Deze foto kennen jullie ondertussen allemaal.
In oktober 2022 ontmoette ik samen met mijn zoon op WatchTime in Düsseldorf Yvo Staudt. Zijn passie, gedrevenheid, ondernemerschap, lef en enthousiasme zijn me echt bijgebleven. Evenals de destijds recent gelanceerde Staudt guilloche chronograaf met de blauwe wijzerplaat. Ik paste deze daar voor het eerst en het zaadje was geplant.
Dit specifieke model is nooit meer uit mijn hoofd verdwenen. De kleur van de wijzerplaat, de guilloche techniek door de grootmeester Jochem Benzinger zelf toegepast, het Twenthe op de wijzerplaat (ik ben een Tukker van geboorte) en de gelimiteerde oplage van slechts 100 stuks.
Een grail watch was geboren. Echter ik was nog niet zo lang in de hobby en mijn persoonlijke horloge reis was nog niet gereed voor deze stap. Er zijn nog wel wat horloges toegevoegd; fieldwatch, flieger, etc. Echter de Staudt bleef in gedachten aanwezig. Vaak door mij hier gepost in wat zou ik willen dragen vandaag.
Tussentijds nogmaals gepast en ook andere modellen van Staudt, de een nog mooier dan de andere, voorbij zien komen. Maar…
Kijk dan
Verhaal gaat verder op zaterdag 5 april jl. @John had een GTG geregeld bij Yvo in Ootmarsum. Ondanks dat ik (nog) geen Staudt bezitter was, mocht ik ook mee. Een meet & greet met the man himself
Zie ook:
Lang verhaal kort, deze dag was top. Het verhaal over de geschiedenis, het passen van diverse Staudt modellen, de workshop, maar bovenal het gezelschap. Kortom de volgende ochtend mijn vrouw het enthousiaste en bevlogen verhaal verteld. Na afloop zei ze, waarom rijden we niet naar die juwelier in Den Bosch. Eerst nog even contact gelegd met Yvo zelf en aansluitend in de auto gestapt.
De knoop doorgehakt dankzij mijn lieve vrouw. Zenuwachtig onderweg, maar gerustgesteld door de gastvrije ontvangst in Den Bosch. Passen hoefde eigenlijk niet meer, ik was immers al om.
De specificaties, zoals dat van @fredpanarai1 altijd moet:
Horlogekast
Edelstaal (316L), edelstaal kast 40mm, 13.6mm dik (incl. glas); 51.4mm lug-to-lug, lugbreedte 22mm, 5 bar waterdicht.
Wijzers en wijzerplaat
Gegalvaniseerd massief 925 zilveren bicompex wijzerplaat met rose engine- gedraaid Guillochepatroon; stalen bladvormige wijzers.
Uurwerk
Automatisch Zwitsers uurwerk (Valjoux 7753) met chronograaffunctie; 28.800 bph; 27 juwelen; 48-uurs gangreserve; Côtes de Genève; perlage; thermisch geblauwde schroeven; 18 kt. roségoud vergulde rotor.
Glas
Saffierkristal aan weerszijden; dubbel ontspiegeld; voorzijde gebold.
Dit is een meesterwerk. De wijzerplaat is met de hand gedraaid uit massief Sterling zilver op een eeuwenoude Guilloche-draaibank. Het duurt drie dagen om één wijzerplaat te maken en er is er geen hetzelfde, het is als kunst.
Wie meer wil weten, kijk hier:
Mijn Staudt werd ingepakt als cadeau, en na het afrekenen weer direct teruggereden naar de Achterhoek. Het uitpakken kon beginnen.
Ik ben heel blij met deze unieke guilloche chronograaf. Nummer 18 van de slechts 100 gemaakte. Chronometrie siert de wijzerplaten op de nieuwe type guilloche wijzerplaten, wat mijn met Twenthe versierde Staudt voor mij nog exclusiever maakt. Geboren in Twente en samen met mijn zoon supporter van de FC, maakte het doorhakken van de keuze eenvoudiger.
Deze prachtige Staudt stond immers voor 2026 gepland, maar na mijn bezoek aan Ootmarsum was dat onmogelijk. De kast met zijn mooie gebogen lugs, de prachtige vouwsluiting, de kwaliteits lederen band, de prachtige subtiele wijzers, voor mij klopt alles aan dit specifieke horloge.
Wel moet ik @Nickjackelson bedanken voor het mij laten passen en dragen van zijn exemplaar. Ook dat heeft positief bijgedragen.
Een blije Tukker, kijk dan, hoe mooi
Moet alleen afsluiten met de vraag, of ik nu klaar ben? Moet ik uitloggen Chris (@Fate_Amenable_To_Change ), omdat dit mijn finale horloge zal moeten blijken te zijn? Voor nu ben ik klaar