Eerste mod: Seiko Samurai SRPB49K1 - SRP Turtle bezel + inlay

Een maand of 2 geleden nam ik deze Seiko SRPB49K1 New Samurai over van BuyYouTime via Marktplaats. Ik draag dit horloge met plezier, maar vind de bezel soms best wat aandacht vragen, en ook de grip op de bezel is niet ideaal wat het gebruik niet ten goede komt.

Inmiddels vele draaguren later besloot ik toch dat er iets moest veranderen.

Aanleiding was een post op de Instagram van Namoki. Dit bedrijf uit Singapore levert aftermarket parts voor onder andere de SKX, maar ook voor de SRP Turtle lijn. Voor de Samurai blijft helaas weinig beschikbaar. In de post schreven zij: “We think a Samurai looks even better with a bit more steel”. Ik was het daar roerend mee eens, want wat een plaatje kwam er tevoorschijn:

Na wat rondzoeken op de site kwam ik een topic tegen waarin zij stellen dat een SRP Bezel ook past op een New Samurai. En daarmee zouden dus ook de SRP Bezel Inlays beschikbaar komen voor de Samurai. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een standaard coin edge bezel met een brushed stainless bezel inlay. In deze post neem ik jullie mee in de mod.

Zojuist ontving ik de onderdelen vanuit Singapore. Ik had verwacht dat het langer zou duren en was dus aangenaam verrast toen ik net (terwijl ik helaas ziek thuis ben) net de postbode trof en het pakketje aan kon nemen.

Om te beginnen heb ik de band van het horloge gehaald. Dat maakt het werken natuurlijk wel zo makkelijk. Ik gebruik het liefst een zachte ondergrond. Omdat het bij deze mod niet uitmaakt of er een beetje stof vrij komt, heb ik mijn vertrouwde silicone matje gepakt.


Alle onderdelen bij elkaar.


Het onderwerp voor de mod.


Proefpassing van de inlay in de bezel. Past uitstekend! Ik plak de inlay bewust nog niet vast, omdat centreren het makkelijkst gaat als de bezel al op het horloge zit.

Ik probeer natuurlijk onnodige schade te voorkomen. Daarom heb ik de plekken waar ik mogelijk de tool gebruik vast afgeplakt met wat standaard plakband. Dit is in de meeste gevallen sterk genoeg.

Met een dunne platte tool verwijder je met een paar simpele, wrikkende bewegingen de originele bezel. Hieronder tref je het klikmechanisme aan en de retainerring die de bezel op z’n plaats houdt.

Voor de volgende stap gebruik ik een glaasjespers. Deze geeft een aantal verschillende maten “dies”. Een van de dies past precies op de bovenkant van de bezel. Aan de onderkant gebruik ik een grotere die het horloge op zijn plaats houdt.

Met beleid kun je nu de bezel vastklikken. Door gebruik te maken van de pers verdeel je de druk geleidelijk en gelijkmatig, waardoor de kans op schade klein is. Met een klik valt de bezel op zijn plaats.

Daarna is het tijd om de inlay vast te plakken. Ik controleer de bezel op zijn werking, alles draait en klikt goed, geen speling. Vervolgens zet je de bezel vast op een positie door hem door te klikken, en even een stuk terug te draaien tot hij blokkeert. Je weet dan zeker dat de uitlijning correct is.

Je verwijderd de achterzijde van het tape en plakt de inlay in de bezel.

Even nalopen en schoonmaken met een doekje, de band weet plaatsen en klaar is Marck!

Hier nog wat foto’s van het eindresultaat. Ik ben er erg blij mee en hoop dat jullie met plezier dit topic hebben gelezen!

Met vriendelijke groet,

Marck

63 likes

Wauw best wel mooi eigenlijk al moet je er van houden… :+1::+1::+1:Goed gedaan iig :+1::sunglasses:

1 like

Thanks! Uiteraard blijft een mod onderhevig aan smaak!

gaaf en ik vind hem veel mooier nu

2 likes

Prachtig gedaan, goed te volgen verhaal en mooie foto’s. Chapeau!

1 like

… ik ben zelf helemaal niet van de mods en hou alles het liefst helemaal origineel, zoals het bedoeld is, en als iets me niet bevalt koop ik simpelweg het niet in plaats van dat ik het zelf ga aanpassen. :sunglasses:

Máár, als je het dan toch doet is dit wel een mooi voorbeeld van wat je met een relatief simpele ingreep kan bereiken. Goed gedaan, netjes! :ok_hand:

1 like

Dankjewel!

1 like

Leuk verslag, ik heb me altijd afgevraagd hoe die mod in het echt zou zijn.
Heb ook een blauwe Samurai gehad maar als ik de mod zou doen zou ik hem op een zwarte maken net als Namoki gedaan heeft maar dit is ook wel tof :ok_hand:t3:

1 like

Het is dat ik een blauwe heb en geen zwarte :wink: haha. Ik hou wel van blauw, maar zwart zou deze mod ook zeker niet misstaan. Dan is een iets sprekendere inlay wellicht ook een mooie optie.

1 like

Yes, rood en zwart doet het altijd goed.
Bij de blauwe is dit denk ik wel de beste combi.

1 like

Mooie combi :+1:

1 like

Mooi gedaan Marck! Horloge komt in mijn ogen op deze manier veel beter tot zijn recht.

3 likes

Erg leuk om dit verslag te lezen maar doe mij maar origineel.

2 likes

Netjes gedaan Marck, staat hem goed!

1 like

Vind hem top zo!

1 like

Ziet er prima uit :+1:

1 like

Heel mooi.
En hoe duidelijk en overzichtelijk door middel van de foto’s vertel je hoe je het gedaan hebt. :+1::ok_hand:

1 like

Mooi geworden. :+1:

1 like

Erg goed gelukt!! Mooie mod

1 like

Nice work!

1 like