Attesa Only 🛰

Tot mijn verbazing was er nog geen Citizen Attesa Only topic. :flushed: Dat kan natuurlijk niet heh. :face_with_hand_over_mouth: Dus maar even wat in elkaar geflanst. :grinning:

Attesa is een Italiaans woord dat ‘verwachting’ of ‘anticipatie’ betekent. So…now you know. :grinning:

Historie:

Het verhaal van titanium in de horlogemakerij is het verhaal van Citizen en ATTESA. In 1970 introduceerde Citizen het eerste polshorloge van puur titanium, de X-8 Chronometer. De X-8 Chronometer was verrassend licht, maar toch uitzonderlijk sterk, en was uitgerust met Citizens kaliber 0820 – een batterijgevoede voorloper van quartz-uurwerken met een elektronisch balanswiel en een tikfrequentie van 3 Hz. Dit vooruitstrevende horloge had een kastmateriaal dat net zo innovatief was als het uurwerk dat eronder tikte. In de daaropvolgende decennia zou de ATTESA-lijn van Citizen de fakkel overnemen en titanium uit de 20e eeuw halen en de 21e eeuw in brengen. De ATTESA-lijn is nauwelijks vertraagd, met de nieuwste modellen met het gepatenteerde, ultraduurzame Super TitaniumTM van het merk en alles van Eco-Drive Atomic Timekeeping en Satellite Wave GPS-uurwerken tot innovatieve inkjetgeprinte wijzerplaten die dynamisch veranderende kleuren produceren.

Na jaren van onderzoek en ontwikkeling introduceerde Citizen in 1970 horloges met titanium, gebruikmakend van de opmerkelijke eigenschappen van het materiaal die al lang erkend werden door de lucht- en ruimtevaartindustrie. Citizens beslissing om het materiaal te gebruiken kwam deels voort uit de wereldwijde fascinatie voor de ruimterace. Slechts een jaar voor de lancering van de Chronometer X-8 bereikte de ruimterace zijn hoogtepunt met de maanlanding van Apollo 11. Het uitgebreide gebruik van titanium in ruimtevaartuigen sprak tot de verbeelding van de ingenieurs van Citizen en de Chronometer X-8 was geboren. Het zou nog 17 jaar duren voordat Citizen in 1987 de ATTESA-lijn lanceerde, maar ze deden dit met de toewijding om titanium te omarmen en te ontdekken wat er allemaal mogelijk was met dit metaal.

Bron : Take To The Stars With Citizen's ATTESA Collection Of Super Titanium Watches | aBlogtoWatch

En het begint allemaal met de allereerste Attesa in 1987…

De ATTESA-lijn zou nieuwe kast- en materiaaltechnologieën blijven omarmen, inclusief volledige DLC-coating (diamond-like carbon) en natuurlijk Citizen’s gepatenteerde Super Titanium. Hoewel titanium ongelooflijk licht (ongeveer 40% lichter dan staal) en sterk is, ontstaan ​​er gemakkelijk krassen op het oppervlak. Dankzij Duratect, hun gepatenteerde oppervlakteverhardingstechnologie, is Citizen’s Super Titanium vijf keer harder dan roestvrij staal, waardoor krassen vrijwel uitgesloten zijn. Tegelijkertijd behoudt Super Titanium alle andere eigenschappen van titanium, zoals hypoallergeen en zeer corrosiebestendig. Citizen’s Super Titanium is zelfs gebruikt in de ruimtevaart, waar het als onderdeel werd gebruikt in de poten van de HAKUTO-R maanlander.

Bron : Take To The Stars With Citizen's ATTESA Collection Of Super Titanium Watches | aBlogtoWatch

De nieuwste 2025 modellen (CC4105-69E en CC4104-53E) zijn uitgerust met het nieuwe F950-08Z uurwerk met Eco-Drive en Satellite Wave GPS techniek. Het horloge is gemaakt van Super Titanium (Duratect DLC of Duratect TICC) en, voor het eerst op een Attesa, is de bezel ceramisch. De sluiting heeft een superhandig snelverstelsysteem.

Dank voor het lezen en graag dit draadje volspammen met mooi Attesa spul! :grinning: :ok_hand:

Ik trap af met een paar foto’s van mijn nieuwste aanwinst de CC4105-69E…

27 likes

Ik doe wel een duit in het zakje…

11 likes

Staat er een in het blauw al een hele tijd, geen liefde voor :cry:

5 likes

De eerste Attesa, waar ik er dus een paar van verzameld heb (vanuit Japan), heeft ook een design prijs gewonnen in 1987. Het is een klein horloge (32 mm), maar de damesversie is nog kleiner.

De variant met de donkere wijzerplaat kwam uit in Europa, gewoon als Citizen dus zonder Attesa branding, en zonder saffierglas.

Ik kan nog wel 10 pagina’s vullen over Attesa, maar ik beperk me nu tot een historisch overzichtje van de Attesa website zoals die in 2012 online stond.

En een historisch overzichtje uit een folder van een paar jaar later.

Tot slot de opmerking dat Citizen al enkele titanium horloges had tussen 1982 en 1987 (na dus die eerste in 1970), maar Attesa was het eerste Citizen submerk dat uitsluitend van titanium was gemaakt, de gehele collectie dus.

6 likes

Ergens begrijp ik dat wel. :face_with_hand_over_mouth::wink:

3 likes

:face_with_symbols_over_mouth:Zo jammer dit :rofl:

1 like

Prachtig zeg dat je een collectie hebt van de historische modellen. :ok_hand:

:laughing: sowwy was een gebbetje uiteraard :nerd_face:

2 likes

Mijn eigen Citizen museum ja :wink:

2 likes

Lees het net idd. :smiling_face: Erg fraai en bijzonder. Hoe ben je er ooit op gekomen ze te gaan verzamelen?

Serieus: ik eigenlijk niet. Foto’s doen het horloge geen recht. In het echt vele malen mooier. Maar niet mijn smaak moet ik dan weer toegeven :man_shrugging:

2 likes

Doe nog een paar mooie foto’s hier plaatsen…sowieso leuk om te zien…en wie weet positief voor de verkoop? :muscle:

2 likes

Ik verdiep me al bijna tien jaar in de geschiedenis van Citizen en ben ook dingen gaan verzamelen, met name rond het thema titanium.

2 likes

Tof. :+1: Ik ben sinds het horloge virus bij mij opdook ook fan van Citizen. Met een Skyhawk is het allemaal begonnen en daarna nog tientallen andere modellen gehad. Mooi merk. :ok_hand:

Ik ben zoals mijn username doet vermoeden meer van de Promasters, maar Attesa heeft leuke collecties gehad, en die nieuwe die je hebt vind ik ook erg tof.

1 like

Dank je!

Ps Ik heb zelf ook een rits Promasters gehad. :slightly_smiling_face:

3 likes

Erg toffe aanwinst David! :smiley:

Daar had ik dan wel een foto van willen zien :wink:

1 like

Thx :+1: Valt niet zoveel aan te zien…maar vooruit…zelfs 3 foto’s :slightly_smiling_face:

6 likes

Nog twee foto’s uit een ‘alternatieve hoek’…

113gr om een 20.5cm pols. :feather:

12 likes