En het thema is: Vintage en Vierkant

Ja, dat is juist.
Had je dat gezien met of zonder bril. :joy:

2 likes

Dank weer, Wilko, voor je bereidheid je kennis te delen, daar leer ik van. Door de manier waarop dit horloge is gebouwd, zoals veel oude zakhorloges die ik heb gezien, met de losse bruggen, dacht ik dat het hier om een cylinder gang zou gaan. Waar moet ik op letten om te zien of het een anker gang of een cylinder gang betreft? En heeft dit horloge een ‘pin lever’ of een Swiss lever (met steentjes) anker?

Anyway, I stand corrected, no offence taken!
Fijne zondag nog verder!

3 likes

Met bril; zonder zie ik helaas niet veel meer :grimacing: :sweat_smile:

2 likes

Het makkelijkst is: lagers tellen; een cilindergang heeft een lager minder. Hieronder een cilindergang werkje wat ik hier toevallig heb liggen. Je telt van het centrum richting de balans 4 lagers:

Bij een ankergang heb je er een meer; 5 stuks:

2 likes

Dank je Wilko! Geen bril bij nodig! :slight_smile: :+1:

1 like

Verschil moet er zijn :blush: :smile:

Dat is lastiger te zien; de opbouw van het uurwerk met een pin lever is namelijk niet anders. Enkel de vorm van het anker en het ankerrad wijken af.

image

Als ik het goed zie heeft jouw oudje gewoon een net gesteend anker :+1:

1 like

Wow, wat een verhaal en vierkante collectie Lex.

Op dit moment heb ik niets rechthoekigs meer. Mijn eerste echte horloge was een Orient en (veel) later heb ik nog een Boccia gehad. Als er nog eens een leuke rechthoekige Leijona op mijn pad komt… :wink:

Vierkant heb ik nog wel in de collectie als je de afgeronde hoeken voor lief neemt

9 likes

Top, dank je wel, ik ga er een loupe bijhalen en een dikke lamp. Oh ja, en een bril !!! :sweat_smile: :joy:

2 likes

Dank voor je bijdrage, Jeroen.
Die Edox is prachtig. En ja, vierkant met afgeronde hoekjes mag van mij ook.
Van die Leijona zal je eerst wat randjes moeten afvijlen vrees ik… pleasing-emoticon-vector-10187044

frightened-emoticon-vector-26451645

6 likes

Ja, die is op het randje :innocent: hij zweeft tussen een kussenvorm en vierkant

Overigens ben ik tot op heden nog geen rechthoekige Leijona tegengekomen

2 likes

Ik was nog aan het editen. Kan wel hoor, kijk nog maar even… secret-emoticon-vector-21299412

1 like

Had ik gezien hoor, maar ik vind 'm zelf op het randje. Mijn enige andere die afgerondvierkant is is deze.

Die andere Tiger is ook op het randje.

7 likes

Toch een dierentuin he?! :+1:
Mooi man, die Tiger! Prachtige kleur wijzerplaat. Lekker formaat ook. 36 / 38 mm?
Owwww Tiger! Kijk op Mikrolisk, al die Tijgers! Is ook een topic waard!
Grappige is dat jouw Tijger logo daar niet bij staat. Dit is echt iets voor mijn verzamel/archivarissen/documentalisten tic. Dat gaat uitgezocht worden!

Zoiets, ik zou het moeten nameten. Zeer draagbaar in elk geval.

1 like

Ik vond er nog een paar:

7 likes

Die naam zei me wel wat, maar ik had er geen horloge van :nerd_face:
En ja hoor - een sixties Monté doosje had zich ooit aan me opgedrongen :yum:
Hoort dus eigenlijk in een ander topic - en netjes gevuld :innocent:

2 likes

Vintage, vierkant en wellicht een dealtje. Voor de liefhebber:

10 likes

Om het ritme een beetje in dit vooral qua design zeer interessante topic te houden hier dan een van mijn lelijkste modellen :see_no_evil:

9 likes