Een ervaring die ik niemand toewens

Ik bezit een leuke Vintage Tissot waar ik zeer gehecht aan ben. De laatste maanden liep het horloge steeds meer achter. Eigenlijk ENKEL de minutenwijzer die 5 à 8 minuten per dag vertraging opliep.

Na lang twijfelen heb ik het horloge binnengebracht bij een lokale juwelier die een behoorlijke reputatie heeft. Na een week werd ik opgebeld met de melding dat de hestelling 100 euro zou kosten. Hiermee toegestemd. De afgesproken termijn afgewacht, en dan opgebeld. Het horloge bleek telkens nog net niet hersteld, en dat er nog een onderdeeltje moest binnenkomen.

Vorige donderdag mocht ik het horloge afhalen. Ik was zeer tevreden. Twee uur later merk ik dat er wat oranje kleur verdwenen is van de sekondenwijzer. Bij thuiskomst mijn fotos bekeken. Dit was vooraf zeker niet het geval. En dan ga je natuurlijk verder kijken. Bleek er nog een kras in het deksel, en een puntje beschadiging op de minutenwijzer. Het ergste vind ik dat de marker bij 5 uur is vervangen. Die is iets kleiner en heeft een andere kleur. De kras op het glaasje is van mij en zeker niet van de juwelier.

Dit is een grote ontgoocheling. En de juwelier heeft hier niets van gezegd.

Vandaag ben ik naar de juwelier gestapt, met de vraag wat er gebeurd was met mijn horloge. De juwelier wimpelde dit meteen af en werd kwaad tot woedend (ja zelfs met klanten in zijn zaak). Ik toonde hem een foto van enkele maanden voordien. Dit wimpelde hij ook af.

In zijn woede werd ik naar buiten verwezen. Ik weigerde te vertrekken. Na 10 minuten wou hij mij eigenhandig de deur uitzetten.

Ik vroeg hem als wij eens kalm konden praten. Hij beweert dat de marker ontbrak bij het openen. Het enige wat ik heb kunnen bekomen, is dat hij zou informeren bij Tissot of hij zo’n minutenring kon bekomen. Ik twijfel echter of ik hem nog een horloge kan toevertrouwen.

Foto VOOR het binnenbrengen

Zo terug gekregen :

Ik denk dat hij bij het openen van het horloge iets heeft voorgehad, zodat de marker bij 5 en misschien ook die bij 6 werd beschadigd en/of verloren.

Ik kan mij indenken dat er iets kan gebeuren bij het herstellen van een 40 jaar oud horloge. Alleen jammer dat hij totaal niets toegeeft. Bij het voorval had hij mij beter opgebeld om tot een vergelijk te komen.

Mijn horloge heeft hiermee veel aan waarde verloren door dit geklungel. Dit wens ik niemand toe. Graag lees ik jullie bemerkingen of tips bij dit voorval.

Om deze slechte ervaring toch wat te relativeren : ook donderdag kreeg ik te horen dat een 33-jarige vriendin van mijn echtgenote, diezelfde dag werd ingelicht dat ze terminaal kanker heeft.

Ik zeg schandpaal

Vreselijk van je vriendin.

goed dat je t voor hezelf kunt relativeren.

maar dat r n foutje kan gebeuren is nog tot daar aan toe. hoe ie je klacht/opmerking heeft behandeld vind ik niet kunnen. zo ga je niet met iemand om. de deur verwijzen is 1 ding, maar woedend op je reageren… (TD)

de beste man kan ook zn dag niet hebben (misschien ook net gehoord dat zn vrouw terminaal kanker heeft ofzo…) maar als ie geen excusses biedt en t niet goed afgehandeld wordt zou ik t zeker met toenaam plaatsen in t subforum voor ervaring met verkopers/horlogemakers.

Oei oei, wat een naar verhaal zeg. Zet het anders in het ‘Ervaring met…’ topic zodat je andere mensen kan waarschuwen voor die juwelier.

And next time, stuur hem gewoon op naar Hub Hanneman. Die is eerlijk en goed geprijsd. En goed :slight_smile:

Ook naar van de vriendin van je vriendin.

Succes!

Groet, Jelle

bah, wat een vervelende ervaring. zorg er in ieder geval voor dat iedereen hier weet om wie het gaat.

Stuur hem een aangetekende brief met de klacht en vraag daarin om een oplossing,
zoals het vervangen van de overige markers en het herstellen van de wijzers.
En het polijsten van het achter deksel. Voeg als bijlage deze foto’s toe dan kan de juwelier zien welke schade hij heeft aangericht en misschien is hij dan bereid deze te herstellen. Sterkte en ook met je echtgenote en haar vriendin.

Mooi horloge, waar nu helaas details niet aan kloppen en waaraan zodoende ook een zeer onprettige ‘geschiedenis’ kleeft. Veel sterkte gewenst met het tot inkeer en herreparatie proberen aan te zetten van de weerbarstige juwelier, maar vooral m.b.t. de beschreven gezondheidstoestand.

Beste groet,

Xavier

Oei, wat een naar verhaal, in alle opzichten. In jouw geval zou ik de honderd euro verlies nemen en met dit horloge naar een vakman gaan, om het te laten herstellen. Naam van de juwelier op het forum zetten, eventueel hem via een mail hiervan op de hoogte brengen. Ik zou in ieder geval direct met dat figuur klaar zijn en hem zeker niet nog meer laten verprutsen. Ik heb zelf ook een akkefietje met een horlogemaker meegemaakt waarbij ik ook geen poot meer tussen de deur kreeg. Veel sterkte gewenst.

Mijn beste,

Wat een vervelende ervaring!!
Ik begrijp en deel je woede!!

En ook al relativeren we de stekeligheden van het leven,

de diepste troost ligt niet altijd in woorden, maar in de nabijheid van iemand die van je houdt.
Moge dit voor jou vriendin ook zo zijn!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

schmeink Schreef:

Ik zeg schandpaal

Vreselijk van je vriendin.

Eens met Edwin

Bedankt voor de ervaring.
Het is altijd afwachten wat voor service je dan krijgt en hoe nauwkeurig iemand aan het werk is.
Jammer dat je dit moet meemaken.

Ik vraag mij af hoe wij dit vooraf kunnen voorkomen(?)

Ziet er niet uit met die marker…

vt64 Schreef:

Bedankt voor de ervaring.
Het is altijd afwachten wat voor service je dan
krijgt en hoe nauwkeurig iemand aan het werk is.
Jammer dat je dit moet meemaken.

Ik vraag mij af hoe wij dit vooraf kunnen
voorkomen(?)

tja, soms moet je als horlogemaker ook duidelijk zijn maar je klant toe. zo heb ik recentelijk nog meegemaakt dat een horlogemaker duidelijk aangaf wat ie er wel en voor ook NIET aan kan doen. vooral niet na wat ervaringen met horlogeliefhebbers. want ik denk dat me mij wel meer hier letten op details enzo. voor iemand waarvoor t n gebruiksvoorwerp is, maakt t denk ik niet zo veel uit dat r n kleurtje niet klopt, dat r andere wijzers op zitten, etc.
dat was voor mij duidelijke taal en ik bevestigde ook dat ik liever geen scheve lugholes wil hebben.
ik heb liever dat dan dat ik r achteraf pas achter kom dat ze schreef zijn.

daarentegen kan de klant ook wat duidelijk/completer/uitgebreider zijn met zn wensen. zo vraag ik tegenwoordig altijd bij n reperatie dat ik graag de vervangen onderdelen terug wil, en probeer ik ook zo duidelijk mogelijk aan te geven wat ik voor ogen heb.

Ik denk dat je deze juwelier moet vergeten en het horloge ergens anders laten herstellen. Dragen kun je het niet meer, iedere keer als je naar de sekondenwijzer of de wijzerplaat kijkt denk je aan die nare man. Het is niet het einde van de wereld maar wel vervelend. Sterkte voor jullie vriendin!

Zie ik dat nu fout of is de dagring ook vervangen?op de eerste foto lijkt hij NL, op de 2de frans…

@Sirksael

is een duitse dagring, “don” is donnerstag en “sam” is samstag
oftewel: donderdag en zaterdag.

daar is niks mee loos, maar 't klokje is aardig vernaaid.
ik zou nog eens een woordje wisselen met de juwelier, wil hij niet om dan maar wat andere dingen proberen

Dank voor de verduidelijking!

Ik zou in elk geval ook geen genoegen nemen met een amateuristische herstelling. Als er wat fout was, had hij op z’n minst contact kunnen opnemen met je. Dat er wat kan gebeuren met oude horloges begrijpen we allemaal wel, maar dan moet er gecommuniceerd worden.

Eerlijk, ik zou het horloge niet meer kunnen dragen zonder me erg te storen telkens ik ernaar keek.

Schandpaal! Ook als je een slechte dag hebt, is dit geen manier om met klanten en horloges om te gaan.

Heel naar voor jullie allemaal. Veel sterkte…

R

Belachelijk!
En op een drukke zaterdagmiddag terug gaan en een vreselijke scene in de zaak in gang zetten, en dit een paar zaterdagen volhouden, of dreigen met een leuke advertentie in het lokale huis-aan-huis krantje.
Doet hij trouwens zijn reparaties zelf of heeft hij een horlogemaker?

“Vorige donderdag mocht ik het horloge afhalen. Ik was zeer tevreden.” Dat begrijp ik dan toch niet goed , vind het nogal opvallen die nieuwe uren index.
Ik zou ook geen vertrouwen meer in de juwelier hebben , en redden wat er te redden valt bij de vakman.