Doorkijkkwartsjes?

was er een zonovergoten weekend voorspeld en dan weer dit. Wordt de uitdaging om iets leuks te vinden wel een stuk groter. Hoop doet leven, en anders maar een doorkijkRolex

1 like

In mijn optiek is alle doorkijk gimmicky en leidt het af van goed ontwerp. Het is altijd net alsof je een lava lamp om de pols wilt hangen, het heeft voor mij altijd iets kitscherigs. Dat geldt in mijn optiek ook voor een Zenith Defy skeleton, een Cartier Mystérieuse of een Grand Seiko Kodo, dus het is niet prijs- of technologie-afhankelijk.

Wat ik altijd wel mooi vind is een zichtbodem met fatsoenlijk afgewerkt uurwerk er onder. Dan heb je rust op de plaat, maar toch wat aan de achterkant. In dat kader doet Grand Seiko af en toe wat moois met hun limited editions.

Denk bijvoorbeeld aan de SBGV238, de SBGT241, en de SBGP017.

Verder is een Citizen Caliber 0100 geen straf om naar te kijken, maar skelet is nooit m’n ding geweest, helaas. Daar kan ik je niet mee helpen.

De enige uitzondering op het bovenstaande, omdat een SpaceView gewoon een icoon is met een grote dosis charme. Het is nog steeds gimmicky, maar ik accepteer dat van Bulova.

3 likes

Sorry

2 likes

Dank voor je mening. Ik begon dit topic louter uit onbekendheid met wat er eventueel zou bestaan op dit vlak. Een plastic Swatch is ook niet mijn ding en zo is er nog wel het e.e.a. dat ik niet (of nooit) snel om de pols zou hangen. Maar de diverse Bulova varianten waren, hoewel ik er ooit hier op het HF over gelezen had, nooit zo bij me binnen gekomen. En die Curv, om maar wat te noemen, zou ik best willen overwegen. Zo verruimt alle input op een topic als dit toch weer je horizon. En dat stel ik zeer op prijs.

3 likes

1 like

Zie mijn antwoord hierboven. Ben ik nu (een heel klein beetje) richting een Bulova aan het schuiven?

1 like

Voor een doorkijker zou ik niet verderkijken :grin:

1 like

anders wordt het een verrekijker

1 like

De Curv is een soort van interessant horloge, maar ik zou 'm niet snel kopen omwille van de maat en het hypermoderne ontwerp.

Zelf zou ik erg neigen naar de SpaceView: Vintage charme, erg onderscheidend uurwerk, klassiekertje en mooi van maatvoering. Sterker nog, er schijnt in Nederland een man te zitten die die dingen opknapt en gerestaureerd verkoopt, dus je kunt ze nog in erg goede staat krijgen ook.

Dat gezegd hebbende, er is niets mis met een Curv. Ik vind het juist jammer dat Bulova voor de nieuwe lijn van horloges simpele mechanische Miyota’s in die dingen prakt, ik heb meer geld over voor een Bulova met 262kHz uurwerk dan voor een entry level automaat uit de Citizen stal, zeg maar.

1 like

ja, en het is zeer wel mogelijk dat deze niet ieders smaak is maar er is dan toch veel meer te zien dan bij een kwarts uurwerk ? Zelfs een skeleton achtige uurwerkplatine ( bodemplaat ) laat je hooguit maar een paar tandwielen zien.
De Spaceview is denk ik de enige goede uitzondering hier.

2 likes

Is het nou kwarts of quartz. Heb ik iets gemist? Nieuwe spelling? Ben al opa

1 like

uit die stal wordt straks (vandaag als het goed is) weer een EcoDrive RC quartz bij me bezorgd. Ik vind dat heerlijk onbezorgd, nooit gedoe met batterijtjes enz. Moderne technologie en zeer betrouwbaar. In de vintage hoek heb ik altijd wat zorgen over betrouwbaarheid, afhankelijkheid van een ander zoals je beschrijft. Ik heb dat even gedaan, met Seiko meen ik, maar ben er toch weer van af gestapt. Daarom dus mijn wat verhoogde aandacht voor die Curv. Maar ik kijk intussen ook stiekem naar die Spaceviews. Dat is heel aparte vintage, om het zo maar te zeggen.

inderdaad, maar niet alleen dat. Ik vind het deels hoekige design heel verfrissend

verschil tussen Nederlands en Engels denk ik. En een driekwartsmaat wordt nooit een threequartzmate

verschil tussen Nederlands en Engels denk ik. En een driekwartsmaat wordt nooit een threequartzmate

3 likes

Ik snep er nix fan.

Een kwartshorloge is vernoemd naar een van de belangrijkste onderdelen uit een kwartsuurwerk, het minuscule stemvorkje dat gemaakt is uit een stukje kwartskristal:

Maar omdat Engels internationaal een gangbaardere taal is dan Nederlands krijgt zo’n uurwerkje meestal de naam “quartz”, Engels voor kwarts.

Maar in het Nederlands is het dus eigenlijk logischer om een horloge met zo’n uurwerkje een kwartshorloge te noemen, en niet een quartzhorloge :innocent:

2 likes

in het duits wordt het dan een Kwatschuhr natuurlijk

4 likes

:laughing: :laughing: :laughing:

1 like

Ja, betrouwbaar:

Though the Accutron had originally been designed as a consumer product, the construction of the tuning fork mechanism and low inertia of certain critical components gave it good resistance to high G-loads and as well, a better ability to withstand high temperatures without becoming inaccurate or otherwise malfunctioning. This led to the adoption of Accutron movements as cockpit instrument panel timers for manned space flight (they were used throughout the Gemini and Apollo programs) and also made them highly suitable for use in the cockpit of the A-12.

1 like