Jaren geleden met de allereerste standalone&companion SmartWatchvoor het eerst met het fenomeen in aanraking gekomen. Daarvoor ook een vijftal phonewatches gehad.
Echt van de grond kwam het bij mij niet. Ook met de Kairos wou het niet echt vlotten. De eerste kruising tussen een automatisch en slim horloge.
Het nadeel? Ze moesten allemaal dagelijks aan de lader. Ok, de Kairos bleef wel de tijd tonen, maar eigenlijk zou je willen dat alles het bleef doen.
Dan had je de opkomst van de zogenaamde hybrid SmartWatches. Veelal werken die op een batterij, waardoor je soms een jaar of meer geen omkijken meer had. Niet elke avond meer aan de lader, maar ouderwets om de zoveel tijd een nieuw batterijtje. Die verbinden dagelijks even met je smartphone om even de activity meter bij te werken en de tijd te synchroniseren. Ik vind het meer veredelde activity trackers en bovendien vind ik het afhankelijk zijn van batterijwissel maar niks. Ik heb namelijk altijd al een fascinatie gehad voor horloges die geen batterijwissel nodig hebben en het liefst zelfs zelfvoorzienend zijn in hun energie. Dâr kwamen horloges in mân verzameling die werken op solar, water, kinetic, thermic, of idd aan het stopcontact geladen konden worden, maar ook de ouderwetse handopwinders en automaatjes.
Vele jaren terug fantaseerde ik al over een droomhologe die smartphone-achtige functies combineert met Kinetic technologie, zodat ie geen batterijwissel of aan de lader hoeft.
Die tijd lijkt voor de deur te staan met de 3S Watches. SmartWatches die zelfvoorzienend zijn in hun energie.
Casio kwam wat mij betreft al in de buurt met hun Bluetooth Edifice. Jammer genoeg synchroniseert ie alleen de tijdfuncties (ok, en is ook een Phone Finder⊠)
Maar de Lunar kan middels verscheidene led lichtjes op de wijzerplaat al verschillende signalen tonen. Van een tweede tijd, maar ook je calorieverbruik bijhouden en de bijbehorende doelstellingen weergeven, een lichtsignaaltje geven wanneer een berichtje ofzo binnenkomt. En dat alles aangedreven op zonne-energie. Wel een beetje sneu dat ze voor de zekerheid een usb lader bijtekenen voor het geval dat het es minder zonnig is

En wat te de ken van de stijlvolle en uitgebreidere SequentâŠ
Die herbergt ook nog eens een hartslagmeter en GPS. Ok, hij heeft samen met een tril motortje slechts 1 led lampje om aan te geven dat er op je telefoon wat gebeurt. Maar daarentegen laat ie wel op via een Kinetic manier. Mijn ideale manier voor een 3SW (hmmm⊠Merkrecht aanvragen ).
En dat alles dus in een imho best fraaie vormgeving.
Hier een speciale versie A la Bulova Accutron Spaceview
En nog een blik op de achterzijde
Maar tja, een LEDje is weer beetje beperkt kwa weergave wat er aan de hand is. Dan de Powerwatch X. Geen extraâs als een hartslagmonitor of GPS, maar wel digitale notificaties aangezien deze SmartWatch dus wel voorzien Is van een display. Weliswaar een zwartwit schermpje, maar waarschijnlijk met blik op je agenda afspraak, of inkomend WhatsApp berichtje kun je net wat selectiever wezen met je smartphone pakken.
En men vermoed dat deze SmartWatch waarschijnlijk het beste je calorieverbruik kan meten, omdat door de manier hoe ie aan zân energie komt, namelijk thermisch. Net als de machines in The Matrix films (zo is het bedrijf zichzelf ook gaan noemen ) verkrijgt het horloge zân energie van je lichaamswarmte. Dus niet meer witte tan strepen om je pols van het zonnebaden of als een dolle met je armen zwaaien. Gewoon om je pols laten zitten. Elk voordeel heb echter zân nadeel zei iemand eens. Mân Citizen Thermic kreeg problemen krijgen met opladen wanneer je naar een tropisch gebied gaat waar de buiten temperatuur warmer is dan jijzelf. De Powerwatch kan beide kanten van temperatuur gradienten aan. Maar wanneer de buiten temperatuurongeveer gelijk aan je lichaamstemperatuur is, zal ie het waarschijnlijk ook moeilijk krijgen. Vandaar dat mijn voorkeur voor zelfvoorzienende energie opwekking ook Kinetic is
De Powerwatch X (de wat meer rugged versie van de 1st Gen) heeft ook de beste waterbestendigheid met 200 wr.

Ik zit zelf wat te twijfelen. De Sequent vind ik erg mooi en fijn met Kinetic. Bovendien krijgen de wijzer lume. Helaas is het meld systeem met alleen een LEDje wat beperkt.
De Powerwatch is daarentegen wel huge. Kwa formaat en looks een forse G-shock. En ondanks zân lichte gewicht heb ik twijfels over het draagcomfort. Vooral onder de mouwen van een strakkere jas bijvoorbeeld krijg ik met moeite een fors horloges er onder uit.
Of kan ik beter wachten tot een volgende, kleinere generatie? Wellicht dat Sequent later met een soort Ventura komt. En later er versies zijn met kleurenscherm en touchscreen? Moeilijk moeilijk⊠Het is nog niet helemaal wat ik wil, zit er wel dichtbij en de nerd in me zegt hebbeh hebbuh
Maar welke dan?
Wat vinden jullie van 3SWâs? En kennen jullie nog andere SmartWatches die niet afhankelijk zijn van een batterij of netstroom? Bespreek ze hier!