet van geen enkel van mijn horloges welk uurwerk erin zit.
Boeit mij geen zier, de looks maken voor mij het horloge!

1 like

Elk YT kanaal of blog whatever hebben lijstjes voor beginners…

Mijn tip voor iedereen is om het zelf te ontdekken. Ik vind deze lijstjes in de categorie rubberen tegeltjes passen :slight_smile:

Punt 2 is weer een gevoelige en voer voor een fijne discussie met als risico dat dit tpoic in de prullenbak kan. Maar van mij mogen mensen deze fout best maken als dit uberhaupt al fout is.

Men mag een eigen mening hebben dus is de stelling al onzin en wat is genoeg respect? En wanneer is het te weinig en dus ook fout volgens deze zogenaamde expert of betweter?

Ik heb niets tegen Rolex als merk, wel tegen alle poeha van voor of tegenstanders. Het is een goed merk met goede kwalitatieve horloges. Het is niet mijn merk want ik heb geen Rolex centjes :wink:

Maar goed, ik vind het nogal overdreven dit soort lijstjes en zeker dit soort uitspraken.

Punt 12 kan ik me in vinden en voor mij is 1 tot 2k meer dan genoeg voor een horloge. Verder is iedereen vrij om te vinden van elk merk of model horloge.

Je moet het niet zo serieus nemen denk ik, smaken en meningen verschillen en dat is maar goed ook.

2 likes