Flipper it forward (1e Fiffer: Seiko Turtle)

Zo hey, niet normaal meer :laughing:slight_smile:

Kunnen ze bij Panerai en Longines met hun LLD nog wat v leren :upside_down_face:

1 like

Doos is geopend! Eerste indruk: hij oogt erg plat, het voordeel van de grote kast. Even geprobeerd met perlon, waar die al op zat. Draagt heel fijn. Erg mooi speelgoed.

En even snel de grootte vergeleken om de pols met mijn bescheiden collectie:


44mm vs 37mm


44mm vs 42mm


44mm vs 40mm (die altijd te veel groot draagt)


44mm vs 35mm


44mm vs 33mm


44mm vs 38mm


44mm vs 46mm

Dit kan weer een dure grap worden. Ik was voorzichtig aan het kijken naar een kleine nieuwe aanschaf, had een field- of pilothorloge in gedachte. Even 2 weken genieten van de fiffer, en kijken of ik mijn plannen om ga gooien.

@marnixmoed Dank voor het Fifferinitiatief!

5 likes

Hey Ari,

Fijn dat hij er is. Tis een topper… al is ie inmiddels niet makkelijk meer te krijgen.

Ik had hem op de Perlon gezet, dacht ik. Fijn spul.
Ik ben nu op zoek naar nog zo’n bandje.

Helaas is de stalen band echt naar zijn grootje. Leek me verder wel goede kwaliteit.

2 likes

Leuke vergelijkings foto’s. Je moet hem eens op die rubberen flat vent proberen. Dat draagt echt zo heerlijk.

2 likes

Marnixmoed
Thehaguedragon
H_J_R_
Vintage4all
Igor
NickW
RobertW
Koekoek
ArjanV
Marxje
Bouke
anon32526882OV
Logie
25tien
Dpvh
PLP
Candide
Thijsie
Thieuke
StefanKetelaars
Dino
Firly
Logixa
Dins1
Ruudvv
Marijnr
ThomThom
Whyking
Watch-This
Dutchmanpeet
RBK
Bouke
Selie
S_Augustinus
Teunnes
Richz1986
Stijn306
Leim
Spierbundel
Jaroen
Galf
Eddio
Wilfox
Phoenix.bas
Chlorophyl
Cdg
SjoerdKurstjens
SeikoFrank
Baars
Jarl
Joostvv2
Goku13
Daiderik
Jeranimo
Zipflip
Leszek
CitizIrv
CT_RS
Malus65
Jhanair
MaartenE
Chillekasper
GiveMeYourDough
pasd
PapaBeer
Stratos
Jeroenx87
ILoveWatches
denvro
Sebastiaan95
Mpaj
Edelweiss
MT043
Ruud2009 :arrow_left:
Ari
RicoSeiko
Eventive
AGTon
3xtr3m3
Marck
Timo9
Patrick_PJA
Svenn

Ik zet mij zelf ook op de lijst! Ik ben heel erg benieuwd.

1 like

Zeker, die vond ik er ook echt top op staan.

1 like

Zo ongeveer 3 en een half jaar nadat ik de eerste was die de FIF mocht testen is het er toch van gekomen. Weet niet waarom ik zo lang heb gewacht maar ik was er eindelijk aan toe denk ik dan.
Het is deze Save the Ocean uitvoering geworden. Ben er erg blij mee.
Band van Strapcode erop gekocht, gaan met die banaan :banana:!

8 likes

Prachtig deze blauwe versie. M’n handen kriebelen telkens wanneer ik deze en die andere vertikaal donker blauwe zie. En stiekem vind ik die haai ook geinig gedaan, alleen de tint blauw is me te licht.

Gelukkig heb ik me nog kunnen beheersen :sweat_smile:

Proficiat met je nieuwe aanwinst!

1 like

Zit inmiddels op rubber en daar haal ik m niet meer vanaf :ok_hand:

3 likes

Zit toch nog een andere (originele) Seiko wave vents rubber in het pakket?

Perfecte combi hè?

1 like

Die flexibele rubberen zwarte band heb ik er nu op, die is fantastisch. Dat is de originele denk ik (wave logo op t eind, maar geen seiko op de sluiting).
Verder alleen staal, nato’s en perlons in het pakket. En wat leeswaar en het doosje natuurlijk.

Toch mezelf ook eindelijk op de lijst gezet… Staat ook al lang op mijn probeer lijstje maar ben tot nu toe toch bang dat hij te groot uitvalt, nu toch maar eens proberen😃

1.Marnixmoed
2.Thehaguedragon
3.H_J_R_
4.Vintage4all
5.Igor
6.NickW
7.RobertW
8.Koekoek
9.ArjanV
10.Marxje
11.Bouke
12.anon32526882OV
13.Logie
14.25tien
15.Dpvh
16.PLP
17.Candide
18.Thijsie
19.Thieuke
20.StefanKetelaars
21.Dino
22.Firly
23.Logixa
24.Dins1
25.Ruudvv
26.Marijnr
27.ThomThom
28.Whyking
29.Watch-This
30.Dutchmanpeet
31.RBK
32.Bouke
33.Selie
34.S_Augustinus
35.Teunnes
36.Richz1986
37.Stijn306
38.Leim
39.Spierbundel
40.Jaroen
41.Galf
42.Eddio
43.Wilfox
44.Phoenix.bas
45.Chlorophyl
46.Cdg
47.SjoerdKurstjens
48.SeikoFrank
49.Baars
50.Jarl
51.Joostvv2
52.Goku13
53.Daiderik
54.Jeranimo
55.Zipflip
56.Leszek
57.CitizIrv
58.CT_RS
59.Malus65
60.Jhanair
61.MaartenE
62.Chillekasper
63.GiveMeYourDough
64.pasd
65.PapaBeer
66.Stratos
67.Jeroenx87
68.ILoveWatches
69.denvro
70.Sebastiaan95
71.Mpaj
72.Edelweiss
73.MT043
74.Ruud2009
75.Ari :arrow_left:
76.RicoSeiko
77.Eventive
78.AGTon
79.3xtr3m3
80.Marck
81.Timo9
82.Patrick_PJA
83.Svenn
84.Lizzard

1 like

Nadat ik me op de lijst heb gezet ben ik me een beetje gaan orienteren in de Turtle. :face_with_monocle: Ook voor de prijs is het een heel tof horloge! En ik denk ook wel een upgrade t.o.v. mijn SKX. Ik twijfel alleen nog een beetje over de maat, maar daarom kan ik niet wachten om hem te ontvangen om het in real-life te zien. :grin:

Meer leden met een 16,5 cm pols die daar iets over kunnen zeggen?

1 like

Net gemeten, ik heb 16,5cm polsen… Een paar plaatjes vind je hierboven. Later nog veel meer plaatjes… ik ben er erg gecharmeerd van.
De bolle onderkant, die curve die de kast maakt, dat maakt dat ie zo fantastisch draagt. De SKX heeft dat ook, maar minder extreem. Bij de Citizen NY0040 zie ik ook die curve, maar die heb ik nooit om gehad.
Nog een paar daagjes en dan moet de Fiffer zijn reis weer vervolgen. Dan gaat blijken hoeveel ik hem ga missen, hoe lang ik weerstand kan bieden tegen het drukken op de ‘buy’ knop.

1 like

Wat een gaaf horloge, ik heb me helemaal uitgeleefd met de camera. Hier en daar zitten vast wat dubbele foto’s in, geen zin om aan te passen :stuck_out_tongue:
Eerste avond na openen van het pakket:


Ja, leuk! Toen de parade met mijn bescheiden collectie, na een paar dagen nog eens uitgebreid met wat vergelijkende foto’s.

Die curves waar ik het in mijn vorige bericht over had. Zo maak je dus een prettig dragend 44mm horloge voor kleinere polsen.

En dan de battle voor mij persoonlijk. De skx kocht ik indertijd mede vanwege de historie, dat ie ‘afstamt’ van de klassieke Seiko zoals in Apocalypse Now. Toen ik ging modden hield ik in mijn achterhoofd dat ik er eentje bij ging halen en origineel zou laten. Toen vlogen de prijzen omhoog, en dacht ik, dan mod ik m weer terug. Helaas is dat met de.beruchte osc bezel onmogelijk. Maar goed, ik ben er nog altijd happy mee. De turtle heeft ook echt die nostalgische zweem over zich heen.
Is deze Turtle een aanvulling of vervanging voor mijn gemodde skx? Of overlapt het teveel en krijg ik nieuwe waardering voor de skx? Ik twijfel enorm.

Hier zie je ook die mooie curve van de skx-kast. Maar de kast van turtle vind ik nog een stapje mooier.
Tot overmaat van ramp liet ik mijn skx gisteravond plat op de tegels vallen. Secondewijzer los, no problem, gefixt. Maar nu blijkt het dag-datum mechaniek ook kaduuk :frowning: Het is een teken! De skx is knock-out geslagen :wink: Gelukkig heb ik nog wel een mechaniekje liggen, die skx probeer ik dit weekend wel weer op te lappen.

Affijn, wat doe je als je zo’n gaaf horloge een paar dagen mag gebruiken? Je trekt wat oude camera’s uit de kast en maakt nog wat meer foto’s.

Ik geloof dat ik alle hoeken van de turtle wel gehad heb :wink:
Mijn conclusies tot zover:

  • Gebold glas maakt de wijzers misschien groter, maar niet beter leesbaar (want reflecteert enorm)
  • Soms heb je zin om een grote zomerklatser te dragen. Met bescheiden polsen is de turtle imo prima te doen
  • Deze uitvoering is mijn favoriet. Ik dacht dat ik de Save the Ocean mooier zou vinden, maar nee, deze traditionele zwarte vind ik meer tijdloos, een beetje bescheiden misschien.
  • En Seiko is een stuk duurder geworden dan een paar jaren terug :frowning:

Ik twijfel, twijfel, twijfel. Alles aan het horloge is goed. Maar ik kijk ook met een schuin oog naar de Citizen NY0040.
De wijzerplaat van de Citizen vind ik iets minder, de wijzers te kort, de daydate minder goed te lezen en de miyota 8203 vind ik een herrieding. Maar de Citizen heeft ook die mooie bolling onderaan de kast, en een bezel die makkelijker lijkt te bedienen. Ook past ie misschien beter bij mijn bescheiden pols. Maar vooral kost die maar de helft van een turtle.
Mijn duurste horloge tot nog toe was de skx toen die nog €160 kostte en de Suunto Spartan Trainer in een mega-aanbieding van €145. Om dat budget ineens meer dan te verdubbelen… is wel een dingetje voor mij. Psychologisch drempeltje, is de nostalgie die de turtle oproept (en de andere punten) de meerprijs waard?

Affijn, het is een hele fijne afleiding in deze coronatijd, ik heb onwijs veel plezier van de Fiffer en een hoop kunnen hobby’en in de tuin. Nog een paar daagjes genieten en overwegen wat ik ga doen.

Ik heb RicoSeiko al bericht voor zijn adresgegevens… Dit weekend fiffert de Turtle weer verder!

10 likes

Toffe foto-reportage die je hebt gemaakt! Mooie wristshots ook. Aha jij hebt dus ook smalle polsen… De Turtle staat je in ieder geval meer dan goed! Dus ik denk dat ik me over de maat minder zorgen hoeft te maken. Ook al had ik het wel tof gevonden als Seiko wat meer variaties had gehad in de maat van de Turtle.

De NY0040-17LE heb ik toevallig dit weekend binnengekregen! Het is ook een heel tof horloge maar ik vind het wel iets compleet anders dan de SKX. Dus wat dat betreft gaat die goed samen in een collectie. Ik zal morgen wat wristshots maken als je wilt zien hoe die bij mij staat. :smiley:

Ik was zelf ook al aan het kijken waar ik de Turtle voor een beetje een leuke prijs zou kunnen kopen! Je schrijft dat de zwarte versie nu je voorkeur heeft. Heb je toevallig ook al de SRPC23 gezien, met sunburst grijs? Ook wel erg mooi, klassiek en toch zomers.

5 likes

Prachtige foto reportage. Doe ouwe camera’s passen imho helemaal in t sfeertje vd Turtle.
En nog leuker om je beslommeringen te lezen over de pro & cons, en zelfs afweging of ie er komt.

Gezien je foto’s ben je niet zo bandenslet :laughing:
Doch gezien je keuze, was t blijkbaar geen verkeerd idee geweest om achteraf dit bandje aan de Turtle Fiffer toe te voegen.

En ik heb nu 5 schildpadjes, en ook ik blijf deze wijzerplaat het mooist vinden door zn rust, eenvoud en meer retro look, dan bv de save the Ocean versies (welke ik overigens niet heb). Ook al vind ik de wijzerplaten ervan super leuk.

Geniet er nog van en benieuwd of er n schildpadje bij jou uit de ei gaat kruipen :wink:

2 likes

Inderdaad, ik heb ze ook en totaal anders. En de buigingen waar Ari t over heeft vind ik niet te vergelijken met die vd :SKX en turtle kwa design.
De bezel heeft wat mij betreft wel betere grip door de diepere groeven op de NY0040.

2 likes

Is heel veel minder kwaliteit dan de turtle.

Rammel bezel ook

1 like