De smartwatch HOT OR NOT?

Nee sorry , idee straks 5G door je tetter te krijgen in the nearly future… uhh NO! … :sunglasses:

Ken je de Kairos al? Een automaat (geen kinetic) en smartwatch in 1.

Dan heb je n vet horloge.

Letterlijk. Hij is zo dik als n automaat en Apple watch op elkaar :pig2:

1 like

Hasta la vista baby… :sunglasses: John connor takes the Panerai

1 like


LOL

Ik ben heel erg van de Gadgets, heb een Apple watch gehad en een mooie Garmin Fenix 6 die ik nog heb.

Maar een echt horloge is toch heel wat anders. Heb net als anderen nu rechts de kleinste Garmin activity tracker (vivosmart 4) Omdat ik het bijhouden van gelopen kilometers en dergelijke wel leuk vindt.

En links toch echt een echt horloge, waar ik een quartz toch ook wel min of meer onder vindt vallen :wink:

Kijk dan eens naar dit topic Self Sustaining SmartWatches

Wel n goeie vraag hoe smart ze zijn. Vroeger had je mobieltjes die alleen konden bellen. Later kwam daar nog wat bij aan berichtjes sturen (sms), een organizer, spelletjes enzo. Daarna kreeg je n sprong naar smartphones, met voornamelijke sprong dat je ermee kon internetten.

Later konden steeds meer mobieltjes ook internetten, maar zo lang die beperkt bleven kwa prestaties werden die vaak feature phones genoemd.

Nu ook met smartwatches t onderscheid. Veel horloges die niet zulke uitgebreide functies hebben worden steeds vaker connected watches of activiteit trackers genoemd.
Bij n smartwatch verstaat men meestal n horloge met n touchscreen en waar je veel keuze aan apps hebt.

De 3S watches vind ik meer naar connected watches neigen, hoewel sommige merken t wel smartwatches noemen.

1 like

Ik werk in een winkel waar we de Tag Heuer connected verkopen, toch een smartwatch die gemaakt is als een Carrera maar dan met smartwatch functionaliteit.

Toch zal het mij altijd teveel pijn doen om dit soort geld uit te geven aan een smartwatch

1 like

Er schijnen ontwikkelingen te zijn om ook n soort Corona melder op wearables, zoals n smartwatch, te brengen.

1 like

Hij praat tegen z’n horloge, terwijl hij nota bene op zn luisterende auto zit/staat :laughing:

1 like

Ik zie enkele berichten waarin wordt gesteld dat dit geen “echt horloge” is. Maar als dit geen “echt” horloge is, is een g-shock (en vergelijkbare horloges, die ik regelmatig voorbij zie komen op het forum) dan ook geen “echt horloge”?

2 likes

Als je je smartphone, zoals ik meestal in je broekzak hebt, kan ie met n app veel van die dingen, zoals stappen, kilometers, calorieën, etc. ook bijhouden. Hoe nauwkeurig, en extra dingen hartslag, polsslag, zuurstofgehalte, etc is dan weer n ander verhaal.

1 like

Ik denk dat een horloge liefhebber een horloge ziet als een sieraad en zolang je er zuinig op bent en onderhoud het “eeuwig mee kan gaan”.
Een “smartwatch” is als de software verouderd is bijna waardeloos.

Het is dus meer een gebruiks-object dan een sieraad.

vind ik.

1 like

Precies wat @rpleupen zegt, een “smartwatch” is geen sierraad. Los van mijn trouw- en zegelring draag ik geen sierraden, behalve een horloge en dat verandert aan de hand van mijn stemming en/of kleding, zoals dat bij sierraden normaal ook werkt. Ik draag een horloge dan ook als zodanig, niet alleen als hulpmiddel om goed aan tijdwaarneming te kunnen doen. Noem mij een snob, maar ik vind persoonlijk dat een smartwatch eigenlijk geen horloge is, in ieder geval niet in de sierradelijke zin des woords welteverstaan. Een smartwatch is een gizmo dat een arsenaal aan uiteenlopende functies heeft, waaronder tijdweergave en hoeft daarbij niet mooi te zijn maar wel functioneel. Een horloge heeft als doel - naast mooi zijn - het weergeven van de tijd.

Als ik de meest accurate tijd wil weten, kijk ik wel op m’n iPhone. Wil ik iets moois zien waarbij ik een warm gevoel van binnen krijg, dan kijk ik naar m’n linker pols. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. :wink:

3 likes

Nehh, dat zijn gadgets. Pruttel

Ik heb nu bijna een jaar de Samsung 46. Erg leuk speelgoed. Na een aantal dagen dragen en spelen kwam wel weer de behoefde tot het dragen van een ècht (lees normaal) horloge.
Bleef over dat het horloge wel heel prettige sportfuncties bezat. Zo worden het aantal gezwommen baantjes in het zwembad geteld, het aantal slagen en de tijd per baantje. Maar ook in samenwerking met de activiteitentracker op de telefoon en de app van Technogym voegde het bij de spinningles ook wat toe.
Maar op mijn 55ste kan ik zo weinig meer zien zonder leesbril dat de lol eraf is. Tijdens het sporten wil ik niet ook nog eens een leesbril meenemen voor de bediening van het horloge. :rofl:

Het horloge is daarom sinds een week bij een vriend van mij die hem misschien wil overnemen.

2 likes

Vind het fijn ding hoor hij gaat voorlopig niet meer af!

Volgens mij draai je nu de zaakjes om :wink:

Maar inderdaad, eigenlijk is sinds de mobieltjes tijdperk t horloge tot n sieraad verworden. Vandaar dat destijds weinig nog meer n horloge droeg. Ze hadden geen behoefte aan n sieraad.

Da’s net hoe je 'm leest denk ik. Functioneel betekent letterlijk “iets dat een duidelijke functie heeft”. Een smartwatch heeft een duidelijke functie, een horloge ook. Alleen hoeft een smartwatch niet persé mooi te zijn maar wel functioneel, omdat het niet als sierraad gedragen wordt. Da’s wat ik probeer te zeggen. Maar ik snap je verwarring. :wink:

Horloges waren overigens altijd al sierraden. Kijk naar de zakhorloges van weleer en hoe men deze droeg. Niet sec functioneel, maar juist ook als sierraad, als statussymbool. Da’s nooit anders geweest. Velen zijn alleen door de komst van smartwatches dat stukje waardering voor deze (immer nog) bijzondere techniek even uit het oog verloren denk ik. Toch zie ik die tendens weer omslaan en zie ik steeds meer mensen die weer kiezen voor een mooi traditioneel horloge.

Maar goed, ik ben nogmaals een echte (traditionele) watch snob.

1 like

Ik vind een smartwatch zeker wel voordelen hebben. Als ik ergens fiets waar ik de weg niet ken, kan ik met Google maps op m’n horloge navigeren. De telefoon mag je immers op de fiets niet meer vast houden. Dat is best een praktische toepassing. En ook op vakantie vind ik het wel prima om zo’n ding te dragen.

Maar ik word er niet zo warm van als een “echt” horloge. Een “echt” horloge is, zoals @SeikoLover68 hierboven zo mooi verwoord, een sierraad. Daar kan ik echt van genieten, als ik er naar kijk. Ik heb 2 smartwatches (Fossil Gen1, nog met een Intel processortje en een Fossil Gen3 met een Qualcomm Snapdragon 2100 chip), maar ik moet eerlijk bekennen dat ze nog zelden draag. De Gen1 is door z’n traagheid ergelijk om mee te werken. De Gen3 gaat nog wel, maar het is ook behelpen in vergelijking met moderne telefoons. En dat is wat mij betreft ook direct het nadeel van de smartwatch: de performance.

Voor mij is de smartwatch zowel hot als not. Vanuit technisch oogpunt is het best knap om een complete smartphone op je pols te krijgen en dat-ie het een dag volhoud met z’n kleine accu. Het eenvoudig wisselen van wijzerplaten geeft je de luxe om elke dag wat anders te dragen terwijl het je weinig tot niets (extra) kost en er zijn best praktische toepassingen voor (zoals spotify bedienen of navigeren terwijl je op de fiets zit). Maar aan het einde van de dag, zie ik toch liever een “echt” horloge op m’n pols.

2 likes

Zoals ik al zei ik heb meerder smartwatches gehad en ik weet niet of andere soms het zelfde gevoel hebben maar ik werd er af en toe zo opgefokt van.
als er vanuit het werk of zo een stortvloed van belletjes/berichten kwamen had ik de neiging om hem af te doen.
En ik weet wel dat kan je dan uit zetten, maar dan vergeet ik het weer aan te zetten.

Ik kan me voorstellen dat een smartwatch voor iemand die met zijn gezondheid bezig is een super toevoeging kan zijn.

maar voor een hork als ik? moet ik de hele dag mijn hartslag weten? mijn stappen? mijn zuurstof gehalte in mijn bloed?
Ik krijg er alleen maar stres van.

3 likes