Wat een mooi lot horloges. Daar kun je lekker een tijdje mee knutselen.
Zo te zien zitten er wel een paar leuke exemplaren tussen.
Leuk verhaal weer Lex.
Denk ik ook. Ik kon m niet vinden bij Ranfft. Die FEF 310 lijkt er wel op maar is m beslist niet. Technisch misschien wel verwant. Ranfft is niet zo goed met uurwerken van voor 1940, maar ja hij is wel zo ongeveer de enige met zo’n uitgebreide database. Ik weet tenminste geen andere waar je via het internet bij kan en dan op deze manier kunt zoeken. Er zijn wel diverse sites waar uurwerken in afgebeeld en beschreven staan, maar om die te vinden moet je eerst weten om welk uurwerk het gaat.
Er zijn de beroemde boeken van Flume, maar die zijn niet integraal tegankelijk via internet. Ze zijn in fysieke toestand (als boek dus) zeldzaam en inmiddels peperduur. Voor zover ik weet zijn ze niet gedigitaliseerd en dus ook niet op het WWW te vinden.
Ik vermoed Cyma 12’’'1 hunter
Ik vermoed dat jij doorgaat voor de koelkast…!!
OK. Is die andere, die Atlantic, dan een FHF 150 ? Plaatje te vinden bij Ranfft, fig. 3
Wat een mooie collectie heb je erbij gekregen.
Met veel plezier heb ik je verslag geschreven. Mooi stukje speurwerk naar deze horloges ook
Geen idee of er ook horloges bijzitten waarin radium(-226)is verwerkt als lichtgevend materiaal.
Er is al veel geschreven op het HF. Wees in elk geval voorzichtig voordat je een horloge openmaakt.
Al met al heb je een aantal schitterende horloges erbij
Dat zou 'm moeten zijn, Alphons. Alias de Cyma 214. Ware het niet dat deze te groot is. De layout is vrijwel identiek. Maar deze is 12 ligne (26,5mm) dus dat gaat niet passen. Mijn uurwerkje is 10,5 ligne (23,3 mm).
Maar je hebt me wel op 't goede spoor gezet. Ik denk dat het gaat om een variant uit de Cyma 414 familie, en wel de 418. De 414 heeft een toegevoegd rad voor de secondenwijzer, dat is een vroege toepassing voor een centrale secondenwijzer, later verdween dat rad ònder de brug. Mijn exemplaar heeft geen secondenwijzer, dus ook niet dat rad. De Cyma 418 heeft de juiste maat en de lay out is vrijwel hetzelfde, met dit verschil dat het voorbeeld in Ranfft twee trein brugjes heeft en die van mij drie.
Mogelijk is de mijne een eerder, ouder ontwerp. Het model van de kast geeft dat ook aan, dat is typisch jaren '30.
Dan ga ik verder met het volgende meedenk uurwerk:
Ook hier is het waarschijnlijk slechts een bruggetje verschil. 1 treinbrug bij mijn Atlantic en 2 brugjes bij het Ranfft voorbeeld. Mijn exemplaar lijkt me moderner, met de strakkere layout, vreemd genoeg dan wel weer zonder incabloc. Maar ik denk net als jij dat dat 'm is.
Alphons! De eeuwige dank valt jou ten deel! Moge het karma je nog veel goeds doen toekomen!
Maar ook @TKH heeft een (virtuele) prijs verdiend door het goede spoor aan te geven. Je zult door deze bijdrage moge lange tijd in de annalen van het Horlogeforum te vinden zijn! Roem zij uw deel!
Wat bijzonder trouwens bij jou Cyma uurwerk dat de pitonhouder op de brug geschroefd zit ipv er deel van uitmaakt, heb ik nog niet eerder gezien.
Nog even terugkomend op de AS 984, ik las een interessant documentje over Pontiac waar vermeld werd dat AS pas in 1939 begon met stempelen onder de balansbrug, dat zou dus betekenen dat dit uurwerk van voor die tijd is.
Weet niet of iemand dit kan bevestigen?
Dit gaat over de diepe krochten van de horlogeriegeschiedenis, maar als dat zo is kan dat een leuke hulp zijn bij het dateren.
Ok, Pontiac? @Maurits, kom er maar in!
De AS 984 wordt door Ranfft gedateerd op Circa. 1940, dus dat zou zomaar kunnen kloppen.
Hm, ik heb al die boeken van Flume liggen. Sommige dubbel zelfs nu, denk ik. Peperduur zijn de K* niet echt, de grote wel maar die zijn meer op gereedschap gericht.
Het is hier idioot druk maar zal proberen een gaatje te vinden om te kijken
Oké, eerste erg snelle poging, resultaat in lijn met wat hier passeerde:
Maar mijn K2 in de kast is de versie uit 1962. Het staat me ergens voor dat ze in die revisie geen binnenwerken ouder dan X meer hebben, en je beter de versie ouder neemt daarvoor (1958?).
Ik zal eens kijken welke editie er in de berg verstopt zit fingers crossed.
Oké, de K1 is een editie uit 1958 met werksucher uit 1947 en updates van de jaren daarna.
Rest de vraag, wat probeer ik op te zoeken - er is hier al een en ander gepasseerd en ik zie even door het bos de bomen niet en ook rekening houdende dat er enkel de dial-side gebruikt wordt om te identificeren, dus dan moeten wijzers en wijzerplaat er af.
Prachtig leesvoer! Mooi stukje vakmanschap
Hallo LVA!
Wat op te zoeken is:
welke kalibernummers de twee hier getoonde uurwerkjes hebben.
Er is al wat research gedaan.
De bovenste zou een Cyma 418 moeten / kunnen zijn.
De onderste zou een FHF 150 moeten /kunnen zijn.
Beide horloges zijn nogal kwetsbaar en ik wil als het even kan voorkomen dat de wijzers en dials er af moeten.
Dus als jij ze aan de hand van de Flume documentatie via een afbeelding van de balanszijde kunt herkennen of bevestigen dat de genoemde kaliber nummers kloppen zou dat heel fijn zijn.
Beide horloges gaan misschien nog wel eens een servicebeurt krijgen en dan gaat de boel er aan de voorkant zeker wel af, maar nu nog niet. Alvast dank voor je inspanning! Wordt zeer gewaardeerd.
Ai, dan gaat Flume niet helpen vrees ik. De classificatie is op basis van vorm van het kaliber, dan type anker, dan grootte-klasse, dan aantal gaten in de tiretteveer. De balanszijde wordt nergens getoond.
Maar als de wijzerplaat er ooit afgaat kan een foto veel helpen. Roep dan maar
Intussen in de dozen met boeken en ringmappen hópen dingen ontdekt. En dan de vraag welke stukken ik houd en wat niet, het is gewoon veel te veel.
OK, dat ga ik zeker doen.
In elk geval leuk dat dit draadje er bij jou toe geleid heeft dat je weer eens lekker in je documentatie bent gaan graven. Altijd leerzaam. Mocht je stukken overhouden en kwijt willen hoor ik het graag.