Eens maar nooit meer. Hoe ik een Zodiac band ontgulde zonder chemicaliën

Ik neem jullie mee naar de zomer van 2020. Ik kocht toen een Zodiac Astrographic SST. Dit horloge had een mystiek om zich heen hangen waar ik erg blij van werd. Allereerst de naam ASTROGRAPHIC, wat iets zegt over de bizarre tijdweergave van het horloge en erg vet klinkt, ten tweede de prachtige diepblauwe wijzerplaat en de daarboven zwevende ‘wijzers’, en, zeker niet in de laatste plaats, de waanzinnig mooie kast en daarbij horende band.

Hier hoe het horloge eruit zag bij aanschaf ( althans na schoonmaken):

En zo werkt het dus met die schijfjes ( ja ik heb hem
opengemaakt. Zweet in de handen! Cool hè)

Toen ik dit horloge ooit kocht, lang lang geleden in een universum dat ver weg lijkt nu, was ik echt onder de indruk van dit horloge. En vandaag? Nog steeds. Het glas was erg beschadigd en ik wilde graag goed kunnen zien hoe die schijfjes in hun baan om de as draaiden. Een nieuw glas was er niet dus ik bedacht me dat ik het eruit kon drukken en kon vullen met transparante lak. Zodat het in elk geval helder was… het geluid van onvervangbaar versplinterend glas onder je duim is het best te vergelijken met een houten tandenstoker langzaam onder je nagel duwen en wachten tot ie bij de vleesaanhechting is aangekomen. En toch niet durven kijken. Onder dat doekje… terwijl je het uiteen hoorde spatten in duizenden stukjes… zucht…

5 dagen uithuilen en door!!

Zodiac gemaild. No can help.

Toen, na lang zoeken, vond ik 2 Amerikaanse broers die het in hun geniale hoofden hadden gehaald om deze glaasjes 1 op 1 na te maken!

Hebben!! Inclusief verzending: €97 euro. Met de hand gemaakt. Op achterzijde glas gedrukt MET lume. Yes!

Toen het glaasje eindelijk de oceaan over was kon ik al de pijn snel vergeten.

Wow! Wat een ding. Maar… die vermaledijde band! Die MOET erop!!

En die band… daar gaat dit over… de band op deze advertentie:

Ik heb echt heeeel lang gezocht. Weigerde er €200 euro voor te betalen en uiteindelijk zo als dat gaat… dan berust je erin.

Tot ik weer eens aan het scrollen was. Toch weer eens even kijken … Zodiac bracelet 24mm.

En daar was ze. BAM. Precies die ik zocht.

GOUD. Fak. Goud. Maar… ja… goud. Lastig… maar… toch?

Ik heb het gekocht. In Jeruzalem. JERUZALEM !
Een gouden teken uit het beloofde land. Ik moest er iets voor doen.

Kijk dan. Gouder dan dit wordt het niet😂

Aan de slag. Dremels, schuurpapier, schuurmatjes, diverse opzetstukken ( van de dremel dan) en gaan… Het was hel. Niet alles dat uit Jeruzalem komt straalt vrede uit.

Maar… geduld wordt beloond zeggen zeggen ze… en na letterlijk lamme poten van het schuren en polijsten… is het dit geworden… het kan dus. Maar het is nog niet af…

Met pijn in de vingers presenteer ik u na jaren:

De passende Zodiac band!

221 likes

Wat een volharding :muscle:t3:

Tof om te zien hoe zo’n ding werkt. Dat heb ik me altijd afgevraagd maar ik heb nooit de moeite genomen het op te zoeken :grin:

1 like

Knap werk :ok_hand:t3: en een heel gaaf eindresultaat! complimenten voor de creativiteit in oplossingen ook :+1:t3:

1 like

Het eindresultaat mag er wezen!

1 like

De aanhouder wint. Knap staaltje en een super resultaat. Tof ding ook. :ok_hand:

1 like

Echt bijzonder, Heel eenvoudig maar zelfs als je het weet blijft het verbazingwekkend. En mijn kinderen (bij de eerste keer dat ze het zagen) vroegen alledrie hoe dit nou toch kon?

De uren en minutenschijven zijn redelijk dik, maar die secondenschijf… serieus… Alsof je een vlindervleugel vasthebt. Dan stokt je adem echt… En vind er maar eens 1😂

4 likes

Doorzetter, hulde :+1:

1 like

Wow ! wat een klus, maar damn wat een knapperd van een horloge !

1 like

Schitterend horloge! En wat die band betreft, ik ken je pijn. Zelf eens gedaan met de band van een Bulova Super Seville. Wat een werk…

Ziet er prachtig uit dit horloge, schitterend!

2 likes

Thanks! Ja, het is… het… waard. Zeggen we dan

1 like

Hard work pays off zeggen ze dan, fraai!

1 like

Gaaf! Knap! Respect!

image

1 like

Mooi opgeknapt; het betere buffelen :muscle: :muscle:

Ook tof dat je een nieuw glaasje hebt weten te vinden; je kunt als je ze naast elkaar houdt wel zien dat het niet de originele is, maar zonder had je het horloge weg kunnen gooien. Top dat er liefhebbers zijn die zulke dingen namaken :+1:

1 like

Zoiets heb ik eenmaal laten doen. Was een hele klus.

De Zodiac is er prachtig uitgekomen.

1 like

Schitterend resultaat!

1 like

Knap gedaan, net resultaat! Wil ook nog een keer zo’n gave Astro hebben :heart_eyes:

1 like

Wat een monnikenwerk, alleen daarvoor al chapeau👍🏻 Op deze manier en met zoveel moeite wordt een horloge toch wel een beetje speciaal (tenminste: zeker voor jou)

Dat je je horloge maar met veel trots mag dragen, je hebt het verdiend!

1 like

Wat een eindbaas :pray:t2:

1 like

Dat klopt wel. Maar er zitten nog van die kleine plekjes op bepaalde plaatsen. Daar kan ik niet tegen… :joy:

1 like

images (6)

1 like