Datejust Battle: 16013 vs 16030

@HanDavinci zit vol ideeën, het ene nog beter dan het andere. En zoals elk genie zit er ook een missertje tussen. Zo had hij eens bedacht om eens te ruilen, zoals partnerruil, maar dan met horloges. Niet voor een middag, maar voor vier weken. Want zo vaak komen het Noorden en het Oosten niet samen.

Het idee was om de Datejust (16013) van Han en mijn Explorer II (16570) uit te ruilen. In eerste instantie voelde ik wat weerstand bij mezelf, ik houd niet van ruilen; niet van auto’s, motoren, vrouwen en ook geen horloges. Maar dit was natuurlijk een buitenkans om eens Rolex goud te proeven, niet letterlijk Echt niet, Han. Ik heb een Datejust, maar dan de stalen versie (16030). Leuk om eens te vergelijken en dat deel ik graag met jullie.

Verwacht geen opsomming van specificaties, slechts het gevoel probeer ik over te brengen.

Zoals een tiener meisje een dagboek heeft, zo heb ik Han en vice versa. Wij houden elkaar op de hoogte van het reilen en zeilen van onze horloges en de bijbehorende zoektocht. Zo wilde Han een two tone Datejust. Persoonlijk vind ik TT half werk, het is geen staal, het is geen goud. Ik hou niet van half werk.

Als ik de 16013 draag, dan gebeurt er wel wat. Rolex goud voelt gewoon goed, Rolex voelt überhaupt goed. Ik ben partijdig, bevooroordeeld en fanboy. Doe ermee wat je wilt. Het exemplaar van Han is erg strak wat het een genot voor het oog maakt. De blauwe plaat maakt het af, prachtig! En als de zon op het goud valt, fonkelt de DJ er op los. Ik hou er van, zou het dan toch?!

Ik heb de 16013 op verschillende plaatsen gedragen. Op kantoor, op het hoofdkantoor, zelfs op een Duitse vestiging van mijn werkgever. Niemand, maar dan ook niemand, die een opmerking heeft geplaatst over het goud of überhaupt over de 16013. Onder de radar is hij niet, maar het is ook niet zo dat iedereen er over valt. Voor de goede orde; mijn (voormalig) ‘gouden’ Bulova trok meer bekijks.

Terug naar de instap DJ. Voor de afwisseling heb ik mijn eigen 16030 ook gedragen. Han was zo vriendelijk om deze een Polywatch behandeling te geven, daar is hij enorm van opgeknapt. Ook de 16030 heeft een blauwe plaat welke net iets donkerder en soms meer paars is.

Twee DJ’s in huis zette mij toch aan het denken. De 16013 kost aanzienlijk meer, toch verkies ik de 16030 boven de two tone. Jazeker, de 16013 is strakker, meer fancy én zelfs opwindender. De looks van de stalen 16030 trekken mij over de eindstreep.

Eigenlijk is het idee van @Krabong zo slecht nog niet, de stalen bracelet op een two tone kast, mét blauwe plaat, dat dan weer wel. Maar dat wilde ik Han niet aan doen. en ik durfde niet te wisselen

Ik heb wel eens gelezen dat ‘hij er wel mee weg komt’. Nu kan ik zeggen dat dat onzin is. Men ziet het niet, laat staan dat er iets over gezegd wordt. Ik ben van mening dat iedereen een TT Datejust kan hebben. Zelfs mijn verloofde kan hem hebben en het horloge ook.

TLDR; koop vooral wat je zelf wilt. Een Rolex is voor iedereen, in welke uitvoering dan ook. Laat het vooral los dat het je in de weg zit in de maatschappij.

64 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Tof stukje Siedo, met een mooie boodschap en erg leuk geschreven. Ik vind het horloge met op de achtergrond de openhaard en van een afstand genomen, al losjes om de pols, nog het mooiste. Hier krijg je het DJ gevoel bij.

We geven geen cent om wat een ander ervan vindt. Het gaat om je eigen plezier. Daarom draag ik mijn gouden Seamaster met een partij flair, daar zeg je u tegen :sunglasses:


Echt een slechte foto, maar ook dat dondert niet :sunglasses:

21 likes

Dude, dat was toen wij jong waren nog zo. Tegenwoordig hebben ze Snapchat.

Het two -tone wint het ook niet voor mij, maar wel een vermakelijk topic en een prettige vergelijking!
Ben benieuwd wat Hannes van de Polar vindt :smile:

1 like

Leuk om te lezen, ik vind beide versies top :slight_smile:

Han de afgelopen weken:

15 likes

Erg leuk geschreven Siedo! Dankje voor het delen!

1 like

Leuk geschreven @SwedishChef! Maar ik deel je mening niet. Ik vind die TT vetter :wink: net even wat spannender allemaal.

2 likes

Sluit ik mij bij aan. Voor mij ook de TT.

Leuk stukje @SwedishChef :+1:

1 like

1lobi :revolving_hearts:

Mag wel hoor, geen probleem :sunglasses:

Leuk geschreven man, ik voel vooral dit:

Daarom ga ik toch lekker zonder gêne voor een geelgouden Day-Date in het begin van 2019. Die we dan uiteraard even gaan ruilen…van een zaterdag tot een zaterdag :full_moon_with_face:.

Hier nog wat plaatjes van de DJ’s:

10 likes

Een TT DJ moet je keihard rocken, doe je dat niet dan wordt het al gauw een beetje meh. Dus ik sluit me aan bij je keus voor de 16030, ik trek dat rocken niet meer…

Leuk stukje!!!

2 likes

Ik vind ze allebei top. Het liefst zou ik ze dan willen afwisselen, maar dat zou dan weer wat overdreven zijn.

1 like

Beide mooi. Goed verhaal!

Mooie vergelijking, al zou ik ook gaan voor de TT. Maar dat komt vooral door de fluted bezel. I’m a sucker for fluted :drooling_face:.

Ronduit kut na de eerste midweek. Je wil niet dat ik een review schrijf, geloof mij.

Dat zou hetzelfde zijn als @Fate_Amenable_To_Change zijn GS afpakken en hem een maand met een Submariner rond laten lopen voor je hem vraagt om zijn relaas.

Dit dus.

Ik heb geprobeerd om hem iets op te fleuren:

Hij is natuurlijk gebouwd als een tank, maar als je er Seiko op had gezet had ik je ook geloofd.

Het blijft voor mij hetzelfde, ik wil meer flair. Ik geniet van dat gele goud op de pols en deels zit het ook tussen de oren, ik wil zien waar ik voor betaal en zal nooit van mijn leven meer dan 4000 uitgeven voor een stalen horloge.

Ik ben gewoon een edelmetaal-kinda girl :nail_care:

@SwedishChef had wel een goed punt. Zo’n TT valt niemand op in het dagelijkse leven. Als je erop let…sure, maar dat zijn alleen wij. Het is niet alsof je er ineens uitziet als trailer trash, prima te rocken bij elke outfit.

14 likes

Heel leuk neergezet Siedo! :+1:t2:
Ik zou zelf voor de 16030 gaan, staal vind ik mooier.

1 like

Ja, dat klopt. Dat heeft geen zin, vind ik. Een enkele DJ is genoeg, gewoon een keuze maken.

Dat is mijn verloofde. :wink:

Ik voel oud… Opeens…

Die staat. :+1:

3 likes

Dan draag je zelf de DJ als een opa.
Hij hoort losjes te zitten, enigzins schuivend over de pols. Complimenten aan je a.s. vrouw, zij begrijpt hem.

2 likes

Leuk stuk man, kan ze helaas beide niet bekoren… doe mij die explorer maar. Alleen dan wel zonder afgrijselijk gele band

1 like

Strak zitten voorkomt rek op de band.