Erg veel bijgeleerd en ook
wil ik weer een kwartshorloge erbij
Mooi moment om mân oudste quartz te flexen:
Suwa Seiko Quartz (pré VFA) 3823-7010
december 1971 in de meest luxe gold capped uitvoering.
Ik mis in het uitstekend relaas wel de belangrijk rol van Patek Philippe waar Henri Stern in 1948 al een Electronic Division startteâŠ
Mooi verhaal met context ![]()
Ik had altijd het idee dat het hele quartz vs mechanisch / Japan vs Zwitserland gegeven vrij analoog was aan het beginstadium van Tesla met elektrische wagens.
(Ondertussen liggen de kaarten al weer anders.)
Eén partij die bestaande sporen heeft kunnen samenleggen, uitwerken, en volledig heeft kunnen doorschalen naar een commercieel sterk en valabel product.
Versus een resem andere grote partijen die in het verleden allemaal wel wat hebben zitten prullen in de marge, maar nooit echt hebben doorgepakt, en dan eigenlijk op emuleren en inhalen aangewezen zijn.
Kijk, hier hou ik van, als horlogenerd!

Ik heb net even lekker de tijd genomen en met veel plezier jouw goed geschreven verhaal en ook maar meteen de rest van het topic gelezen!
Klasse, Chris!
![]()
Dan heb je het al over 1979. Terwijl midden jaren 70 al enorm veel zwitserse fabrikanenten op de fles waren gegaan en/of in financieel heel zwaar weer zaten. Toen had quartz nog een veel kleiner marktaandeel
En ook een punt dus nog 45% is mechanisch. 45% van 60 miljoen is 27 miljoen. Voor 1968/1969 was de productie en verkoop met name voor de eigen Japandse markt. Van die 27 miljoen in 1979 zal ook een groot deel voor export zijn. Zomaar 10-15-20 miljoen mechanische horloges voor export. Dat is een zeer grote en significante hoeveelheid.
Welk horloge is nu eigenlijk de Oudste Quartz op HF? ![]()
Heel goed inzicht gegeven in de âcrisisâ.
Bedankt hiervoor!
Wat een goed en leerzaam stuk. Super! Bedankt voor de moeite en het delen, zeer gewaardeerd! ![]()
Wat een leuk verhaal om te lezen. Dank voor de tijd om dit verhaal voor ons op te stellen! Wordt gewaardeerd.
Nee, want los van het feit dat de Zwitsers 20 jaar hadden om het te onderzoeken, en vervolgens 7 jaar de tijd hadden om hun productie zo te moderniseren dat ze met de Japanners mee konden komen gingen er veel over de kop.
Junghans kwam laat aan op het feestje, moest alles zelf doen, en werd één van de succesvolste verkopers van quartz in de Duitse markt. Zo kon het ook. Junghans kon blijkbaar wel de kop boven water houden in een veranderende wereld.
Welke bedrijven zouden dat zijn? Swatch heeft jaren lang de lichten aan gehouden voor merken als Omega juist dankzij de verkoop van quartz, eerlijk gezegd. En ook merken als Omega, TAG Heuer en Breitling zijn nooit vies geweest van een quartz horloge hier of daar. Sterker nog, sommige zijn iconisch, zoals de quartz Seamaster 300, de TAG 2000 duikertjes, en ga zo maar door.
Ik poneer gewoon dat Zwitserland een management crisis had waar ze ook zonder quartz wel in terecht waren gekomen. ![]()
Waarom? Het zijn tijdmeters met een krachtbron en een oscillator. Die kun je rustig in één adem noemen. Automaten hebben zo hun charme, maar quartz is beter, robuuster en accurater, om maar te zwijgen van minder onderhoudsgevoelig. Die twee vervullen een andere functie in horloge-land, maar dat bijt mekaar op het moment niet.
Ook zoân klassieker. En nu we het toch over printers hadden: Xerox. En in de telefonie wereld werden Blackberry en Nokia al genoemd, net als Sony Ericsson.
Dat is correct. ![]()
Fantastisch leesvoer Chris! Dank ook voor het âwerkâ dat je erin gestoken heb en ik heb er inderdaad het nodige van opgestoken.
De replies moet ik nog lezen, maar dit is toch waar ik het HF ook voor is bedoeld.
Nogmaals dank! ![]()
Is dat wel zo? Die dingen verzinnen letterlijk alles bij elkaar.
Hoe nuttig is dat als dat ding alles kan verzinnen?
Nvt
De bronnen staan erbij.
Bovendien kunnen gebruikers op dit forum ook vanalles verzinnen.
Chris, dankjewel weer voor dit mooie stukje schrijfwerk.
Ik ben in veel opzichten weer een stukje wijzer geworden.
Is zeker een gewaardeerd stukje welke ik op zal slaan om nog een keer na te lezen.
Ik denk met weemoed aan mijn digitale seiko quartz die ik kocht in 1978. Zo âmodernâ, met stopwatch, en alarm. En op elk heel uur piepte ie, in de klas⊠![]()
Mooi verhaal, ik denk wel dat optel eerder bezig was met de lcd.
Wel, ik kende de grote lijnen van de historie, maar het is zo smakelijk geschreven dat ik het toch helemaal gelezen heb.
Pluim in je⊠hoed.
ât Is Girard, btw. Dat weet jij ook.
Dankjewel Chris, voor dit zeer interessante artikel. Dat je veel van horlogerie weet is bekend, maar je kan het ook geweldig goed overbrengen. Hartstikke gaaf dat je de tijd en moeite daarin steekt. Wordt door mij zeer gewaardeerd!
![]()