Bezel van duikhorloges

Al een tijdje zit ik naar duikers te kijken (Er is zoveel moois/interessants).

Wat mij opvalt is dat de bezel bij de meeste duiker-horloges (nouja die ik heb gezien dan) oplopende getallen hebben (10 … 20 …30 …) en maar af en toe andersom (50…40…30…)

Zie bijvoorbeeld in dit plaatje van @louis of deze van @Donkq

Als ik het goed begrijp is de werking van het eerste “type” : zet de 0 op de bezel gelijk met de minuten wijzer, dan kun je zien je hoe lang je al onder water bent. Dit is min of meer een soort stopwatch functie.

Het tweede type : zet de tijd die je maximaal onder water mag (bv. 30 minuten) op de bezel gelijk met de minuten wijzer. Je ziet nu hoe lang je nog ondergedoken mag blijven. Dit is min of meer een zandloper functie

Mijn voorkeur zou uit gaan naar de tweede vorm. Dan hoef je onderwater niets te rekenen? Je ziet meteen hoe lang je nog mag.

Let wel…ik heb nog nooit gedoken :smiley: :smiley:

Nu vraag ik mij af is hier een soort functionele afweging gemaakt door de ontwerpers? Of heeft het alleen maar met esthetiek te maken?

Wanneer ik op de site van HGP kijk zie ik dat zij ook binnen hun lijnen in deze niet erg consistent zijn.

Nouja…ben benieuwd wat jullie hier van denken.

1 like

Deze site - ik hoop dat ik, als TL-1, de link kan/mag posten - geeft je veel info:

2 likes

er zijn bewuste keuzes voor count up en count down bezels, waarmee ze niet persé enkel voor duiken zijn maar ook voor vliegen of navigeren. Duiker met iets serieuze inslag heeft een duikcomputer

2 likes

May ik vragen waarom je dan naar duikhorloges kijkt? Het is een klein beetje een cliche (uiteraard zelf ook gedaan, maar dat nu nog vrijwel uitsluitend nette horloges)

Formeel gezien moet je volgens de ISO standaard iets hebben wat je in staat stelt af te lezen hoe lang je gedoken hebt, en is volgens mij een countdown bezel niet relevant.

De reden is dat je aan de hand van je tijd onderwater je decompressie ter plekke berekent, een niet op basis van “hoe lang je mag”.

Overigens gebruiken duikers een Suunto of Cresta computer. Geen horloge. Dat is zo 1975.

1 like

De tudor pelagos mn heeft dat ook.

Dit is de reden:

TECHNICAL NOTE: THE COUNTDOWN BEZEL

Divers carry out underwater navigation in pairs, connected to one another by a strap known as a “life line” and complete a series of straight swims guided by a magnetic compass, by following a pre-planned route. They swim at a constant speed for a set time in each section, completing as many sections as necessary whilst timing each one exactly. This navigation entails restarting a countdown at each change of course. The anti-clockwise graduation and luminescence of the bezel of this model make it easy to set up and monitor each countdown, by aligning the time set for the section to be covered on the bezel with the minute hand. When the minute hand arrives opposite the triangle, the team changes course and the diver in charge of timing begins the next countdown.

Bron:

1 like

Ow super…top
Heb ik tijdens de lunch wat te doen :slight_smile:

Dan ben je aan het navigeren voor duikers die zo dicht aan de oppervlakte blijven dat decompressie geen onderwerp is.

Om te desk diven natuurlijk :man_facepalming:
Daarom heb ik ook een vintage duikertje.

Vraagje voor jou, je hebt een Reverso. Heb je wel eens polo gespeeld?

3 likes

hij rijdt in een Polo :wink:

3 likes

Ligt aan de diepte EN tijd die ze onder water zijn.
Die militaire duikers gaan ook naar 30m diepte hoor.

Jazeker. Waterpolo, jaren lang. Maar de Reverso past bij iedere sport waar je je glas bij aan gort kunt tikken, dus squash telt ook. Ik heb tijdens een of squash ooit mijn Speedy aan diggelen geslagen met een racket, dus daar was een Reverso handig geweest.

Nooit. Auto’s komen uit Frankrijk en zijn in mijn optiek bij voorkeur elektrisch.

De nieuwe ID.Polo is best leuk, dat geef ik toe, maar liever iets Frans.

1 like

Betweter met je waterpolo :crazy_face: Je snapt heel goed wat ik bedoel. Ik schreef POLO.

Maar goed. Dito voor een duiker. Ftfy.

1 like

Bedzweter :slight_smile:

2 likes

Ik houd er niet van om op paarden te zitten. Geef me een Honda CRF300, en hamer en een bal, en we zijn in business.

Who cares. Draag die Reverso.

On topic. Bezel van een duiker. In rust.

2 likes

Yes … dat lees ik nu ook, zo door de reacties heen. Er zit wel wat meer aan die duikwereld vast dan ik me zo voorstelde.

Yes…dat mag :slight_smile:
Omdat ik ze tof vind. (Ha…dat lijkt me dan ook de enige goede reden :-))
Ik zal ook nooit piloot worden, maar een Flieger zal er ook ooit wel eens komen.
En als toetsenbord-kantoor-ridder time ik vrijwel nooit hoe lang ik over een mailtje doe, dus een opgeleukte stopwatch heb ik ook niet nodig.

Maar ze zijn allemaal zo tof…komen er vast wel.

En sja…wat zijn nette horloges? Zijn dat dress-watch achtige horloges…ik heb eignelijk nooit een pak aan (die tijd heb ik gehad)…dus die mogen dan ook niet?

Nee…ik houd het maar bij “als ik 'm tof vind, dan komtie op mijn lijstje”

Zoals gezegd…nog nooit gedoken…en vermoedelijk blijft dat zo.

Ik ben nog van voor 1975… :smiley: :smiley:

Zodan…dat duiken is ook niet gewoon lekker een beetje spartelen en Nemo spotten zeg.
Ik heb een wat naieve kijk op duiken merk ik nu.

2 likes

Je hebt ook mensen die onderwater hun geld verdienen :sunglasses:

2 likes

:ok_hand:t3:

1 like

De draaibare bezel komt uit de koker van Meneer Weems, bedoeld om te navigeren. De Longines Weems was het eerste pilot horloge met deze functie, direct gevolgd door tig anderen tijdens Ww2. Duikhorloges kwamen later.

Historie van hacking, draaibare bezel en Col. Weems

Zelf gebruik ik een duikbezel tijdens dippen in ijskoud (oppervlakte)water, als een stopwatch tot 8 minuten ivm te lage, langdurige afkoeling. Dit werkt voor mij beter dan welke stopwatchfunctie van een chronograaf. Voor eieren koken is het ook handig.

2 likes

Mijn Reverso en andere dressy horloges worden rustig bij een T-shirt en shorts gedragen. Het gaat er niet zozeer om wat mag, als meer… Duikhorloges zijn een soort cliche, en een tijd lang de meest verkochte horloges op de markt geweest. Ik vind het een beetje een kaalslag dat mannen vaak op zogeheten toolwatches uitkomen, met zoals ik de huidige mode gewoon te casual vind om nog een leuke stijl te zijn.

Daarom promoot ik dressy schoenen en horloges graag. Als tegengif voor de helaasheid der dingen. Dat anderen er dan van maken dat ik zou vinden dat iets niet mag is jammer.

You do you is altijd het devies.

Overigens ben ik in mijn dertig jaar bij HP inderdaad nog nooit een propere DBA then gekomen die een pak droeg. :wink:

Dat heet snorkelen.

2 likes