Eindbazen horloge, het spel uitgespeeld. Hoe zie jij dat

Ik heb er wel eens over gedacht. Naar één ultiem horloge. Dan wellicht alleen nog een eenvoudig, zorgeloos ding erbij waarmee alles kan en mag.

Maar als ik dan probeer te bedenken welk horloge dat moet zijn, komen er toch teveel ‘grails’ omhoog.


image|nullxnull

Zeker weten dat als ik uiteindelijk één horloge heb, het geen twee weken duurt voordat de volgende weer lonkt.

13 likes

Mooie horloges, maar gave banden ook! Vooral die tweede!

Mja, ik ook, denk ik…
Ik ben namelijk te weinig liefhebber om te blijven kopen en verkopen (in mijn prijsbereik van max. 400, 500 euro). Daarom denk ik erover om rond de datum van mijn vroegpensioen de horloges die ik op dat moment heb alle te verkopen.
Daarvoor in de plaats komt één horloge.
Eisen: ca. 42mm, automaat, minimaal WR200, stalen band (liefst 22mm), stijl: semi-sportief, niet te dressy.
Prijs: zo tussen € 1.000,-- en € 1.300,–.
En als ik erin slaag om een horloge te vinden dat 'liefde op ‘t eerste gezicht’ opwekt, dan koop ik er misschien twee van…:wink:

Naast een horloge heb ik nog andere wensen die ik in vervulling wil laten gaan, met name op het gebied van reizen (en het vervoermiddel wat daar bij hoort…). Vooral daarom (en omdat ik dus te weinig liefhebber ben) gaat er geen heel duur horloge komen.

4 likes

De reis is het doel :slight_smile:
Mijn reis heeft een jaar lang stilgestaan omdat ik erg tevreden was over mijn plek tijdens deze horlogereis maar merk dat het weer begint te kriebelen om verder te gaan op de reis. Hoeft niet duurder, hoeft niet meer maar het is weer tijd voor iets anders…

Niets is blijvend. Vraag anders maar even aan iemand van 63 met tattoo’s…

1 like

16 jaar was ik. Toen kocht ik mijn all-time-mega-grail-exitwatch-eindbazen-horloge;

Man, wat was ik blij. Na keihard werken had ik gewoon een Rado om de pols.
Dit was het einde, ik ben klaar met de hobby.
Nou, dat ging toch zeker een jaar of 4-5 goed…

Rond m’n 20ste had ik wat geld bij elkaar gespaard en toen kwam m’n echte grail in zicht, een Omega Speedmaster. en ja hoor niet veel later had ik een Speedy Reduced om de pols. Boem! #goalachieved
Met deze two-piece hoef ik nooit meer iets anders…

In m’n mid-20’s steeg mijn besteedbaar inkomen en opeens kwam ik tot de conclusie dat een Rolex Submariner binnen handbereik lag. Wat?!? Een Rolex, ik had nooit durven dromen dat dit ooit mogelijk was… Lang verhaal kort;

WTF, ik heb gewoon een Rolex om m’n pols. Wat wil je nog meer?!
Het horlogehoofdstuk is nu definitief gesloten…

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en er kwamen en gingen verschillende horloges. De collectie werd uitgebreid en voor ik het wist was het ondenkbare, denkbaar geworden.
Als ik wat stukken zou verkopen dan zou de grail der grails, master of the watch universe, high horlogerie binnen de mogelijkheden behoren.

En ja hoor, een klein tripje naar München later en een droom was uitgekomen;


R.I.P. Horloge-hobby…

:boom: BOEM! :boom: Covid kwam, de kroegen gingen dicht en ik hield bakken met liquiditeiten over. En ja hoor, voor ik het wist was ik aan het kijken naar de ultieme-masterofgrails-holytrinitygrail.

Een Patek complication.

De rest is geschiedenis;

Uitloggen en klaar. Mijn horloge-hobby is “uitgespeeld”

Nu zit ik hier, 10 maanden later en ben ik dit topic aan het lezen, met mijn Holy grail om de pols en het volgende Chrono24 tabblad open:

Dus, met 25 jaar ervaring kan ik niet anders concluderen dat “exit watches”, “eindbaashorloges” of iets dergelijks de grootste mythe zijn van deze horlogehobby.

Dus, succes met je zoektocht en tot over een paar maanden!

46 likes

Found it…

… voor wat betreft een allrounder…

4 likes

Ik ben enorm veranderd de laatste 2jaar.
Deze verandering wordt verteld in het huis topic van mij.
In de basis ben ik hetzelfde gebleven alleen mijn belangen en beweging door het dagelijkse leven is volkomen omgeslagen.

Het verhaal van de afgelopen reis zal deze blijven vertellen, niet van de volgende reis nee.

De volgende horloge reis zal een heel andere worden, deze al ingezet met de laatste NA

Die 2k of wat dan ook jeukt niet meer richting horloges,
Ik kocht echt qua horloges , mooi was kopen.
Keer op keer.

Geef het nu heel graag uit aan mijn woning.
Ik heb er een hobby bij!

200euro aan leuke horloges zoals de laatste NA… ja prima zo nu en dan

Mijn incomming eindbaas koste best wat centjes, wel gelijk aan mijn gemiddelde al dan niet impulsieve aanschaffen de laatste jaren.

Dus, het is echt het spel uitspelen voor mij.
De kans dat ik nog serieus geld uitgeef aan een horloge lijkt nihil …
Het voelt echt als het ultieme horloge binnenhalen .

2 likes

Ik heb geen specifiek horloge waar ik naar uitkijk, ben erg tevreden met de huidige collectie (2 Seiko, 1 Chopard en 1 GS). Eigenlijk is een collectie van 4 stuks mij eigenlijk al een beetje te veel, want “it is more important to want what you have than to have what you want”.

Tevreden zijn met wat je hebt leidt tot gemoedsrust. Juist die drang om iets anders te willen, die zeg maar ‘zoektocht naar geluk’ (de grail) leidt veel eerder tot ontevredenheid (met wat je nu hebt). Intussen snap ik wel de menselijke neiging tot verzamelen, en verzamel ik ook wel dingen waarvan je je kunt afvragen ‘wat moet je ermee?’. Dus ja, er staan bij mij ook wel wat horloges op de lijst die ik zou willen hebben, met name een Patek Philippe Calatrava 5227 en een Citizen Caliber 001 met washi dial. Maar als ik die horloges kan bemachtigen zal ik slechts zeggen ‘ja, leuk om deze nu ook te hebben’. Ik zal er niet gelukkiger van worden, en het spel zal niet uitgespeeld zijn. Want het belangrijkste spel in het leven voor mij is erkennen dat geluk in jezelf zit en dat materiële zaken je eerder zorgen geven dan geluk brengen. Ik ben bezig dat spel nu uit te spelen.

3 likes

Mocht ik onbeperkte middelen hebben zijn er zo direct een paar eindbazen horloges die in me opkomen, zoals een Patek of een Jaquet Droz.
De realiteit is helaas dat ik, net zoals de meesten die luxe niet heb.
Dus is er eigenlijk ook geen echt eindbazen horloge voor mij.
Het hangt er voor een groot stuk van af hoe het verder gaat in mijn leven, want tegenwoordig zijn er geen zekerheden meer en aangezien een luxe horloge niet echt essentieel is zal het spel nog lang niet uitgespeeld zijn. Alles is mogelijk.
Zondag eens de mooie Zenith Chronomaster Sport rond mijn pols mogen leggen en dit is mijn voorlopige eindbaas.

Indien vrouwe Fortuna mij welgezind is, deze:

10 likes

Dit was bedoeld als mijn eindbaas horloge, voor mijn zoon als hij een grote meneer zou zijn. Uit zijn geboortejaar…
Zoonlief snapt niks van mijn horlogeziekte…“Pap wat moet je daar nou mee, kan toch gewoon op mijn telefoon kijken voor de tijd…irritant zo’n ding aan je pols. Ik hoef hem niet hoor”
Dus binnen 6 maanden weer verkocht…en de rest is geschiedenis🤣…

4 likes

het spel uitspelen? Man ik geraak steeds weer in de verlenging.

2 likes

Zeker mooi die Kikuchi! En 8-10 jaar wachttijd voordat je hem hebt, dus voorlopig kan je het spel blijven spelen…

Ja, die was mooi, hè?! :star_struck:

1 like

Ach, kerel. Da’s naar… Ik heb drie dochters en maar één ervan (de jongste) lijkt iets van interesse te hebben in horloges. Ik blijf hopen (en beïnvloeden :wink:)!

1 like

Hm. Als sluitstuk kan je toch geen armzalige stalen Omega of Zenith of zo van enkele duizend euro kiezen? ( voor alle duidelijkheid, mijn duurste horloge is “maar” een 2500 euro :grin: ). Ik dacht toch minstens aan zoiets, hij is hier al eens gepasseerd:

rolexpres

Mijn eindspel beoefen ik al vanaf het begin.
Af en toe een leuk horloge langs zien komen waar ik nix voor hoef te laten en me nix voor hoef te ontzeggen. Lekker elke dag/paar dagen iets anders om en dan ook telkens van de wissel genieten . Heerlijk.

Das voor veel mensen toch echt de touringcar :wink:

1 like

De aloude wijsheid: “het bezit van de zaak is het einde van 't vermaak” gaat ook hier meestal op. Zodra je die Grail in bezit hebt, duikt er toch weer iets anders op, want het zoekende oog van de verzamelaar rust nooit.
Zelf heb ik niet echte Grail, al vind ik een mooie Lange 1 nog steeds fantastisch (maar wel erg kostbaar)
ea78823810cadcea17762b9ccf19b172a7ce7210|336x500

Voor mij een 4x4 off road camper.

Ze zullen me nooit met een georganiseerde busreis meekrijgen. Nóóit.:slightly_smiling_face:

Een nautilus is toch wel hét endgame horloge. 5712 :metal:

3 likes