Beginnen met bouwen van horloge

Beste mensen,

Het gaat er van komen. Ik ga (proberen) een mechanisch horloge in elkaar te zetten. Ik wil rustig beginnen met een simpel uurwerk in een kast te plaatsen, plaat en wijzers en glaasje erop met een glazen achterkant. Nog geen gepruts aan het uurwerk zelf.

Mijn idee is om een dunne, (8-9mm) 36-38mm grote field watch in elkaar te gaan zetten met een handopwinder uurwerk.

Nu ben ik me suf aan het zoeken op eBay en op sites zoals Namolomods https://www.namokimods.com/collections/show-all-srpe

Echter kan ik door de bomen het bos niet meer zien en kom (gewoon) geen mooie kasten tegen die 38mm breed zijn met een hoogte van max 9mm (10 mag ook nog… net…)

Wie o wie kan een paar tips geven voor (in de EU) gevestigde leveranciers / winkels / sites waar onderdelen te verkrijgen zijn?

Gereedschap heb ik ook nog niet (behoudens een bandenwissel pen van Bergeon). Wat zou ik het beste kunnen aanschaffen om met bovenstaande goed uit de voeten te kunnen?

Alvast hartelijk dank voor uw inspirerende antwoorden.

5 likes

Hi Rob, ik denk dat je het moeilijk maakt voor jezelf met deze eisen. Het is doorgaans makkelijker om te beginnen met een duiker, zeker vanwege de beschikbare onderdelen.

Als je onderdelen koopt op Ali, namoki, watch and style etc. weet je ook dat alles past om dat de passende uurwerken erbij staan en in sommige gevallen ook welke bezels passen.

Mocht je tijdens het in elkaar zetten problemen hebben of tips willen dan kun je altijd pb’en.

2 likes

Thanks! Jah I know, leg de lay graag hoog en wil een aanvulling op m’n collectie (vandaar de keus voor een kleine field). Ik zal eens gaan overdenken en bekijken of er een mooie duiker te maken is.

Nogmaals dank voor je reactie.

1 like

Koop een seiko snk807 en haal die uit elkaar en dan weer in elkaar. Reden is de onderdelen zijn rijkelijk te krijgen je kan ze makkelijk modden en oer degelijk uurwerk.

Ik wil die 5 wel uit elkaar halen voor je dat je hem zelf in elkaar zet weer, is ook een idee misschien.

1 like

Hallo Rob, voor het assembleren van een horloge heb je niet veel meer nodig dan vingercondooms/handschoentjes, en vaste hand en een tooltje om de wijzers te plaatsen (een pers of een vaste stift). Eventueel wat kleine schroevendraaiertjes als er kleine schroefjes zijn. Koop je een kast met een los glaasje dan ook een pers voor dat soort werk.

Enfin, je hebt waarschijnlijk gezien dat de meeste onderdelen voor Seiko’s zijn. Dat heeft te maken met het feit dat de Seiko 7s26/NH3x-serie erg vriendelijk is voor de beginnende bouwer. ik zou dus lekker even op YouTube wat filmpjes kijken van mensen die Seiko mods in elkaar zetten om een beetje een idee te krijgen. Het kanaal van ‘Lumeshot’ is hier bijv. erg goed voor.

Met de Seiko-kalibers ga je jouw gewenste dikte echter niet redden (geen handopwinders trouwens), dat wordt minstens 11mm, maar op dat punt zou je dan even moeten toegeven. Als je een beetje bekend bent met de Seiko’s kun je misschien kijken naar wat Zwitserse uurwerken of naar tweedehands onderdelen/kasten. Vertrek iig altijd vanuit het uurwerk en kies een courant werkje om mee te beginnen, dan heb je de beste kans op onderdelen.

1 like

Kijk eens aan, daar kan ik al wat mee. Mag wat gaan uitzoeken van miss. (voor m’n verjaardag, wat moet ik je anders geven… zei ze). Kan ik het alleen maar mee eens zijn uiteraard.

Dank! Zo’n duiker hè… zal er aan moeten geloven lees ik zo :grimacing:

haha, duiker hoeft niet persé! eerste mod die ik had gedaan was een, eh, op de rolex explorer geïnspireerde fieldwatchachtige met een normale lunette. Enfin, het blog van Namoki heeft nog meer leuke dingen: https://www.namokimods.com/blogs/namokitimes/behind-the-build-008-field-watches

1 like

Jaaaaa :raised_hands: dit komt al een heel eind in de goede richting.

Altijd leuk om iets helemaal zelf samen te stellen.
Ik, en nog een paar hier, heb goede ervaring met deze Ebay verkoper. Die heeft leuke en kwalitatief goede spullen. Aardige kerel die graag je vragen beantwoord en behulpzaam is.
Bekijk dit op eBay

Zelf heb ik deze samengesteld met spullen bij hem vandaan.


Heb dit topic erover gemaakt, misschien staan er nog tips voor je in.

Belangrijkste is om eerst al je onderdelen bij elkaar te zoeken voordat je iets gaat bestellen.
Ik kan je nog een heel verhaal vertellen over wat er kan gebeuren als je dat niet doet :grimacing:

Uiteindelijk is het met een omweg nog goed gekomen met dit als resultaat.

Deze verkoper heeft 36mm explorer cases, misschien is dat iets voor je of misschien heeft ie nog iets anders voor je.
Bekijk dit op eBay

Ik heb deze daar vandaan.

Belangrijkste is dat je een case vindt voor het juiste uurwerk, dat er eventueel een spacerring voor het juiste uurwerk bijzit en dat je dial in de case paßt wat betreft Diameter en dat ie ook op het uurwerk past.
Voor NH35 uurwerken zijn de meeste spullen te vinden, je hebt dan alleen geen handwinder.

Als je vragen hebt stel ze gerust, misschien kan ik je helpen.

4 likes

Ge-wel-dig! Veel dank, ik ben weer even zoet.

Zo komt er zeker wat moois.

Nogmaals dank!

1 like

Ja, daar heb ik al wat over gelezen. Uurwerken passen in een case kan een dingetje zijn als er geen juiste pas ring/houder om hen zit.

1 like

Dit is echt een beauty!

1 like

Inderdaad. Dus als je weet welk uurwerk je wilt gebruiken altijd een case kopen waar een spacer bijzit. Sommige cases zijn gemaakt voor meerdere uurwerken en vaak kun je dan kiezen welke spacer je erbij wilt hebben.
Zonder die spacer zit je uurwerk los in de case.

Thanks. Tof ding wel. Is wel aan de grote kant. 42mm dacht ik. Heb hem inmiddels weer verkocht.

Hehe. Ik ga ook voor een kleiner model.

1 like

Je hebt al veel tips gekregen. Micht je nog op zoek zijn naar gereedschap en benodigdheden, dan kun je o.a. shoppen bij watch-tools.de

Tuurlijk kun je elders je spullen halen, maar ik kon hier bijna alles vinden en dat vond ik wel fijn. Had deze shop ook als tip gekregen toen ik begon met modden.

1 like

Vergeet niet een goede spiraaltang/ pincet die heb je ook wel nodig.
Rodico is ook wel nuttig om te hebben daar kun je stofjes mee weghalen van het uurwerk en de wijzerplaat voor tijdens en na het monteren.
Succes met je project hou ons op de hoogte hoe het gaat

1 like

Dank u, ik was ook van plan langs van de Gevel te gaan (in my hometown)

http://www.vofvandegevel.nl/

2 likes

Jazeker, en dank voor de aanvulling!

1 like

Dat is nog veel leuker!

1 like