In aanvulling op voorgaande suggesties: Vostok, Seagull 1963, Raketa
Ik zou ook eens bekijken wat de tweedhandsmogelijkheden zijn! Er zijn heel wat merken in jouw prijscategorie te vinden op deze manier, die nieuw waarschijnlijk wat moeilijker zouden liggen.
Een ‘GW-5000U-1’.
Voor rond de 200 pietermannen heb je een Promaster, een ISO certified diver van een degelijk merk. De perfecte grab and go Eco-drive. Dan kun je stoppen met die plakmerk horloges die je aan de straatstenen niet meer kunt slijten. Of kies een andere Eco van Citizen, keuze genoeg.
Topic kan dicht …
Ohja Citizen en Seiko zou ik doen.
Casio, Seiko, Citizen en natuurlijk een groot vintage aanbod.
Hier een aantal die ik onder de 300 aangeschaft heb (wel in slechte staat en met de nodige TLC opgeknapt tot dit resultaat;
Vintage raad ik je af als je het bij die <€300 aanschaf wil houden. Daar komt namelijk nog een bedrag bij voor service en dat kan makkelijk het eindbedrag verdubbelen.
Toch is dit waar je de pareltjes vind. Hoge kwaliteit voor vaak een fractie van de prijs voor vergelijkbare kwaliteit van horloges die momenteel in de schappen liggen.
Als slot wil ik je het advies geven, waar ik mijzelf nooit aan heb kunnen houden;
temporiseren, contempleren en ipv de knoop doorhakken het aankoopbedrag apart leggen. Dit een aantal keer herhalen en voor je het weet, heb je een budget van 3k
Absoluut! De “duurdere”, rond €150 zelfs met saffierglas!
Orient heeft veel moois en goede kwaliteit in deze prijsklasse.
Die nieuwe ECB-S10D is gaaf zeg!
De merken zijn al genoemd, maar om het nogmaals te benadrukken - Casio/G-Shock, Citizen en Seiko.
Haha dank je. Deze komt er ook aan maar moet nog even de advertentie maken van het weekend. Zelfde prijsklasse.
Traditioneel budgetoprekkertje die niet onder het standaard Seiko/Citizen/Casio/Timex-rijtje valt, maar wél gezien wordt als Swiss Made en een prijs heeft, vergelijkbaar met goede weer-eens-wat-anders tweedehandsjes;
Casio heeft vele nieuwe Edifice modellen en zeker niet duur.
Daar hecht ik persoonlijk steeds minder waarde aan. Ook gezien slechts 60% van de onderdelen wettelijk in Zwitserland geproduceerd dienen te zijn. De rest komt naar verwachting gewoon uit het verre oosten.
Oprekken naar €425, en je komt ik een compleet ander segment terecht.
Sternglas is ook een leuk merk allen met saffier en 50 meter wr.
Ik heb er 2 en ben er heel goed over te spreken valt zeker in je prijsrange.
Zowel in quartz als automatic maar dan kom je wel net boven je bestedingspatroon.
En welkom hier en succes met je zoektocht naar de juiste ware van wat voor merk dan ook.
Soms is er in de Microbrand space in die prijsklasse ook wel eens wat leuks te koop, maar vaak moet je verwachtingen wel een beetje bijstellen.

Klok…ah zo 'n ding aan de wand waar een vogeltje uit komt op het hele uur…
Tot €300 zou ik tweedehands de deftige betaalbaardere merken zoeken.
Veeleer Japans, à la Seiko, Orient, Citizen, etc.
Of microbrands, à la Lorier, Baltic, Islander, Zelos, Henry Archer, Dan Henry etc. Daar vind je vaak nog mooie tweedehands exemplaren rond dat budget.
Maar los van budget en aankopen is het ook zoeken naar wat je echt leuk vind. Je kan uren kijken naar filmpjes en plaatjes over een horloge, en er na dragen toch niets mee hebben. Of het idee hebben dat je een stijl van horloge wil, maar het je uiteindelijk toch niets zegt wanneer je het vast hebt.
Dus vooral wat uitzoeken denk ik, en niet te snel aankopen.