Self Sustaining SmartWatches

Jaren geleden met de allereerste standalone&companion SmartWatchvoor het eerst met het fenomeen in aanraking gekomen. Daarvoor ook een vijftal phonewatches gehad.
Echt van de grond kwam het bij mij niet. Ook met de Kairos wou het niet echt vlotten. De eerste kruising tussen een automatisch en slim horloge.

Het nadeel? Ze moesten allemaal dagelijks aan de lader. Ok, de Kairos bleef wel de tijd tonen, maar eigenlijk zou je willen dat alles het bleef doen.

Dan had je de opkomst van de zogenaamde hybrid SmartWatches. Veelal werken die op een batterij, waardoor je soms een jaar of meer geen omkijken meer had. Niet elke avond meer aan de lader, maar ouderwets om de zoveel tijd een nieuw batterijtje. Die verbinden dagelijks even met je smartphone om even de activity meter bij te werken en de tijd te synchroniseren. Ik vind het meer veredelde activity trackers en bovendien vind ik het afhankelijk zijn van batterijwissel maar niks. Ik heb namelijk altijd al een fascinatie gehad voor horloges die geen batterijwissel nodig hebben en het liefst zelfs zelfvoorzienend zijn in hun energie. D’r kwamen horloges in m’n verzameling die werken op solar, water, kinetic, thermic, of idd aan het stopcontact geladen konden worden, maar ook de ouderwetse handopwinders en automaatjes.

Vele jaren terug fantaseerde ik al over een droomhologe die smartphone-achtige functies combineert met Kinetic technologie, zodat ie geen batterijwissel of aan de lader hoeft.
Die tijd lijkt voor de deur te staan met de 3S Watches. SmartWatches die zelfvoorzienend zijn in hun energie.

Casio kwam wat mij betreft al in de buurt met hun Bluetooth Edifice. Jammer genoeg synchroniseert ie alleen de tijdfuncties (ok, en is ook een Phone Finder
 :crazy_face:)

Maar de Lunar kan middels verscheidene led lichtjes op de wijzerplaat al verschillende signalen tonen. Van een tweede tijd, maar ook je calorieverbruik bijhouden en de bijbehorende doelstellingen weergeven, een lichtsignaaltje geven wanneer een berichtje ofzo binnenkomt. En dat alles aangedreven op zonne-energie. Wel een beetje sneu dat ze voor de zekerheid een usb lader bijtekenen voor het geval dat het es minder zonnig is :roll_eyes:

En wat te de ken van de stijlvolle en uitgebreidere Sequent

Die herbergt ook nog eens een hartslagmeter en GPS. Ok, hij heeft samen met een tril motortje slechts 1 led lampje om aan te geven dat er op je telefoon wat gebeurt. Maar daarentegen laat ie wel op via een Kinetic manier. Mijn ideale manier voor een 3SW (hmmm
 Merkrecht aanvragen :clown_face:).
En dat alles dus in een imho best fraaie vormgeving.


Hier een speciale versie A la Bulova Accutron Spaceview :smile:

En nog een blik op de achterzijde

Maar tja, een LEDje is weer beetje beperkt kwa weergave wat er aan de hand is. Dan de Powerwatch X. Geen extra’s als een hartslagmonitor of GPS, maar wel digitale notificaties aangezien deze SmartWatch dus wel voorzien Is van een display. Weliswaar een zwartwit schermpje, maar waarschijnlijk met blik op je agenda afspraak, of inkomend WhatsApp berichtje kun je net wat selectiever wezen met je smartphone pakken.
En men vermoed dat deze SmartWatch waarschijnlijk het beste je calorieverbruik kan meten, omdat door de manier hoe ie aan z’n energie komt, namelijk thermisch. Net als de machines in The Matrix films (zo is het bedrijf zichzelf ook gaan noemen :sunglasses:) verkrijgt het horloge z’n energie van je lichaamswarmte. Dus niet meer witte tan strepen om je pols van het zonnebaden of als een dolle met je armen zwaaien. Gewoon om je pols laten zitten. Elk voordeel heb echter z’n nadeel zei iemand eens. M’n Citizen Thermic kreeg problemen krijgen met opladen wanneer je naar een tropisch gebied gaat waar de buiten temperatuur warmer is dan jijzelf. De Powerwatch kan beide kanten van temperatuur gradienten aan. Maar wanneer de buiten temperatuurongeveer gelijk aan je lichaamstemperatuur is, zal ie het waarschijnlijk ook moeilijk krijgen. Vandaar dat mijn voorkeur voor zelfvoorzienende energie opwekking ook Kinetic is
De Powerwatch X (de wat meer rugged versie van de 1st Gen) heeft ook de beste waterbestendigheid met 200 wr.

Ik zit zelf wat te twijfelen. De Sequent vind ik erg mooi en fijn met Kinetic. Bovendien krijgen de wijzer lume. Helaas is het meld systeem met alleen een LEDje wat beperkt.
De Powerwatch is daarentegen wel huge. Kwa formaat en looks een forse G-shock. En ondanks z’n lichte gewicht heb ik twijfels over het draagcomfort. Vooral onder de mouwen van een strakkere jas bijvoorbeeld krijg ik met moeite een fors horloges er onder uit.
Of kan ik beter wachten tot een volgende, kleinere generatie? Wellicht dat Sequent later met een soort Ventura komt. En later er versies zijn met kleurenscherm en touchscreen? Moeilijk moeilijk
 Het is nog niet helemaal wat ik wil, zit er wel dichtbij en de nerd in me zegt hebbeh hebbuh :nerd_face:
Maar welke dan? :thinking:

Wat vinden jullie van 3SW’s? En kennen jullie nog andere SmartWatches die niet afhankelijk zijn van een batterij of netstroom? Bespreek ze hier!

3 likes

Ik snap dit soort horloges echt niet. Wat heb je eraan? Je tel houd het toch bij en daar is alles op te zien?
Horloge moet gewoon een horloge blijven, de 35w lijkt daar het meest van te begrijpen, vind het een leuk ding om te zien.

Dat andere geval gaat mijn horloge gevoel compleet te buiten. Lijkt wel een speelgoedje van de Intertoys.

Sequent. Die ziet er cool uit. Ik krijg een beetje ressence-vibes.

1 like

In essentie ben ik het met je eens. Maar het 007 gadget gehalte spreekt me aan van dit soort klokjes. Hoe Roger Moore een horloge met printer had of de berichtjes in tekst over ze schermpje kwam. Dat vond/vind ik nog steeds geinig. En dat terwijl ik mn telefoon praktisch altijd in mn broekzak heb. Het Is niet eens dat ie bij mij altijd in een koffer of tas zit :sweat_smile:

1 like

De 35w? Ik denk dat je de Sequent bedoelt. Ja, ik vind die de mooiste lijnen hebben van de 3.

3SW/ 3S Watch was een bedenking/benaming van mezelf en staat voor Self Sustaining SmartWatch. Sommige artikelen hebben het over chargeless of no-charge smart watches. Maar is Door de hybrid smart watches wat onduidelijk imho. Die kun kun/hoef je ook niet op te laden, er gaat immers een batterij in.

Maar de Sequent ziet er idd wel erg fraai uit. Ik vermoed alleen dat ie dikker Is dan ze em op plaatjes laten ogen. Want het gedeelte met de rotor aan de onderzijde Is ook nog aardig dik, maar valt Door de rand van de kast niet zo op vanaf een plaatje. Beetje idee van een Junghans Max Bill Chrono. Die vond ik op plaatjes ook zo mooi.

De rand van de kast loopt ook bij deze naar binnen, waardoor van een plaatje minder opvalt dat ie best dik Is. Maar irl staat ie best hoog op de pols. En ik denk dat de Sequent hier ook te maken heeft.

Tja, die Power watch X heeft idd meer weg van een gshock dan een traditioneel horloge. Ik denk echter dat ie echter het meest solide van de 3 is. En voor m’n dagelijkse bezigheden Denk ik dat de Sequent te fragiel is met dat hoge glaasje. M’n Seiko monster zit al onder de butsen en krassen. Vrees dat de Sequent onder de barsten zou zitten
 :disappointed_relieved:

Vandaag via n oud artikel v tweakers.nl gekomen op de Garmin Fenix 6x pro solar.
Volgens mij de eerste 3S horloge die het stabiel lijkt te doen. Weet alleen niet of de solar de power save mode volhoudt, maar vermoed van wel.

Hier een review https://www.dcrainmaker.com/2019/08/garmin-fenix6-pro-solar-series-review.html

1 like
  • Sorry, maakte een post-fout, vandaar excuses

De Sequents vind ik supermooi en hebben wil, maar 


De prijzen vanaf €690,-- zo ongeveer vind ik wĂ©l en helĂĄĂĄs ‘Apple-marketing’. Sorry, maar voor mij komt het zo over. Ik kan hem gewoonweg niet betalen zĂł. Circa € 300,-- tops, dĂĄt zou ik nog doen.

Ieder die hem wil kopen, kan ik goed begrijpen, maar ik ben al blij dat ik aan het eind v.d. maand niet ‘tevĂ©Ă©l in de min sta’ ( d.i. ongewild en buiten mij om zĂł gekomen, mijn realiteit-nĂș).

3 likes

Ik heb de blauwe Sequent in de kast liggen ongebruikt, mocht je, of iemand anders interesse hebben

2 likes

Je hebt PB

Is die dan echt mógelijk voor € 300,-- ?!! :blush: :hugs:

1 like

Daar komen we wel uit :ok_hand:

2 likes

Jammer dat ie geen notificatie kan doorsturen als er iets op je telefoon binnenkomt. Al was t alleen maar met de tril motor en led.

Kinetic en notificaties vind ik de leukste combi.

Goedemorgen @ronniedarko,

ik ben mijn financiën wel 5 x nagelopen en zie hierbij van jouw zéér vriendelijk aangeboden voorstel van
"Daar komen we wel uit" af.

Sorry ronniedarko, ik vind jou een toffe peer, echt waar, maar ik zie af van de Sequent, bij dezen.

Misschien is het verstandig dit soort zaken via PB te bespreken?
Nu kan iedereen met je meelezen :wink:

2 likes

Je hebt gelijk, doch 't was alles echter openlijk mis gegaan, dus vind ik een openlijke uitleg aan @ronniedarko wĂ©l zo galant als het ‘zijn mĂłet’.

‘Thanks for your well-meant advice’, @GiveMeYourDough

1 like

Zijn er eigenlijk wel leden die iets in een hybrid zien?

Ik bedoel daarmee wat de merken tot op heden volgens mij hybrid noemen, namelijk n horloge met normale batterij die n heel stuk langer doet ipv elke 1 a 2 dagen opladen, maar met meestal alleen n activity en slaap tracker. En je tijd wordt ook gelijk gezet met je smartphone.

Voor mij wegen deze functies niet.op tegen t ontbreken v n mechanisch uurwerk.

Een maatje van me heeft zoiets. Is een “normale” quartz die via Bluetooth (denk ik) aan je telefoon is gekoppeld.
Het enige dat dat ding kan is met de secondewijzer aanwijzen welke van de 12 opgeslagen contacten je belt en trillen. Hij wijst dan bv naar 3 uur als contact 3 belt, je moet dus wel weten wie je onder welk nummer hebt opgeslagen :sweat_smile:
Ik vind het een leuke feature, meer zou ik ook niet aan m’n pols willen hebben.

1 like

Als het icm kinetic en goeie waterdichtheid is, zou zelfs dat voor mij voldoende zijn als n vakantie horloge.
In n mega rumoerige stad als Hong Kong (helemaal met die protesten :see_no_evil:) voel en hoor ik geregeld mijn telefoon niet. Dan zou n waarschuwing om de pols voor n inkomende bericht of telefoontje al nuttig zijn.

Hoe meer functies hoe leuker. Maar momenteel zou ik als dagelijks 3S horloge genoegen nemen met het weergeven v notificaties. En beetje draagbaar. Ik twijfel of die Garmin niet te groot voor me is.

1 like

Dat valt wel mee toch?

Maar ik wil op vakantie juist zo min mogelijk gestoord worden door een telefoon en m’n horloge laat ik standaard altijd thuis. Op vakantie doe ik niet aan tijd :sweat_smile: