Echtheid vintage Oris op marktplaats (Is nep!)

Ik ben in gesprek met de eigenaar van een Oris horloge op marktplaats.

≥ Horloge — Horloges | Heren — Marktplaats

Nu woont deze heer in een dorp vlak bij mij en bied het horloge aan voor een interessante prijs. Nu vraag ik mij wel af of het wel een origineel Oris horloge is. Als ik de caseback namelijk vergelijk met de caseback uit een post hier op het forum van @Lexaf ( Post Lexaf ) dan lijkt het eerder op een reproductie.

Wie oh wie kan mij op weg helpen om het te bepalen.

2 likes

Bombay special

5 likes

Karel is al 3 dagen actief….

3 likes

Ben geen Oris kenner en ik heb ook helemaal niets met dat merk maar:

• €120 vragen voor een horloge van dat merk
  • aangeven dat je een zeer bejaarde verzamelaar bent
  • drie dagen geleden een MP account aangemaakt hebben
    zijn voor mij alleen al drie rode vlaggen.
    If it seems too good to be true it usually is zoals de Engelsen dat zo mooi onder woorden weten te brengen.
5 likes

Dit is een zgn Mumbai Special.
Een fantasie wijzerplaat uit India en een ST 96 uurwerkje.
Worden ook verkocht als Fortis en andere merken.

4 likes

Ik ben het met jullie alledrie eens, maar ik ben wel in gesprek met deze “heer” en hij lijkt toch wel echt uit Halfweg te komen, maar het is wel een erg vreemd verhaal en gesprek. Ik heb geprobeerd af te spreken, maar dat komt niet van de grond dus heb mijn twijfels al uitgesproken. Toch bedankt voor jullie reacties alvast.

@SuperC Ik probeer hier ook van te leren in het herkennen van fakes, dus waaraan zie je dat het een neppert is?

Met het lezen van de titel wist ik al genoeg. Echte vintage Orissen zijn zeer dun gezaaid, 98% van het aanbod is volledig nep en Indiaas - en er wordt echt stevig doorgewerkt daar, het web staat vol met die krengen.

Het is heel simpel, maar ook weer heel lastig. Het laat zich het best samenvatten met “het klopt gewoon niet”. En na verloop van tijd zie je het - vaak - meteen.

Enorm lomp ORIS-logo, 17 jewels shock proof zegt ook al genoeg - want shockproof is 1 woord. En zo stond het er bij een Oris nooit op. Wijzers zijn beiden te lang hier, en de kast is gewoon zichtbaar gloednieuw. Achterop het deksel is het het ook allemaal niet. Met een beetje timmermansoog zie je - ook op de wijzerplaat - dat het allemaal net (of lang) niet 100% uitlijnt qua positionering van de teksten.

10 likes

Duidelijk Peter, bedankt voor de uitgebreide info. Ik leer hier graag over en vind het altijd leuk (en handig) als je echt van nep kunt onderscheiden. Ik heb het ook moeten leren bij Gameboy spellen en dat is ook wel een uitdaging geweest, maar nu kan ik die eigenlijk altijd wel direct herkennen.

2 likes

Alle commentaren hierboven gelezen. Schoolvoorbeeld van een Indiase vervalsing en een twijfelachtige aanbieder (om het maar voorzichtig te zeggen.
Ik sluit me aan bij de vorige adviezen: NIET DOEN, ver van weg blijven!

3 likes

Echte vintage Orissen zijn, ook al zijn ze in tegenstelling tot deze wel echt, sowieso niet zo bijzonder hoor…

in de jaren 70 was Oris een vrij simpel merk met regelmatig simpele penanker uurwerken erin.

4 likes

Heel duidelijk verhaal allemaal. Bedankt voor de snelle reacties iedereen.

2 likes

Ja die vintage Oris uurwerken is niet echt iets om over naar huis te schrijven. Wat dat betreft is dat horloge hierboven met een FHF ST 96 uurwerk nog beter dan the real thing :grin:

5 likes

Gezien de omschrijving de spelfouten erin alleen al, dat is gelijk voor mij een nogo. Dit lijkt meer iemand met het IQ van een goudvis die denkt iemand op te kunnen lichten en niet eens doorheeft dat je via MP snel gepakt kan worden… Excuses voor mijn directheid maar ik zou echt nevernooitniet mijn vingers aan branden.

1 like

Ik denk dat alles hier al gezegd is maar op die foto staat letterlijk indiase Oris

2 likes

Met alle respect, maar ik ben het hier heel erg niet met je eens.

Hou er wel even rekening mee dat die Indiase ‘Oris’ horloges in feite brutale vervalsingen zijn en dat willen we sowieso niet. Daarnaast zijn de zogenaamde ST96 uurwerkjes in die Mumbay specials óók vervalsingen. Niet de originele kalibers, maar gewoon nagemaakt. In de tijd dat de Indiase horloge industrie zich ontwikkelde , in de vroege jaren '50, werkte men met licentiecontracten die met de originele (Zwitserse) fabrikanten waren gesloten. Dit vanwege een importblokkade door de Indiase regering van niet in India geproduceerde industriele produkten. De latere productie van die zogenaamd Zwitserse uurwerken was niet zo goed geregeld en er vond op grote schaal niet gelicenceerde productie plaats met slechte machines en een slechte kwaliteitsbewaking.

De huidige Mumbay specials die je hedentendage op het Internat aangeboden ziet worden - met name de talloze horloges met de ‘ST 96’ -,zijn nog erger, want bijna altijd samengesteld uit overgebleven voorraden van onduidelijke herkomst en vaak zelfs uit schroot van sloop horloges. India is een héél groot land en er zijn miljoenen van die uurwerkje geproduceerd die we nu vaak terug zien in nieuw gemaakte kastjes met fantasie wijzerplaten, zelfbedachte markertjes of wonderlijke beschilderingen en eenvoudige standaard wijzertjes. Ze dragen dan merken als Oris, Fortis, Camy, Tessa, Sandoz en nog veel meer en ze zitten allemaal in hetzelfde soort kastje, met hetzelfde type ST 96 knutselwerkje. De achterplaten zijn vaak wel voorzien van merk of logo, maar ofwel gelaserd (wat in de tijd waarin ze gemaakt zouden moeten zijn nog niet bestond) ofwel heel grof gestempeld of gestanst, vaak met allemaal de zelfde serie en productienummers. Nep dus. Ik heb, toen ik met mijn horlogeverzamelhobby begon heel naief (Wow Mooi Merk! Zwitsers! Goedkoop!) een aardig aantal van die dingen gekocht en ze waren op een zeer enkele uitzondering na zeer teleurstellend.

Een uizondering wil ik maken voor de Indiase HMT horloges. Dat is een verhaal apart. Ook daar zit veel kaf onder het koren, maar die HMT’s, uitgerust met in licentie vervaardigde Citizen uurwerkjes, zijn naar mijn mening wel degelijk leuk, interssant en verzamelwaadig.

Terug naar Oris: De originele Oris uurwerken uit de periode dat Oris door een wonderlijke kartelwet van de Zwitserse overheid alleen maar penanker uurwerken mocht maken, zijn meestal van een voor hun soort uitstekende kwaliteit. De volledig 15 of 17 juwels gesteende uurwerkjes deden zeker niet onder voor de eenvoudige basis anker uurwerkjes uit die periode zoals die o.a. door Schlid, FEF en FHF werden gemaakt. Leuk voorbeeld: de originele AS/ST 96 en -97 familie.
Die originele manufactuur Oris werkjes, zoals de Oris 391 en de Oris 451 zijn in elk geval veel beter van kwaliteit dan het in de Indiase Mumbay Special horloges zo populaire ST 96 knutsel werkje.

Wie meer wil weten over de achtergronde van die zogenaamd zo ‘verfoeilijke’ penanker horloges kan misschien nog hier wat lezen:

In het laatste gedeelte van die post heb ik ook nog e.e.a. geschreven over de geschiedenis van het merk Oris.

Tenslotte kom ik nog even terug op het gegeven dat er af en toe ook èchte vintage Oris horloges uit de jaren '50 to '70 worden aangeboden. Het is niet zo dat het allemaal Indiase fantasie produkten zijn. Als je goed zoekt zijn er ook origineel Zwitserse exemplaren en zeker voor de geïnteresseerde verzamelaar zijn dat leuke horloges, niet in het minst omdat ze redelijk zeldzaam zijn. Er zijn er na meer dan 50 jaar na dato niet zo veel meer van over. Het allerbelangrijkste gegeven om zo’n exemplaar als echt te herkennen en te onderscheiden van een Indiase Oris is dat er NOOIT een ST96 in zit. Oris vervaardigde zijn eigen, in house uurwerken en die hebben andere kalibernummers, een andere opbouw, een ander uiterlijk en een andere constructie. Spit maar eens even rond in de database van wijlen de goede Dr. Ranfft om te weten hoe die dingen er uit horen te zien. Dr. Ranfft is er helaas niet meer, maar (tot nu toe ) is zijn database nog steeds in de lucht, dus maak er gebruik van nu het nog kan.

Ik hoop met dit wat lang uitgevallen betoog wat bijgedragen te hebben aan de verwarring rondom de toch best wel vaak aangeboden Vintage Oris horloges.

20 likes

Hij in

en jouw geld geheel weg.

Niet doen.

3 likes

Even voor de duidelijkheid, de rode vlaggen waren er voor mij ook wel in de advertentie alleen het komt nog wel eens voor dat ik te wantrouwend ben. Het voordeel nu was dat het volgens de advertentie dichtbij was en ik het dus op zou kunnen halen als ik hem wel zou willen.

Maar verder had ik dus ook al mijn twijfels over het horloge zelf vandaar dat ik het graag even voorlegde aan alle kenner hier en daarin werd ik uitvoerig beloond, want er werd hier toch weer heel veel nuttige informatie gedeeld dat ik zeer op prijs stel.

Wat verder nog leuker is dat ik in de tussentijd ook nog een andere advertentie gevonden heb op een belgische verkoopsite met dezelfde foto’s

② Oris heren horloge — Montres | Hommes — 2ememain

Dit maakte nog meer duidelijk dat er iets geks aan de hand was. Ik ben ook nog even door gaan vragen bij de persoon achter het account en wat het wel apart maakte is dat deze persoon wel wat details wist te vertellen en te herkennen die er wel op duiden dat deze persoon bekend is in de omgeving.

Maar goed al met al is het horloge gewoon een neppert en koop ik hem zeker niet, maar ik heb wel weer wat geleerd dus was deze post voor mijn uitermate nuttig.

2 likes

Het is al uitgebreid gezegd, maar ook ik als gedoodverfde Oris liefhebber kan je bevestigen dat dit geen originele Oris is. Dat zie je eigenlijk aan alles…:slightly_smiling_face:

1 like

Even voor de gezelligheid twee Oris horloges van mij uit de jaren '90; de Big Crown en de Tonneau😊

9 likes

Je noemt een volledig gesteende variant, maar veel van die Oris uurwerken hebben maar weinig jewels. Ik heb ze genoeg gezien met flink uitgesleten lagerbusjes/assen. Doe mij dan maar een originele FHF 96, niet die uit de Mumbai special dan.

1 like