Blancpain Bathyscaphe NA een Pools avontuurtje

** Scroll naar beneden voor de foto’s of lees hieronder lekker verder :wink: **

Voor het eerst op de radar
Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed wanneer ik de Blancpain Bathyscaphe in 38mm voor het eerst (online ergens) tegenkwam, maar het was op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt. Een moderne duiker met

  • een doorsnede van ‘maar’ 38mm, 44mm lug-to-lug en minder dan 11mm dik: een stuk kleiner dan de meeste duikers, maar prima voor mijn 17cm pols en ik draag liever wat kleinere horloges.
  • 100 uur gangreserve: een stuk meer dan de meeste horloges
  • miniscule uurmarkeringen: zijn ze nou uit verhouding of gewoon geniaal?
  • een datum op half 5, niet altijd geliefd, maar ook weer zo klein dat je 'm bijna niet ziet
  • 300m water resistance: toch wel behoorlijk wat voor zo’n ‘kleine’ duiker!

Enfin, voor mij genoeg reden om het horloge een beetje in de gaten te houden en er 's wat meer over te lezen.
De moderne Bathyscaphe is in 2013 geherintroduceerd, maar toen alleen in grijs en blauw in een 43mm versie. De 38mm versie was er alleen in het wit, voor de dames. In 2017 hebben ze de 38mm versie ook in grijs en blauw uitgebracht en later in nog wat limited editions voor o.a. Hodinkee en Revolution Watches. Voor mij is de grijze versie veruit favoriet!

image
Foto is trouwens van het fantastische - Blancpain Blog


Foto van Hodinkee’s Hands-on

Het aankoop avontuur
Ik volgde inmiddels wat mensen op instagram die een moderne Bathyscaphe bezaten (dan wel in 38mm of in 43mm) en ik had alle filmpjes, hands-ons en reviews nou wel gezien. En ook na dat onderzoekswerk bleef het steeds een interessant horloge dus ik ging 's wat serieuzer naar de mogelijkheden kijken. Serieuzer ook qua financiën, want dit zou het eerste horloge in deze prijsklasse, van de zogenaamde ‘haute horlogerie’, worden.

Ik besloot daarom een aantal horloges in de collectie de deur uit te doen en eens te gaan kijken bij ADs om het horloge daadwerkelijk uit te proberen en te kijken wat er qua prijs mogelijk was.

Bij de ene AD ging er niet meer dan 5% vanaf en bij de ander kreeg ik 15%, maar zat er wel al een kras op het horloge en zouden ze dat zelf wel even bijwerken voordat ik het horloge mee zou nemen. Check hier de details van dit verhaal.

Ondertussen had ik ook op Instagram wat stories gepost met foto’s van het horloge om m’n pols en wat vergelijkingen met andere horloges in dezelfde prijsklasse. En toen kreeg ik opeens een berichtje van één van de eigenaren die ik volgde op Instagram die z’n grijze Bathyscaphe in 38mm aan me aanbood, voor een behoorlijk (zeg maar gerust ‘hele’) goeie prijs. Hij zou het horloge namelijk eigenlijk die week aan een handelaar verkopen, maar hij had m’n stories voorbij zien komen en vond het leuker om het aan een andere liefhebber te verkopen dan er een handelaar mee te spekken.

Pff tja, wat doe je dan!? Is dit te vertrouwen? Het bleek om een man te gaan uit een zuidelijke uithoek van Polen en op z’n Instagram account had 'ie nog wel meer horloges uit de hogere horlogerie regionen gepost. Verder normale commentaren van andere enthousiastelingen eronder, met ook zijn reacties.
Nou heb ik m’n Cartier Santos Galbee ook van een particulier overgenomen, welliswaar via Chrono24 (en achterom een deal met elkaar gemaakt), maar dat was ook helemaal goed gegaan. Dus waarom zouden er niet meer betrouwbare mensen zijn?

Inmiddels had ik de nodige foto’s en filmpjes van het horloge van hem ontvangen en zaten er natuurlijk wel gebruiksporen op het horloge, het kwam immers uit 2017, maar de kras die ik bij de AD had gezien was erger dan al die beschadigingen bij elkaar.
Ik vroeg de eigenaar om referenties en hij stuurde me ook screenshots van Chrono24 en eBay waaruit bleek dat 'ie wel vaker horloges had verkocht aan andere particulieren.
Zo hebben we ongeveer 2 weken contact met elkaar gehad met af en toe een vraag over en weer en altijd was het contact correct en snel.
Hij zei wel een keer tussendoor iets van: “ja ik heb nu even cash nodig, dus daarom verkoop ik 'm” en toen we een tijdje contact hadden vroeg 'ie of de verkoop nog doorging, want de dealer aan wie hij het horloge eigenlijk zou verkopen vroeg zich af waar het horloge bleef. Maar buiten die twee dingen had ik eigenlijk nooit het gevoel dat hij me aan het belazeren was…dus…ik besloot het te doen!
Ik wilde wel een soort verkoop overeenkomst met hem hebben, dus die heeft hij opgesteld en hebben we ondertekend en ik heb een kopie van z’n paspoort ontvangen. Voor wat het waard is…
De volgende dag wilde ik het geld overmaken, maar ik had niet bedacht dat ik m’n limiet bij de bank moest verhogen. De betaling stond dus klaar, maar kon nog niet verstuurd worden, want je limiet verhogen kost even tijd (om fraude te voorkomen). En een paar minuten nadat ik hiermee bezig was geweest kreeg ik een telefoontje van de bank om te vragen of ik wel zeker wist dat ik deze transactie wilde doorzetten. Blijkaar gingen de alarmbellen aan hun kant wel rinkelen! Ik zei dat alles in orde was en dat ik me bewust was van wat ik aan het doen was. De volgende dag lukte het om m’n limiet te verhogen en heb ik de betaling gedaan. De dag erna had de verkoper het geld ontvangen en vroeg me nogmaals m’n adres te bevestigen en die ochtend nog kreeg ik een mail van DPD dat m’n pakket was aangemeld.
Dat was al een behoorlijke opluchting, maar je weet natuurlijk nooit wat er uiteindelijk in het pakket zit…

4 werkdagen later werd het pakket bezorgd, super goed ingepakt:


En het horloge waar het om ging zat wel degelijk in de doos!
(eerste snelle foto op m’n pols met een Bonklip bandje dat ik al had, de originele sailcloth die erbij zit ben ik niet zo’n fan van)

image

Zoals ik bij de ADs al had gezien is het echt een prachtige kleine maar hele fijne duiker! Op de foto’s die ik vooraf natuurlijk honderden keren had bekeken leken de uurmarkeringen wat klein, de bezelf wat breed, en ja die datum op half 5… Maar in het echt valt het allemaal supergoed op z’n plek. Ik vind het echt een beauty!
De urenwijzer glijd bijna over de plaat, de minutenwijzer scheert over de uurmarkeringen heen en de secondewijzer rijkt bijna tot aan de bezel, allemaal met het soort precizie dat ik nog niet gewend was!
De wijzerplaat is in kunstlicht vaak egaal donkergrijs en het lijkt alsof de buitenkant een beetje afloopt, maar dat komt geloof ik door het minimaal gebolde saffier dat erin zit. In daglicht komt de sunburst tevoorschijn en krijgt de plaat een soort bruine gloed.
De bezel is met keramiek ingelegd, met daarin weer ‘liquid metal’ voor de minuten aanduiding.
Zoals ik al zei: het geheel werkt echt supergoed samen en is een genot om naar te kijken!

image image image image






Ik had ook nog nooit een horloge gehad met een doorkijk mogelijkheid aan de achterkant, maar oh wat ziet dat er fijntjes uit daar! Ik kan er zelf moeilijk goeie foto’s van nemen, maar Hodinkee geeft het hier prima weer:
image

Er komt ook nog verrassend veel licht uit die kleine lume pips:

Nou ja, jullie begrijpen het wel, ik ben ontzettend blij dat het allemaal goed is afgelopen en mijn vertrouwen in de mensheid is weer aangesterkt! En ben natuurlijk nog blijer met m’n nieuwe aanwinst!

Hebben jullie ook wel 's zo’n risicootje genomen?

194 likes

Gefeliciteerd! Mooi horloge!

1 like

Nee, maar ik begeef mij dan ook niet in deze regionen van de horlogerie.

Mooie aanwinst echt schitterend.

3 likes

Mooi verhaal man…:+1:

1 like

Gaaf horloge en lef om hem op deze manier te kopen! Echt een mooie aankoop!

Dat Bonclip-bandje vind ik niks. Op de nato’s staat hij al een stuk beter!

1 like

Heel mooi. Het staat echt goed om jou pols.

1 like

Dankje!

Ja je moet ervan houden, maar ik hoor wel vaker dat mensen het niks vinden! :wink:

GAAF! En de weg er naar toe eveneens… om je vraag te beantwoorden; ik vindt het stoer! Ikke nie na doen… daar ben ik te control freak voor :grimacing: Maar het is wat je zegt; meestal gaat het gewoon goed!

Ik heb hier op HF ook wel eens gelezen dat men er echt een meerdaagse trip van maakte om het horloge op te halen… dan zou ik dan weer kunnen doen.

Lang verhaal kort… een erg mooi horloge met een mooi verhaal :sunglasses: Enjoy :ok_hand:t3:

1 like

Dit ding is zo mokertje vet! Wordt veel te vaak overgeslagen in deze prijsklasse. Heel veel plezier ervan!

3 likes

Gefeliciteerd met deze echt top aanwinst! Heb hem zelf ook al even in het vizier, echter wacht ik op een goede stalen band van BP zelf ervoor!

1 like

Fantastisch horloge die meteen een mooi verhaal erbij heeft gekregen.
Mijn grootste risico was op goed vertrouwen voor iets minder dan duizend euro iets te laten komen uit Australie van een onbekende. Een fractie van deze prijs maar ook daar klopte alles en had ik alle vertrouwen dat het klopte.

Geniet ervan!!!

edit: een beetje risico in het leven houdt het interessant…

1 like

Echt een super mooi avontuur en horloge. Prachtige uitstraling en mooi bandje!
Gefeliciteerd hoor!

1 like

Wow prachtig!

Jazeker. Met enige regelmaat, maar niet met dergelijke bedragen. Met mijn besteedbaar inkomen voor mij het risico wel benoemenswaardig, maar vind dit ergens wel een fijn gevoel :sweat_smile:. Vooral zoals je zegt; Het vertrouwen in de mensheid. You win some, you loose some. In dit geval, een dikke win! Geniet ervan :grin:

2 likes

Ooh dat was gaaf geweest! En bedankt!!

:wink:

Oeh is die in de maak? Die van de 43mm versie is echt meesterlijk!

Precies, het geeft wel een kick als het lukt!

Thanks!

4 likes

Nee. Ik sprak meestal af in een hotel. Dan was er vaak toch nog wel wat aan de prijs te doen. Je moet er iets voor over hebben toch? :roll_eyes:

Super mooi horloge! Echt heel erg vet. Die zie je niet vaak! Je wist wat je wilde en bent er echt voor gegaan! Dikke win.

3 likes

Schitterend. Van harte met je aanwinst. :+1:

:joy:

2 likes

Van harte proficiat met deze mooie aanwinst!

Toevallig enkele weken zelf ook de Bathyscape omgehad in 43mm net iets te groot voor mijn pols, maar idd wat een prachtig horloge. De lichtinval veranderd het horloge continue.

:ok_hand:

6 likes

Wat een GAAF ding en een heerlijk verhaal zeg!

1 like

Prachtig. Gefeliciteerd

1 like

Leven op de rand! Met als resultaat een schitterende aanwinst! Fraai :ok_hand:

1 like