Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963

Ik heb voor de zekerheid nog maar even n oproepje geplaatst in t algemene gedeelte. Hopelijk dat er iemand naar kan kijken.

1 like

Ik heb in het andere topic gereageerd. Stuur me maar een pm als je wilt dat ik ernaar kijk. Heb in het verleden Seagull chronograaf uurwerken geserviced.

2 likes

Heb je net n PB gestuurd.

Zo, ook weer geregeld.
Nog een paar dagen genieten van de Seagull en gaat deze voor de apk keuring naar @Logixa.

1 like

Hoi,

Excuses voor de late reactie, beetje heel druk met mijn nieuwe wagen gaan rondrijden en niet zoveel tijd achter de computer gespendeerd.

Ik zie dat er ondertussen al iemand zich voor aanbied, super!

Kijken kon ik maar heb geen ervaring met seagull uurwerken of chrono’s dus liever iemand die meer ervaring heeft.

1 like

Door dit topic, vraag ik me af of de Seagull uberhaupt wel geolied is. Zou je daar misschien even op kunnen letten wanneer ie bij jou is?

Geen probleem. Ik zal hem inspecteren onder de microscoop. Uit ervaring weet ik vrijwel zeker dat hij nooit olie heeft gezien…

2 likes

+7 secondes per half jaar lijkt me zo goed als onmogelijk voor een automaat, of hij was belachelijk goed afgesteld. Is jouw seamaster een quartz toevallig?

Ik weet niet precies wat de context is van dat je naaimachineolie had gebruikt. Heb je het hele uurwerk eerst gedemonteerd en schoongemaakt en dan naaimachineolie gebruikt of gewoon zo toegevoegd bij een al gemonteerde uurwerk? Ik kan me voorstellen dat het naaimachineolie de amplitude verlaagd zou kunnen hebben maar dat is een gok.

Als het uurwerk niet eerst is gereinigd dan is de olie die je erbij hebt gedaan waarschijnlijk gaan mengen met de oliën die het al had. Ook is niet duidelijk hoeveel olie je exact hebt toegevoegd per juweel dus het zou goed kunnen kunnen dat het nihil was.

Zou ook kunnen dat de naaimachine olie een gunstig effect heeft gehad op de, waarschijnlijk d5 olie, die ze gebruikt hadden.

Ik las dat dit kwam dat oliën n nauwkeurig klusje is. En dat niet correct oliën nadeliger zou kunnen zijn dan niet oliën, waardoor voor t laatste gekozen wordt.

Of is het eigenlijk gewoon uit kostenoverweging dat ze die stap over slaan?

Vandaag gaat de Seagull naar @Logixa!
Tijd voor een review!

Eerst sta je maanden op de wachtlijst en vervolgens krijg je 2 fiffers tegelijk binnen.

Ik heb er even over gedacht om ze onderling te vergelijken, maar dat is appels met peren vergelijken.

De Seagull is een vrolijk, leuk en trendy horloge waarmee je overal de blits maakt. In mijn omgeving was er niemand die het geen leuk horloge vond. Het bolle glaasje maakt het beeld helemaal af. Door de diverse natostrips kun je makkelijk wisselen en dat is leuk. Omdat ik smalle polsen heb is de maat ook spot on. Met de hand opwinden heeft ook wel wat.

Het rammeltje heeft mij niet gestoord, het uurwerk loopt netjes door. Als ik een minpuntje mag noemen, dan is het de dikte. Zeker in combinatie met een nato komt het horloge wat te dik op de pols te liggen.

Eindoordeel; leuker dan verwacht.
En …flipper it forward is een heel erg leuk initiatief, @marnixmoed bedankt!

1 like

Allebei een beetje. Ik merk dat de “seagull” uurwerken de ene keer wel olie hebben en de andere keer niet. Verkeerd oliën kan nadelig zijn voor het uurwerk maar aangezien ze in china rekenen in kwantiteit ipv kwaliteit, ligt het meer aan de hoeveelheid uurwerken iemand per dag kan verwerken en waarom ze dan droog zijn.

Vergeet niet dat 90% van alle “seagull” uurwerken, helemaal geen seagull uurwerken zijn of door seagull geassembleerd worden. Seagull outsourced het gross van het werk naar andere fabrieken die onder de paraplu van seagull “holding/group” zitten. Echte seagull uurwerken hebben ook de seagull naam en logo op zitten en kosten vaak een stuk meer.

1 like

Goed nieuws mensen!

Onze zeemeeuw kan er weer tegenaan!

Nadat het pakketje was aangekomen, ben ik er direct mee aan de slag gegaan. Het geratel was zeker hoorbaar. Ik wond het horloge op en legde het op de timegrapher. In 2 posities (12 up en dial up) liep hij heel slecht en verloor het opeens veel tijd en amplitude.

Uurwerk eruit gehaald. Hoorde nog steeds geratel en dacht dat deze aan de wijzerplaat kant vandaan kwam. Wijzerplaat, en wijzers af gehaald maar kon niks vinden… @marnixmoed benaderd en aangegeven dat het geratel er nog is en als ik dieper moet gaan voor inspectie, je al tegen een full service aan zit omdat al het chrono gedeeltes eraf moeten… Besloten om voor nu geen service te doen.

Intussen had ik ook de balans eraf gehaald en geïnspecteerd. Niks raars gevonden. Alles was normaal.

Ik check de kast en hoor daar ook een flinke geratel. Meer dan het uurwerk zelf… Inspecteer het kast en zie er een stalen ring los zit.

Dit is in tegenstelling tot gewoonlijk, niet de ring van het plexi zoals je dat vaker ziet. In dit geval is het de ring die het uurwerk+wijzerplaat op z’n plek houdt zodat deze niet dwars door het uurwerk, en op het plexi vallen, als je de uurwerk erin doet.

Bij nader inspectie leek het erop dat dit ding niet erin geperst of dergelijke was. Ik heb het ring nu vast gezet met een paar miniscule druppels epoxy. Niks permanents en kan altijd verwijderd worden maar gaat voorlopig ook nergens meer heen.

Geheel terug in elkaar gezet en 2 movement holders verwisseld. De 2 die erbij zaten hadden een verbogen gedeelte (dat is normaal) maar bij het demonteren merkte ik al dat ze beiden anders erin zaten. 1 met boog omhoog en 1 met boog omlaag. Chinees uurwerken kennende wist ik al dat ze heel goed bewust zijn van de tekortkomingen van hun uurwerken en belangrijker nog, welke workarounds ze hanteren. Beiden movement holders vervangen met rechte zodat er evenveel druk op het uurwerk zit, ipv 1 kant veel en een andere kant nihil.

Tevens had de Chronograaf functie “microstutter”. Heel veel chronograven hebben hier last van, zowel vintage als moderne. Aanpassing gedaan en deze loopt nu een stuk soepeler als voorheen!

Uurwerk loopt nu weer goed na wat afstellen!

18 likes

Leuk om te zien! En goed werk! :muscle:

2 likes

Tip voor alle mensen die een Seagull chrono uurwerk horloge hebben. Laat de chrono een week lang lopen!

De afwerkingen van de tandwielen bij Seagull horloges is niet best. Door de chrono te laten lopen zorg je ervoor dat de tanden van de tandwielen op elkaar in kunnen spelen en slijpen. Vaak gaat de chrono na een week ongeveer beter en vooral soepeler werken.

6 likes

@Logixa bedankt voor je hulp om de manke zeemeeuw weer de lucht in te krijgen :clap:

Het eerste wat ik dus dacht waren dat due pootjes inderdaad niet lekker er in zaten. Maar blijkbaar ook nog n rammelende ring. Misschien dat als die pootjes goed zitten t gerammel er dan niet is? Kweenie of die bij andere Seagull er ook los in ligt?

2 likes

Het waren niet de pootje dat het gerammel veroorzaakten. Het was de ring. Je kon trouwens de ring ook niet zien bewegen. Ik zag het pas toen ik het glas eruit haalde.

3 likes

Knap werk!
Mooi dat de deskundigheid er gewoon binnen het forum is.

1 like

Dan moet het haast te maken hebben met het glas wat ik vervangen heb. Al weet ik vrij zeker dat de ring niet los zat toen ik het nieuwe glas erin gezet heb? Wellicht dat het glas met het dragen (of tijdens verzending) toch iets is losgekomen, waardoor ook de ring is gaan rammelen? Super dat je hem weer gefixt hebt!

3 likes